• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3721 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۷ دي

مصوبات مجلس براي ايثارگران

فرزندان جانبازان بالاي 70 درصد به استخدام دولت در مي‌آيند

آخرين روز رسيدگي به لايحه برنامه ششم توسعه، براي جامعه ايثارگري روز پرخبري بود. نمايندگان مجلس در مصوبات روز گذشته، دولت را موظف كردند كه تمامي مطالبات معوق خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران (جانبازان و آزادگان) را به‌طور كامل حداكثر در 2 سال اول برنامه مطابق بودجه سنواتي تامين و توسط بنياد‌شهيد پرداخت كند. همچنين دولت موظف شد اعتبار لازم را براي تامين حداقل معيشت جامعه ايثارگري و افراد تحت تكفل ايثارگران متوفي كه فاقد شغل يا درآمد باشند را پيش‌بيني و حداقل حقوق كاركنان دولت را به آنان جهت پرداخت در بودجه‌هاي سنواتي درج و در اختيار دستگاه‌هاي مربوطه قرار دهد.
همچنين بنياد‌شهيد طبق بودجه سنواتي مكلف شد نسبت به تامين و پرداخت صددرصد سرانه بيمه عمر و حوادث والدين شهدا و آزادگان، همسر و فرزندان شهداي فاقد پوشش بيمه عمر و حوادث اقدام كند. دولت هم مكلف شد در حمايت از رزمندگان و جانبازان و آزادگان (با شرايط موكد در مصوبه) و همسران و فرزندان آنان، تسهيلات رفاهي، معيشتي، بهداشتي، درماني و فرهنگي ارايه كند.
قوه قضاييه، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، كانون وكلاي دادگستري، كانون كارشناسان رسمي مركز وكلا و كارشناسان قوه قضاييه هم مكلف شدند 30 درصد از سهميه صدور دفاتر خدمات قضايي و الكترونيك، سردفتري، صدور پروانه وكالت، مجوز كارشناسان رسمي دادگستري را به جامعه ايثارگري و خانواده ايشان (با شرايط مشخص شده در مصوبه) اختصاص دهند.
بهره‌مندي از مستمري بازنشستگي هم از ديگر تاكيدات اين مصوبه بود ضمن آنكه براي معافيت آموزش خدمت نظام وظيفه و بهره‌مندي از برخي مزايا براي فرزندان خانواده ايثارگران هم تاكيداتي در اين مصوبه لحاظ شد. براساس مصوبات روز گذشته، همچنين دولت موظف شد اقدامات لازم براي اجراي صحيح و به موقع قانون جامع خدمات‌‌رساني به ايثارگران را به عمل آورد و اعتبار كافي را در بودجه سنواتي پيش‌بيني كند.
صدور صورت سانحه براي رزمندگان فاقد اين گواهي از ديگر بخش‌هاي اين مصوبه بود علاوه بر آنكه دولت موظف شد خانواده شهدا، آزادگان و جانبازان داراي تابعيت غير ايراني را پس از تاييد مراجع مذكور تحت پوشش بنياد شهيد قرار دهد و اعطاي تابعيت و اقامت به افراد موضوع اين ماده بر اساس ضوابط در چارچوب قانون خواهد بود كه حداكثر ظرف مدت سه ماه از لازم الاجرا شدن تصويب اين قانون توسط ستاد كل نيروهاي مسلح با همكاري وزارت امورخارجه و وزارت كشور تهيه و به تصويب شوراي عالي امنيت ملي با رعايت اصل 176 قانون اساسي مي‌رسد.
انجام اصلاحاتي در قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران از ديگر تاكيدات اين مصوبه بود كه تشكيل كميسيون‌هاي پزشكي، ممنوعيت معرفي ايثارگران شاغل در دستگاه به عنوان نيروي مازاد، الزام به استخدام تمامي فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر، تعيين حق پرستاري جانبازان و تغييراتي در قوانين مربوط به بازنشستگي ايثارگران هم مورد اشاره قرار گرفت.
اما در حالي كه سيد حسن موذني؛ معاون فرهنگي بنياد شهيد هم روز گذشته به مهر خبر داد كه «با توجه به افزوده شدن شهداي مدافع حرم و منا به جمعيت ايثارگري، مدارس شاهد افزايش مي‌يابد» از ديگر مصوبات روز گذشته مجلس اين بود كه بانك مركزي موظف شد در طول اجراي قانون برنامه، سالانه نسبت به ارايه تسهيلات مسكن فقط يك بار با سود حداكثر 4درصد به تعداد پنجاه هزار نفر از رزمندگان داراي حداقل شش ماه سابقه جبهه
اقدام كند.
اختصاص سالانه حداقل 10 درصد منابع قرض‌الحسنه تمامي بانك‌ها جهت اشتغال ايثارگران از طريق صندوق اشتغال و كارآفريني ايثارگران و ابلاغ شرايط پرداخت تسهيلات مسكن ارزان قيمت براي ايثارگران هم از ديگر تاكيدات مصوبات
مجلس بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون