• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3718 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ دي

رييس ديوان محاسبات:

در حقوق‌هاي نجومي كاري نداريم به چه كسي ظلم شده است

گروه سياسي| ديوان محاسبات كشور يكي از سه نهادي است كه وظيفه پيگيري حقوق‌هاي نامتعارف را برعهده دارد. اگرچه در اين ميان اعتراضات زيادي به نحوه عملكرد اين ديوان در برخورد با اين پرونده شكل مي‌گيرد و آنها همواره محكوم به كم‌كاري مي‌شوند، اما رييس آن تمام اين مشكلات را در عدم وجود نظام هوشمند مي‌داند. نظام هوشمندي كه به گفته عادل آذر اگر وجود داشت، بايد هشدارها را پيش از اين به مديران مي‌دادند تا چنين تخلفاتي از سوي آنان انجام نگيرد. اين حرف عادل آذر البته او را به سمت مواد قانوني مي‌برد كه هنوز هم شك و شبهات موجود بر سر تخلف بودن دريافت‌هاي اينچنيني را رفع نكرده و نظرات خبرگان حقوقي و حسابداري نيز در اين مورد مخالف هم هستند.
برداشت‌هاي متفاوتي از بندهاي قانوني به دست آمد
رييس ديوان محاسبات كشور بر لزوم توجه به سيستم‌هاي هوشمند حسابداري و حسابرسي تاكيد كرد و گفت: در بحث حسابرسي حقوق‌هاي نجومي كاري نداريم به چه كساني ظلم شد و چقدر حق يا ناحق بود اما، اگر نظام‌هاي هوشمند مستقر بود دو سال پيش بايد هشدارها را به مديراني كه از آنها غارت‌گر نام برديم مي‌داديم. عادل آذر در ادامه با بيان اينكه بايد سياه چاله‌ها را در نظام بودجه‌ريزي از بين ببريم، يادآور شد: «در ديوان محاسبات سه گروه حقوقدان و حسابرس خبره گذاشته‌ايم كه برداشت‌هاي متفاوتي از بندهاي قانوني دارند». اين جمله عادل آذر در واقع همان چيزي است كه بارها از زبان دولتمردان مطرح شد و آنان هرچه گفتند كه اين پرداخت‌ها طبق قوانين انجام شد، كسي قايل به پذيرش نبود.
يكي از گرفتاري‌هاي ديوان نظرات مختلف سازمان‌هاي نظارتي است
رييس‌ ديوان محاسبات همچنين به موضوع چفت‌هاي نظارتي اشاره كرد و از نظرات مختلف نهادهاي نظارتي گلايه داشت. او اينگونه نظارت‌ها را به عنوان يكي از گرفتاري‌هاي ديوان در بحث حقوق‌هاي نجومي دانست و گفت: هر سازمان نظارتي مدير را فراخوانده و هر كدام نظري داده است؛ هماهنگي و چفت بودن دستگاه‌هاي نظارتي مهم است. رييس ديوان محاسبات ادامه داد: چقدر خوب بود در مورد حقوق‌هاي نجومي يك گزارش با امضاي سه قوه تهيه و با تفسير منتشر مي‌شد. آذر همچنين بر ضرورت توجه به سامانه نظارتي هوشمند حسابرسي و آموزش‌هاي پيشگيرانه مديران تاكيد كرد.
يكي از ظلم‌ها به نظام اين است كه مي‌گويند فساد سيستمي شده است
رييس ديوان محاسبات كشور به فساد سيستمي اشاره كرد و گفت: «برخي مي‌گويند فساد در ايران سيستمي شده و اين يكي از ظلم‌هايي است كه به نظام جمهوري اسلامي ايران مي‌شود، اين باور شده كه من آن را قبول ندارم و آمار اسناد در اين زمينه وجود دارد». به گزارش ايرنا، عادل آذر روز چهارشنبه در همايش ملي استانداردهاي حسابداري بخش عمومي افزود: مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني هميشه مي‌گفتند مردم خودشان بهترين ناظران هستند و كارها را به مردم بسپاريد، آنها مي‌دانند چگونه از اموال خود نگهداري كنند.
چرا با داشتن همه دستگاه‌هاي نظارتي اتفاقات عجيب و غريب مي‌افتد؟
عادل آذر با بيان اينكه براساس تحقيقات انجام شده در برخي كشورها اگر دستگاه‌هاي نظارتي نبودند تخلفات، انحرافات و فسادها تا 200 برابر افزايش مي‌يافت كه در ايران اگر اين دستگاه‌ها نبودند تا 100 درصد افزايش را شاهد بوديم، يادآور شد: در حوزه نظارت مشكلات، گرفتاري و آسيب‌هايي داريم البته كسي منكر وجود دستگاه‌هاي نظارتي نيست. آذر خاطرنشان كرد: طيف‌هايي وجود دارند كه اگر دستگاه‌هاي نظارتي نباشند حداقل هزينه‌هاي جاري را نداريم. وي با طرح اين سوال كه چرا با داشتن همه دستگاه‌هاي نظارتي اتفاقات عجيب و غريب و فسادهاي مالي در كشور ما مي‌افتد؟ گفت: براي حل اين موضوع بايد اقداماتي را دنبال كنيم كه چالش‌ها و آسيب‌ها اتفاق رخ ندهد.
چرا نمي‌توانيم نقش جلوگيري از فساد را خوب ايفا كنيم
آذر با بيان اينكه نظام حسابداري و حسابرسي در حاكميت و بخش عمومي درست شده‌اند كه حكومت نيكو، شايسته و خوب اتفاق بيفتد و مردم، وكالت، پاسخگويي و نظارت و جلوگيري از فساد و انحراف را به ما داده‌اند اما چرا نمي‌توانيم اين نقش را خوب ايفا كنيم؟ تصريح كرد: براي تقويت كار نظارتي و مقابله با چالش‌هاي اين حوزه بايد به دو بخش زيرساخت و چفت شدن دستگاه‌ها در نظام توجه كنيم. در بخش زيرساخت همه واقعيت اين است كه همچنان نظام‌هاي كنترل‌هاي داخلي دستگاه‌هاي اجرايي يا كامل مستقر نشده يا باوري به آن وجود ندارد و شكلي را آنها مستقر كردند البته اين صددرصدي نيست هرچند بررسي‌هاي ما غلبه اينها را نشان مي‌دهد. رييس ديوان محاسبات كشور گفت: كيفيت استقرار نظام‌هاي حسابداري بخش عمومي نيز محل بحث و نقد است؛ روي كاغذ چيزهاي خوبي داريم اما در اجرا گرفتاري‌ها زياد است. عادل آذر همچنين به بحث استقرار مكانيسم‌هاي نظام بودجه‌ريزي اشاره كرد و افزود: اگر نظام بودجه‌ريزي را مستقر كنيم حداقل به لحاظ شفافيت گام‌هاي بلندي را بر مي‌داريم و ريخت و پاش‌ها و هدر رفت هزينه‌ها و دوباره كاري و موازي‌كاري‌ها را كاهش مي‌دهيم. وي ادامه داد: كنترل‌هاي فردي و انساني ديگر جواب نمي‌دهد و بايد نظام‌هايي را مستقر كنيم كه در اين زمينه به ما كمك كنند. مكانيسم‌هاي مدرن بايد در دستگاه‌هاي اجرايي مستقر شوند.
نام آيت‌الله هاشمي به فهرست شخصيت‌هاي ماندگار اضافه مي‌شود
رييس ديوان محاسبات در بخش ديگري از سخنان خود ضمن تسليت رحلت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: رحلت ايشان آنچنان بزرگ و عظيم بود كه دشمنان ايشان را به اين واقعيت وادار كرد كه از وصف و نيكي آيت‌الله هاشمي بگويند. آذر به كتابي در رشته مديريت درباره سرنوشت 100 شخصيت تاريخ ساز جهان اشاره كرد و افزود: اين شخصيت‌ها ماندگار و بزرگ هستند و نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نيز قطعا به اين شخصيت‌ها اضافه مي‌شود. وي ادامه داد: اين شخصيت‌ها از خودشان مي‌گذرند و در تصميم‌گيري‌ها و حركت‌ها و بحث‌ها هيچ محاسبه‌اي براي منافع شخصي خود ندارند و هدف‌شان مردم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون