• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3723 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ دي

توصيه‌هاي استاندار تهران به فرماندارانش:

در انتخابات تحت فشاركسي قرار نگيريد

گروه سياسي

نخستين جلسه ستاد انتخابات استان تهران ديروز برگزار شد، جلسه‌اي كه خط و نشان‌ها و توصيه‌هاي استاندار را براي فرماندارانش به همراه داشت. توصيه به اينكه تحت هيچ فشاري قرار نگيريد و خط و نشان و توبيخ براي كساني كه در اين جلسه حضور نداشتند. سال آينده براي دولت سال سرنوشت است. پايان ارديبهشت موعد برگزاري چند انتخابات است؛ رياست‌جمهوري، شوراهاي شهر و روستا و در برخي از شهرها انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس. در تهران اما با درگذشت ناگهاني آيت‌الله هاشمي احتمال اينكه انتخابات ميان دوره‌اي مجلس خبرگان هم برگزار شود، قوت گرفته است. اين در حالي است كه عضو هيات رييسه مجلس خبرگان تاكيد كرده كه اين انتخابات بايد با هماهنگي مجلس خبرگان برگزار شود. روشن است كه فضاي كشور آرام آرام وارد فصل انتخابات شده است و اين فصل براي وزارت كشور و مديرانش كه مسوول برگزاري انتخابات هستند زودتر از بقيه از راه مي‌رسد. چند هفته پيش بود كه وزير كشور در نشست استاندارانش توصيه‌ها و اخطارهاي آخر را به آنها داد و هشدار داد كه مديرانش بايد در امر انتخابات بي‌طرف و تابع قانون باشند. اكنون استاندار تهران هم به سياق رييسش در ساختمان فاطمي آخرين هشدارها و توصيه‌ها را به فرماندارانش منتقل مي‌كند، تحت فشار قرار نگيرند و از افراد مورد وثوق مردم استفاده كنند. او گفته: در انتخابات 94 به فرمانداران تاكيد كردم، تعيين اعضاي هيات اجرايي انتخابات در استان تهران (كه 30 نفر مي‌شدند) براساس قانون باشد و هيچ توصيه و فشاري را قبول نكنند؛ الان هم تاكيدم به فرمانداران همين است كه تحت فشار هيچ كسي قرار نگيرند. وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش مي‌گويد: به فرمانداران تذكر داديم از افراد معتمد و مورد وثوق مردم استفاده كنند. سيد حسين هاشمي همچنين در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه استانداري پيشنهاد داده است يك هيات اجرايي براي دو انتخابات سال آينده كار را در دست بگيرند تا روند امور راحت‌تر شود.
غايبان جلسه توبيخ خواهند شد
به نظر مي‌رسد غيبت برخي از فرمانداران در نخستين جلسه ستاد انتخابات استان تهران كاسه صبر استاندار را لبريز كرد كه اين گونه با جديت از توبيخ مديرانش سخن گفته است. به گزارش ايلنا، استاندار تهران گفت: ما بايد انتخاباتي صحيح و درست برگزار كنيم و فرمانداران بايد متولي اصلي برگزاري انتخابات باشند و در جلسه مربوط به انتخابات حضور پيدا كنند و كساني كه در جلسه امروز نبوده‌اند بايد توبيخ شوند و به آنها تذكر داده شود، زيرا ما با كسي تعارف نداريم. او افزود: خداترسي و اجراي قانون و رعايت عدالت در مسير انتخابات امري ضروري است و اگر ما خلاف قانون عمل كنيم، بايد به مردم جواب دهيم. استاندار تهران با اشاره به اينكه تعامل هيات اجرايي و نظارت در انتخابات سال ۹۴ بي‌نظير بود، گفت: ما هيچ مشكلي در رابطه با معتمدان در انتخابات سال ۹۴ نداشتيم و انتخابات به بهترين شكل ممكن برگزار شد. هاشمي تاكيد كرد: بايد افرادي را در هيات‌هاي اجرايي انتخاب كنيم كه ديندار باشند و به قانون عمل كنند. او با اشاره به اينكه ما امانتدار آراي مردم هستيم، گفت: انتخابات بايد سالم برگزار شود و با رعايت بي‌طرفي و قانون بايد در اين عرصه وارد عمل شد. استاندار تهران با اشاره به اينكه صيانت از آراي مردم حق‌الناس است، افزود: ما بايد از سياست‌هاي اعمال شده در سال‌هاي گذشته درس بگيريم و در اين دوره نيز آنها را به كار بگيريم البته بايد ضعف‌ها را نيز برطرف كنيم. او تصريح كرد: مردم ايران ثابت كردند كه در همه صحنه‌ها حضور دارند با وجود اينكه در كشور ما حزب مشخصي وجود ندارد و مردم داراي گرايش سياسي هستند، اما بدون در نظر گرفتن اين موضوع در همه صحنه‌ها مثل انتخابات و راهپيمايي‌ها حضور دارند و اميدواريم يك روز حزب به معناي واقعي در كشور ما شكل بگيرد. استاندار تهران با بيان اينكه بنده علاقه‌مند بودم انتخابات به صورت الكترونيك برگزار شود، خاطرنشان كرد: تجربه سال گذشته در نحوه شمارش آرا به گونه‌اي صورت گرفت كه ما كمترين اشتباه را در شمارش آرا داشتيم.
پيشنهاد يك هيات اجرايي براي هر دو انتخابات از سوي استانداري
پس از پايان جلسه حسين هاشمي در جمع خبرنگاران حاضر شد و از پيشنهادي كه براي اجراي انتخابات داده است، سخن گفت. هاشمي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا دو هيات اجرايي انتخابات مي‌شود يا خير، اظهار داشت: من پيشنهاد اين كار را داده‌ام كه اگر يك هيات اجرايي براي دو انتخابات در نظر گرفته شود امور راحت‌تر انجام مي‌شود. استاندار تهران با اشاره به فعاليت‌هاي اجرايي هيات‌هاي انتخابات گفت: به فرمانداران تذكر داديم از افراد معتمد و مورد وثوق مردم استفاده كنند. او يادآور شد: انتخابات مجلس و خبرگان در استان تهران به خوبي برگزار شد و ما مشكلي در برگزاري انتخابات نداشتيم و اميدواريم با تعامل و همكاري كه در سال گذشته وجود داشت، زمينه يك انتخابات با شكوه و حداكثري را در ارديبهشت سال آينده داشته باشيم. استاندار تهران خاطرنشان كرد: رييس ستاد انتخابات تهران موظف شده زمان‌بندي را تعيين كند و طبق آن فرمانداران برنامه‌ريزي‌هاي لازم را به خوبي انجام دهند. او در پاسخ به سوالي درباره حادثه دوشنبه شب تهران و اظهارنظر اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس مبني بر اينكه گفتند پهپاد از خارج از كشور آمده است، گفت: من چنين اظهارنظري را دريافت نكردم و موضوع امنيتي نبوده است.

 

انتخابات ميان‌دوره‌اي خبرگان نياز به هماهنگي شوراي نگهبان و وزارت كشور دارد

يك عضو هيات رييسه مجلس خبرگان تعيين جانشين آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در مجلس خبرگان را منوط به هماهنگي اين مجلس، شوراي نگهبان و وزارت كشور جهت برگزاري انتخابات ميان‌دوره‌اي دانست. به گزارش ايسنا، آيت‎الله سيداحمد خاتمي در جمع خبرنگاران يادآور شد:  هيات رييسه مجلس خبرگان تاكنون 7جلسه را برگزار كرده است كه اين حجم هفت جلسه در طول هفت ماه نصاب قابل توجهي است. وي افزود: كميسيون اصل 107 به اين مساله مي‎پردازد كه پس از رحلت امام و رهبر، تعيين رهبر جديد بر عهده خبرگان است و كميسيون 109 نيز به شرايط رهبر آينده مي‎پردازد. اين كميسيون افرادي را كه در مظان رهبري قرار مي‎گيرند توسط كميته‎اي كه داخل اين كميسيون شكل مي‎گيرد و كاملا محرمانه است و تنها رهبر انقلاب طبق قانون مي‎تواند در جريان قرار بگيرد، مد نظر دارد. خاتمي بيان كرد: وزارت كشور با فوت نمايندگان مجلس خبرگان بايد نسبت به برگزاري انتخابات اقدام كند اما ابتدا خبرگان بايد موافقت خود را با زمان انتخابات ميان‌دوره‎اي اعلام كنند؛ شوراي نگهبان نيز وظيفه خود را انجام مي‎دهد و سپس وزارت كشور نظر خود را اعلام مي‎‏كند. وي گفت: جايگزين مرحوم آيت‎الله هاشمي‌رفسنجاني از سوي ما تعيين نمي‌شود، بلكه زمان برگزاري انتخابات به شوراي نگهبان و وزارت كشور از سوي هيات رييسه پيشنهاد مي‌شود و سپس مردم نيز به انتخاب مي‌پردازند كه اين مساله از افتخارات نظام محسوب مي‎شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون