• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3721 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۷ دي

معاون سازمان حفاظت محيط زيست:

بيشترين مصوبه‌ محيط زيستي را داشتيم

مهر| معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست ضمن ارايه گزارشي از عملكرد دولت براي رفع آلودگي هوا بر تعهد دولت به اجراي مصوبات آلودگي هوا تاكيد كرد و گفت: بيشترين مصوبه‌ محيط زيستي راداشتيم.
سعيد متصدي با اشاره به آلايندگي موتوسيكلت‌ها اعلام كرد: هر موتورسيكلت ۵ برابر يك خودروي شخصي ايجاد آلودگي مي‌كند. در كشور ۱۱ ميليون موتوسيكلت و در تهران    5/3 ميليون موتوسيكلت داريم كه يعني به اندازه ۴۴ تا ۵۵ ميليون خودروي شخصي آلودگي توليد مي‌كنند در حالي كه در كل كشور ۱۸ ميليون خودروي شخصي داريم و بنا بر اين اولويت ما در يكساله گذشته بر مديريت موتوسيكلت‌ها بوده است و از اول مهرماه سازمان محيط زيست به هيچ موتوسيكلت كاربراتوري مجوز نداده است.
او همچنين افزود: يك اقدام ديگر ما برش يك‌ساله كاهش آلودگي هوا مصوب 2/4/95 بود و دولت تدبير و اميد بيشترين مصوبه درباره آلودگي هوا و محيط زيست را داشته است.
وي با تاكيد بر تعهد دولت به اجراي مصوبات آلودگي هوا گفت: نتايج اين اقدامات قابل ملاحظه است. برخي مسائل زماني به عنوان مساله بغرنج آلودگي هوا مطرح بودند. مساله معاينه فني‌ها و كاتاليست‌ها مساله كمي نبود. الان شاهد بهره‌برداري از سيستم «سيمفا» هستيم كه ۴۴۰ مركز معاينه فني كشور به آن متصل است همچنين حدود مجازي كه براي معاينه فني در سال‌هاي گذشته تصويب شده بود، حدود مناسبي نبود، اما در سال ۹۴ حدود مجاز معاينه فني كشور را تغيير داديم و اجراي آن كه در سيمفا در حال بررسي است كمك شايان توجهي براي كنترل خودروهاي در حال كار مي‌كند. ما تنها منتظر مصوبه مجلس هستيم تا پنج سال معاينه فني را كمتر و آن را يكساله يا دوساله كنند.
به گفته متصدي، قرار بود در قدم اوليه ۹۰ هزار تاكسي فرسوده از رده خارج شود كه ۶۷ هزار نفر اسم نوشتند و تا امروز ۳۸ هزار تاكسي تحويل شده است. تهران هم ۱۵ هزار تاكسي فرسوده داشته كه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تاكسي تحويل شده است. بحث ديگر كه دولت بر آن مصمم است از رده خارج كردن اتوبوس‌هاي حمل و نقل عمومي است كه خوشبختانه در كلانشهرها با تسهيلات اعطايي با سود پايين و تخفيف خودروسازان اين هم اجرايي مي‌شود.
وي ادامه داد: مطالعه اخير من نشان مي‌دهد دقيقا ميزان ذرات زير 5/2 ميكرون در شب بيشتر از روز است و سير افزايشي در ساعت‌هاي ۲۳ و ۲۴ شب دارد كه اوج فعاليت‌هاي كاميون‌هاي فرسوده‌اي است كه در تهران تعدادشان به ۱۰۰ هزار مي‌رسد.
برنامه‌هاي سال آينده سازمان محيط زيست براي آلودگي هوا از نگاه متصدي، ساماندهي خودروهاي ديزلي و فرسوده است و تردد خودروهاي فرسوده كه در شب به ازاي هر ۲۴ ساعت تردد ۵۰ هزار تومان جريمه خواهد داشت.
متصدي همچنين از رتبه‌بندي كارنامه محيط‌زيستي سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي خبر داد و گفت: پايين‌ترين رتبه‌ها متعلق به سازمان دامپزشكي، وزارت امور خارجه‌، وزارت بهداشت و گمرك است.

 

آلودگي هوا؛ سومين عامل خطر مرگ در كشور

ايسنا|  ايرج حريرچي؛ قائم مقام وزير بهداشت گفت: «آلودگي هوا سومين علت مرگ در كشور ما است. البته اندازه‌گيري تاثير مستقيم هر عامل خطر بر مرگ‌ بسيار مشكل و پيچيده است.
 در مورد محاسبه و تخمين بار اقتصادي چنين عوامل خطري از دو رويكرد استفاده مي‌شود. رويكرد اول بر اساس هزينه‌هاي مالي مرگ زودرس يا درآمد عمر از دست رفته است كه براي كشور ما طبق برآورد سال 2016 بانك جهاني معادل دوازده‌هزارم توليد ناخالص ملي كشور يا 1479 ميليارد دلار بين‌المللي (PPP) است كه نسبت به 20 سال گذشته كه اين نسبت چهل‌وچهار هزارم توليد ناخالص ملي بود، به طرز چشمگيري كاهش يافته است.
رويكرد دوم محاسبه بر پايه رفاه و آسايش از دست رفته و بر طبق هزينه‌هايي كه افراد تمايل به پرداخت دارند، تخمين زده مي‌شود كه اين هم بر اساس همان منبع شامل 48/2 درصد توليد ناخالص ملي يا 30 ميليارد و 500 ميليون دلار بين‌المللي است كه متاسفانه نسبت به بيست سال پيش تغيير چنداني نكرده است.»


افزايش آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ
مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي گفت: بارش پراكنده برف و باران در دوشنبه در برخي نقاط مركز، شرق و جنوب رخ خواهد داد. سامانه فوق از اواخر وقت از مرزهاي شرقي خارج مي‌شود. همچنين روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه شهرهاي صنعتي و پر جمعيت با افزايش غلظت آلاينده‌هاي جوي همراه خواهد بود. ايسنا

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون