• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3721 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۷ دي

بهره‌برداري از نخستين باند بتني فرودگاه مهرآباد

گروه اقتصادي| وزارت راه و شهرسازي قصد دارد در اسفندماه سال جاري، نخستين باند بتني را در فرودگاه مهرآباد تهران افتتاح كند. عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه چشم‌انداز دستيابي به ۱۲۰ ميليون تن توليد سيمان در افق ۱۴۰۴ بدون در نظر گرفتن نظام بازرگاني و اقتصادي منطقي نيست، تصريح كرد: در حالي كه حدود ۴۰ درصد توليد سيمان مازاد در كشور وجود دارد، چطور مي‌تواند ۵۰ درصد به توليدات سيمان اضافه شود؟ به همين خاطر جاي ترديد و سوال وجود دارد. بنابراين بايد توليد اين محصول در نظام عرضه و تقاضا و بازار اقتصادي ديده شود. فقدان بازاريابي و ماركتينگ فقط مربوط به صنعت سيمان نمي‌شود و به تمام صنايع كشور بازمي‌گردد از اين رو هر كالايي بدون منطق اقتصادي به‌طور قطع با مشكل مواجه خواهد شد. قبل از خصوصي‌سازي بايد منطق بازرگاني حاكم شود زيرا با اعمال فشار توليد با شكست مواجه و موجب هزينه براي كشور خواهد شد. بازار مصرف داخل و خارج، چگونگي ايجاد مصرف جديد، تغيير رفتار مصرف‌كنندگان، محصولات جايگزين و قيمت تمام شده بايد مورد توجه قرار گيرد و در نظام عرضه و تقاضا ارزيابي شود.  آخوندي ضمن اشتباه خواندن رويه دريافت يارانه از سوي تمام نهادها براي توليد سيمان يادآور شد: به‌طور مثال براي توليد يك ميليون تن سيمان حدود ۱۰۰ متر مكعب با قيمت جهاني ۱۳ دلار گاز مصرف مي‌شود در حالي كه توليد‌كنندگان سيمان در داخل كشور ۱۱هزار تومان در ازاي آن پرداخت مي‌كنند. وي بر حمايت همه‌جانبه از صنعت سيمان كشور تاكيد كرد و گفت: بايد اين حمايت بدون بر هم زدن نظام بندرداري و ساير بخش‌هاي كشور و تحت منطق بازرگاني صورت گيرد. زيرا بدون در نظر گرفتن منطق بازرگاني هيچ مشكلي رفع نخواهد شد. وي با بيان اينكه «وزارت راه و شهرسازي هم‌اكنون بيشترين حمايت در حوزه‌هاي مربوط به راه و ساختمان از صنعت سيمان را دارد» گفت: رويه جاده‌ها، تراورس‌هاي راه‌آهن و باند فرودگاه‌ها همه به سمت بتني شدن حركت مي‌كنند و بخشي از آنها تا اين لحظه بتني شده است.  

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون