• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3723 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ دي

دادستان تهران خبرداد

آغاز بازجويي از جعبه سياه پرونده بابك زنجاني

گروه سياسي| جعفري دولت‌آبادي با اشاره به آغاز بازجويي از متهم دستگير شده پرونده فساد نفتي گفت: متهم دستگير شده، جعبه سياه فعاليت‌هاي مجرمانه بابك زنجاني در خصوص اخذ مجوز فعاليت و خريد بانك اف.‌اي.‌اي.‌بي‌ توسط متهم اصلي پرونده محسوب مي‌شود. به گزارش ميزان، جمله‌هاي كليدي اظهارات دادستان تهران به شرح زير است:
  ‌ دستگاه‌هاي امنيتي و پليس با اقدام به موقع مي‌توانند مانع ارتكاب بسياري از جرايم شوند. به عنوان مثال اخيرا عده‌اي از داخل كشور با پوشش آموزش‌هاي اجتماعي و توانمندي زنان، به برخي از كشورهاي خارجي سفر كرده بودند و به آنها نحوه فعاليت‌هاي انتخاباتي و تبليغات را آموزش داده‌اند؛ و اشراف اطلاعاتي بر چنين مسائلي، پيشگيري از وقوع برخي جرايم را در پي دارد. دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي نبايد اجازه دهند دشمنان در داخل كشورمان يارگيري كنند.
  ‌‌ يكي از متهمان مرتبط با بابك زنجاني، دستگير شده است. متهم دستگير شده، جعبه سياه فعاليت‌هاي مجرمانه بابك زنجاني در خصوص اخذ مجوز فعاليت و خريد بانك اف.‌اي.‌اي.‌بي ‌توسط متهم اصلي پرونده محسوب مي‌شود. متهم پس از دستگيري زنجاني، از ورود به كشور امتناع كرد، در سال 1389 با بابك زنجاني آشنا شده و به لحاظ نفوذي كه در كشور مالزي داشته؛ به گونه‌اي كه مقام مشورتي داتو را دريافت كرده، موفق مي‌شود مجوز فعاليت بانك اف.‌اي.‌اي.‌بي‌ (First Islamic international bank) را براي اقدامات مجرمانه زنجاني اخذ كند.
  ‌‌ متهم با استفاده از ارتباطات خود و اخذ 500 ميليون تومان، حق‌الزحمه، بانك مذكور را به مبلغ چهار ميليون دلار براي بابك زنجاني خريداري مي‌كند. بابك زنجاني همچنين با خريد بانك كنت در تاجيكستان، با توجيه فراهم شدن زمينه پرداخت دستمزد پيمانكاران شركت ملي نفت در خارج از كشور، موفق مي‌شود دو بانك مذكور را به مبلغ 160 ميليون يورو به بانك ملت واگذار كند.
  ‌‌ متهم نفتي پول‌هايي كه بنا بود بنابر قرارداد نفتي به پيمانكار داده شود به بانك ملت مي‌دهد كه بعدها در رديابي‌ها مشخص شد كه اين فرد پول‌هاي دولت و براي پرداخت بدهي با نام به بانك ملت استفاده كرده است كه اين وجوه از سوي دادستاني در بانك مركزي توقيف شده است.
  ‌‌ از متهم دستگير شده، اموالي شامل چندين ملك و آپارتمان، يك دستگاه بنز S500 و يك تخته فرش يك ميليارد توماني توقيف شده است، به كليه افرادي كه به نوعي اموال متعلق به متهم را در تصرف دارند، هشدار مي‌دهم كه پيش از آنكه دادستاني به سراغ آنها بيايد، اموال مرتبط با بابك زنجاني را تحويل دهند.
  ‌‌ تحقيقات نشان مي‌دهد اين فرد در خريد و فروش محموله‌هاي نفتي بابك زنجاني نقش داشته و پس از تاسيس بانك اف.‌اي.‌اي.‌بي‌ در واقع پروژه بابك زنجاني تكميل شد؛ چراكه اين پروژه يك بانك كم داشت كه با كمك «ع. ز. م» خريداري شد تا در بستر آن، بابك زنجاني اقدامات مجرمانه‌اش را انجام دهد.
  ‌‌ متهم مذكور محموله‌هاي نفت دريافتي توسط بابك زنجاني از وزارت نفت را از طريق يك شخص هندي‌تبار، به شركت‌هايي از جمله العقيلي در امارات مي‌فروخته، اميدوارم كه با تحقيق از اين متهم، سرنخ‌هاي لازم براي كشف وجوه حاصل از فروش محموله‌هاي نفتي بابك زنجاني به دست آيد.
  ‌‌ يك متهم جديد در پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان دستگير شده است. تمام كساني كه در تاراج اموال صندوق ذخيره فرهنگيان و بانك سرمايه دخيل بودند، تحت تعقيب قرار خواهند گرفت.
  ‌‌ تعداد احضارشدگان در پرونده املاك شهرداري 70 نفر و در پرونده فيش‌هاي نجومي 74 نفر است. اظهارات برخي اساتيد و پزشكان احضار شده مبني بر اينكه رقم‌هاي اعلامي از سوي سازمان بازرسي به عنوان حقوق منطبق با واقع نبوده و بخشي از وجوه‌ مربوط به كارانه پزشكي است، در حال بررسي است.
  ‌ با همكاري معاونت اقتصادي وزارت اطلاعات 9 نفر از دلالان ارز كه مبادرت به خريد و فروش غيرمجاز در بازار غيررسمي كرده بودند دستگير شدند كه از آنها مقاديري ارز، حواله‌هاي ارزي و تعدادي كارت‌هاي اعتباري ارزي كشف شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون