• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3723 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ دي

19 قرارداد براي ساخت خودرو در پسابرجام

نعمت‌زاده: از وضع موجود ناراضي‌ام

گروه اقتصادي

قراردادهاي خودرو يكي پس از ديگري به ثبت رسيد و خودروسازان حالا منتظر اجرايي شدن اين قراردادها هستند. طبق گفته منصور معظمي، رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، 19 قرارداد خودرويي حاصل پسابرجام است كه برخي از اين قراردادها امضا شده است و برخي ديگر نيز به زودي منعقد مي‌شود. با اين حال گاهي هم از ترديدها درباره اجرايي شدن اين قراردادها سخن به ميان مي‌آيد. اما دولتي‌ها ترجيح مي‌دهند به جاي پاسخ دادن به شبهه‌هايي كه مطرح مي‌شود، وعده‌هاي خودرويي را افزايش بدهند. شايد اين هم نوعي پاسخگويي است. محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت حتي در همايش روز هواي پاك كه با شعار با هم به سوي هواي پاك برگزار شده است، باز بر توليدات صنعتي بخش خودرويي تاكيد مي‌كند و از وعده‌هاي جديد خودرويي خبر مي‌دهد.
 نعمت‌زاده مي‌گويد: همان طور كه توليد خوب و باكيفيت و رضايت مشتري وظايف ما است، حفظ محيط زيست و توليد توام با مسائل زيست‌محيطي بخشي از وظايف ما است. در بخش خودروسازي با كمك شركت‌هاي آلماني و اتريشي در حال طراحي موتورهاي كم‌مصرف سه سيلندر هستيم كه در آينده وارد بازار مي‌شوند. اين موتورها مي‌توانند با مصرف كمتر از ۵ ليتر سوخت نيروي محركه خودروهاي آينده را تشكيل دهند. مقدمات توليد اين موتورها در حال فراهم شدن است.
ايجاد ۸۰ استاندارد اجباري خودرو تا ابتداي سال ۹۷
نعمت‌زاده با اشاره به اينكه تا آخر سال چند استاندارد اجباري جديد به خودروها اضافه مي‌كنيم، گفت: اوايل سال ۹۷، ۸۰ استاندارد اجباري خودرو ايجاد خواهيم كرد. همچنين از ابتداي سال گذشته توليد خودروهاي يورو ۴ محقق شد. در حال حاضر نيز زمينه توليد يورو ۵ را آماده كرده‌ايم. خودروهاي وارداتي نيز تنها بايد استاندارد يورو ۵ داشته باشند.
وي با تاكيد بر اينكه بايد به سمت جهاني شدن در همه ابعاد حركت كنيم، گفت بايد براي رشد در مسائل علمي و تجاري به سمت جهاني شدن حركت كنيم. بدون دنيا مثل اين است كه در يك قفس زندگي مي‌كنيم. همچنين لازم است در ارتقاي استانداردها با دنيا تعامل داشته باشيم.
وزير صنعت با اشاره به اينكه ۴۰ هزار تاكسي در سراسر كشور وارد شده است، گفت: تعداد اين تاكسي‌ها در تهران ۱۵ هزار است. اميدواريم بتوانيم اين عدد را به ۶۰ هزار برسانيم. براي جايگزيني اتوبوس‌ها نيز رايزني‌هايي با بخش‌هاي مختلف از جمله وزارت كشور و سازمان برنامه و بودجه داشته‌ايم. قرار بود براي جايگزيني اتوبوس‌ها يارانه‌اي اعطا شود كه هنوز شكل نگرفته وگرنه مي‌توانستيم چهره حمل و نقل عمومي را در تهران و ساير كلانشهرها تغيير دهيم.
آغاز توليد موتوسيكلت انژكتوري
وزير صنعت با اشاره به توقف شماره‌گذاري موتوسيكلت‌هاي كاربراتوري از نيمه دوم سال ۹۵ اظهار كرد: از تيرماه ثبت سفارش موتورهاي كاربراتوري را متوقف كرديم در حال حاضر توليد موتوسيكلت‌هاي انژكتوري آغاز شده و گزارش بيش از ۱۰۰ نوع موتور انژكتوري ارايه شده است. سعي داريم انجين موتور انژكتوري را در داخل كشور توليد كنيم.
تصويب دستورالعمل حمايت از خودروهاي برقي و هيبريد
نعمت‌زاده در مورد خودروهاي برقي و هيدريدي اظهار كرد: از ابتداي سال ۹۳، سود بازرگاني خودروهاي برقي و هيدريدي را به صفر رسانديم. اين در حالي است كه اين خودروها حدود ۴۵ درصد سود بازرگاني دارند. همزمان با كمك تجربيات جهاني دستورالعمل حمايت از استفاده و ساخت خودروهاي برقي و هيبريد را تدوين و به دولت ارايه كرديم. هنوز اين طرح به تصويب نرسيده. همچنين نحوه تهيه زيرساخت‌هاي لازم را مشخص كرديم كه به طور غيررسمي آغاز شده است. از اول سال ۱۵ هزار موتوسيكلت برقي توليد و عرضه شده است.
نعمت‌زاده با بيان اينكه بشر امروزه با تكنولوژي به سمت كاهش آلودگي هوا حركت كرده است، گفت: به عنوان كسي كه ۵ دهه در بخش صنعت فعال است، اعتقاد دارم توان لازم را داريم تا ضمن طراحي و توليد بهترين محصولات، فرآيندها را طوري طراحي كنيم كه صدمه‌اي به محيط زيست وارد نشود. زماني در خودروها ۲۰ ليتر سوخت مصرف مي‌شد ولي امروز اين ميزان به ۴ يا ۵ ليتر رسيده است. بنابراين مي‌توانيم محصولي طراحي كنيم كه ضمن كيفيت خوب، حفظ محيط زيست را نيز محقق كند.
از شرايط فعلي راضي نيستم
وي با تاكيد بر اينكه در وزارت صنعت، معدن و تجارت كشور با كمك همه دستگاه‌ها به ويژه سازمان حفاظت محيط زيست اقداماتي براي حفظ محيط زيست انجام داده‌ايم، گفت: با اينكه كارهاي خوبي انجام شده، از شرايط حاضر راضي نيستم و انتظارات بيشتري دارم. سياست‌هاي كلي نظام در حوزه محيط زيست الگوي وزارت صنعت در تدوين برنامه‌ها است. همچنين دولت يازدهم مصوبه‌هايي براي كاهش آلودگي هوا داشته كه وزارت صنعت نيز خود را ملزم به اجراي آن كرده است.
وي با اشاره به تدوين، ابلاغ و اجرايي شدن سياست‌هاي پيشگيرانه در وزارت صنعت، در سال ۱۳۹۳ گفت: اين سياست‌ها نقشه راه HFE را طراحي كرده كه هواي پاك را نيز در برمي‌گيرد. همچنين برنامه‌هاي راهبردي در مسائل زيست‌محيطي در وزارت صنعت تهيه شده است. طرح جامع مديريت HFE تهيه و تدوين شده است.
سرنوشت نامه تشكل‌ها
به رييس‌جمهور
بر اساس اين گزارش اوايل دي ماه امسال بود كه ۱۴ تشكل صنعتي در بيانيه‌اي خطاب به رييس‌جمهور، جلوگيري از ارزان‌فروشي مواد اوليه صادراتي مورد نياز صنعت را خواستار شدند. آنها در اين بيانيه آورده بودند كه كمبود مواد اوليه توليد، افزايش قيمت مواد اوليه داخلي و بالابودن قيمت آن نسبت به نرخ‌هاي صادراتي باعث مشكلاتي براي صنايع شده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت در اين خصوص از برگزاري جلساتي در خصوص بيانيه ۱۴ تشكل صنعتي خطاب به رييس‌جمهور، خبر داد و مدعي شد كه مشكل صنايع پايين‌دستي در تامين مواد اوليه برطرف شده است. راهكارها به كارخانجات عمده مانند پتروشيمي‌ها و برخي از صنايع توليد فولاد ابلاغ شده است، در اين ابلاغيه آمده است كه اولويت اول با تامين مواد اوليه صنايع پايين دستي داخلي است؛ بنابراين ظاهرا اين مشكل رفع شده است. وزير صنعت، معدن و تجارت با اعلام اينكه هر از چند گاهي اين مسائل پيش مي‌آيد و شايد تغيير نرخ ارز هم اين شرايط ويژه را به وجود آورده بود، اظهار داشت: در هر صورت تامين مواد اوليه همواره در اولويت دولت است؛ ضمن آنكه صادرات در اولويت توسعه صنعتي كشور قرار دارد.
حل مسائل بانكي با آفريقا در اولويت
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: پس از مسائل تحريم، حل مسائل بانكي و تسهيل در حمل و نقل دريايي و هوايي با قاره آفريقا، اولويت نخست دولت است. قاره آفريقا دومين قاره بزرگ دنيا با جمعيتي معادل يك ميليارد و ۱۰۰ ميليون نفر است كه از همان ابتداي انقلاب اسلامي، اولويت اصلي ما توسعه روابط با كشورهاي اين قاره بوده است. متاسفانه در شرايط بد تحريم نتوانستيم به طور مطلوب همكاري‌هاي همه‌جانبه اقتصادي و تجاري با كشورهاي اين قاره داشته باشيم، اين مهم محقق نشده؛ لذا هم‌اكنون درصدد تجديد و توسعه همكاري‌هاي ياد شده هستيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون