• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3721 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۷ دي

از فراخوان جشنواره شعر فجر تا انتصابات نمايشگاه كتاب

ندا آل طيب

انتشار فراخوان جشنواره شعر فجر، تاكيد بر تعطيل نشدن كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و انتصاب مدير و قائم مقام نمايشگاه كتاب از مهم‌ترين رويدادهاي كتاب و ادبيات در يكي دو روز اخير است. روز گذشته 26 دي ماه فراخوان يازدهمين دوره شعر فجر در حالي منتشر شد كه اين جشنواره نيز همچون جايزه ادبي جلال، بخشي را ويژه افغانستان تعريف كرده است و شايد يكي از تفاوت‌هاي فراخوان اين دوره با دوره‌هاي پيشين باشد. امسال نيز همچون دوره‌هاي گذشته آثار منتشر شده در سه بخش شعر بزرگسال، شعر كودك و نوجوان و درباره شعر به شركت در جشنواره فجر دعوت شده‌اند.
بر اساس اعلام دبيرخانه اين جشنواره، ناشران و پديد آورندگان آثار تا روز 15 بهمن ماه فرصت دارند آثار خود را ارايه كنند. قرار است اين دوره از جشنواره روزهاي پاياني امسال برگزار شود و آثار برگزيده  اسفند
در مشهد، معرفي خواهند شد. در فراخوان جشنواره كه دبيري آن بر عهده محمد كاظم كاظمي است، اعلام شده آثار بايد تاليفي و به زبان فارسي باشند و در بخش مجموعه شعر بايد به صورت مستقل منتشر شده باشند. به اين معنا كه مجموعه‌هاي مشترك و گزيده آثار داوري نمي‌شوند. اما نكته ديگري كه در برگزاري اين جشنواره به چشم مي‌آيد، تعريف بخشي به نام افغانستان به عنوان ديگر كشور پارسي زبان است. ظاهرا برگزاركنندگان جشنواره شعر فجر نيز بهتر ديده‌اند براي گسترش فضاي برگزاري اين جشنواره سراغ كشورهاي همزبان بروند چراكه مسلما نمي‌توان جشنواره شعر را به سبب وابستگي آن به زبان، مانند جشنواره‌هاي تئاتر و فيلم با حضور كشورهاي خارجي برگزار كرد. به همين دليل برگزار‌كنندگان اين جشنواره كه از سال 85 برگزار مي‌شود، همچون برگزاركنندگان جايزه ادبي جلال، سراغ كشورهاي فارسي زبان رفتند تا از اين راه دامنه برگزاري جشنواره را گسترده‌تر كنند. امسال و در نخستين دوره‌اي كه اين تصميم اجرايي مي‌شود، شعرهايي كه در يك دهه گذشته توسط شاعران افغان سروده شده باشد، بررسي مي‌شوند.
اما شامگاه روز شنبه 25 دي ماه قائم مقام و معاون اجرايي سي امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران معرفي شدند. سيد عباس صالحي، معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اميرمسعود شهرام‌نيا را به عنوان قائم مقام و مهدي اسماعيلي را به عنوان معاون اجرايي سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران منصوب كرد. آنچه در حكم اين دو نفر به چشم مي‌آيد، تاكيد بر اجراي اصل چهل و چهارم قانون اساسي مبني بر واگذاري امور به بخش خصوصي است به طوري كه معاون فرهنگي وزارت ارشاد در صدور اين حكم، اعلام كرده است: «پيرو مصوبه شوراي سياستگذاري سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در راستاي واسپاري امور اجرايي نمايشگاه به صنوف، مقرر شد مديرعامل موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران به عنوان قائم مقام معرفي شود.» اين تاكيد در شرايطي رخ مي‌دهد كه علي جنتي، وزير پيشين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در روزهاي آغازين حضورش در اين سمت اعلام كرده بود براي رعايت اصل خصوصي‌سازي، بخشي از مميزي آثار نوشتاري را به ناشران مي‌سپارد اما اين موضوع خيلي زود با واكنش ناشران از سويي و مخالفان دولت از سوي ديگر، روبه‌رو شد و هرگز نتوانست اجرايي شود. ديگر خبري كه اين روزها در محافل ادبي مطرح شده است، تعطيلي كتابخانه مركزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. در يكي دو روز اخير روزنامه شهروند مطلبي را درباره تعطيلي اين كتابخانه منتشر كرد اما به فاصله يك روز بعد، روابط عمومي وزارت ارشاد با انتشار خبري عمومي، اين موضوع را منتفي دانست و از زبان نيكنام حسين‌پور، مشاور منابع معاونت امور فرهنگي اين وزارتخانه توضيح داد كه «به دليل استهلاك و فرسودگي تاسيسات زيربنايي كتابخانه مركزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و احتمال وارد شدن خسارت به كتاب‌ها تصميم به بازسازي و نوسازي تاسيسات زيربنايي كتابخانه گرفته شد. همچنين مقرر شد پس از بازسازي تاسيسات، نسبت به بهبود محيط كتابخانه و به‌روزرساني قفسه‌ها و ساير ملزومات آن اقدام شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون