• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3723 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ دي

اولين اجراي اركستر ملي ايران با رهبري فريدون شهبازيان

خبر خوش وزير ارشاد براي دو اركستر سمفونيك و ملي

گروه فرهنگ و هنر

سرانجام در روز چهارم جشنواره موسيقي فجر سيدرضا صالحي اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به اين جشنواره آمد تا هم به تماشاي اجراي اركستر ملي ايران با رهبري فريدون شهبازيان و خوانندگي عليرضا افتخاري بنشيند و هم وعده‌اي را كه علي مرادخاني، معاون هنري وزارت ارشاد براي آمدن او به جشنواره موسيقي داده بود محقق كند، آن هم در حالي كه علي جنتي، وزير سابق ارشاد نيز ميهمان اين اجرا بود. اركستر ملي ايران مهرماه امسال با رهبري فريدون شهبازيان كار خودش را شروع كرد؛ اركستري كه به دليل شباهت نامش با اركستر ملي موسيقي كه فرهاد فخرالديني رهبر آن بود و از اين سمت استعفا داد همواره اشتباه گرفته مي‌شود.
فريدون شهبازيان در اولين صحبت‌هايش از اجراي اين اركستر تازه متولد شده در جشنواره سي‌ودوم موسيقي گفت و به طور ضمني به شباهت نام اين دو اركستر هم اشاره كرد: «تولد اركستر ملي ايران را تبريك مي‌گويم. دل‌مشغولي من اجراي خوب و ارزشمند موسيقي ايراني كه موسيقيدانان كشورمان مي‌سازند و موسيقي ملل است كه اميدوارم محقق شود. اما در همين زمينه لازم است از زحمات آقاي فخرالديني- رهبر اركستر موسيقي ملي ايران- تشكر كنم و اين نكته را يادآور شوم كه ايشان همواره جزو پيشكسوت‌هاي ما هستند و اميدوارم آن اركستر نيز هرچه سريع‌تر فعاليت‌هايش را بار ديگر آغاز كند.» اما حضور سيدرضا صالحي اميري در اين اجرا بهترين بهانه بود تا شهبازيان خطاب به او درباره حمايت از اين اركستر تازه‌تاسيس هم صحبت كند: «من از وزير مي‌خواهم حمايت كند تا موسيقي ما در جهان شنيده شود، نه به‌ صورت اركسترهاي كوچك و سازهاي ايراني، بلكه موسيقي اركسترال ما به جهان معرفي شود. ما از سبك‌هاي موسيقي جهان استفاده مي‌كنيم كه آنها تدوين كردند و آن را با موسيقي خودمان درمي‌آميزيم تا آثار بهتري را پديد آوريم. موسيقي ما در جهان نمونه است و نشانه كوچكش همين ربع پرده است كه ما داريم و ديگران از آن بي‌بهره‌اند. در اين ميان اميدوارم مخاطبان بيشتري كه با موسيقي اركسترال غريبه هستند، اين موسيقي را دوست داشته باشند.» در ادامه دو وزير فعلي و سابق ارشاد به همراه ديگر مهمانان اين اجرا از جمله علي مرادخاني، حميدرضا نوربخش، مدير سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر، فرزاد طالبي، مديركل دفتر موسيقي وزارت ارشاد و علي‌اكبر صفي‌پور، مديرعامل بنياد رودكي و... به تماشاي اولين اجراي اركستر ملي ايران نشستند تا بعد از اجرا نوبت به سيدرضا صالحي اميري برسد تا در صحبت با خبرنگاران در مورد موسيقي و جشنواره موسيقي فجر بگويد. اما وزير ارشاد ترجيح داد بدون اشاره و صحبتي از حاشيه‌هاي سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر به خبرهاي خوشش براي دو اركستر سمفونيك و اركستر موسيقي ملي اشاره كند. او اعلام كرد در سال آينده براي اين دو اركستر بودجه ۱۲ ميليارد توماني تصويب شده تا با اين خبرش بخشي از نگراني‌ها را در مورد حاشيه‌هاي مالي دو اركستر سمفونيك و ملي كه در طول سال جاري بارها از آن صحبت شده بود كم كند.
وزير ارشاد اركستر ملي موسيقي را بخشي از هويت ايران دانست و از افتخار به هنرمندان آن و همچنين شخص فريدون شهبازيان گفت: «حضور امشب من در اجراي اين اركستر در حقيقت توجهي به هنر موسيقي، اصحاب موسيقي و اركستر ملي ايران بوده است. من براي اين اركستر احترام زيادي قايل هستم. حوزه موسيقي مي‌تواند در نشاط جوانان تاثير زيادي داشته باشد. ما بايد تلاش كنيم موسيقي ما از مرزهاي ايران خارج شود و پيام صلح، وحدت و انسجام را به همه جهانيان منتقل كند. امشب يكي از شب‌هاي زيباي موسيقي ايران بود، اركستر ملي به رهبري استاد شهبازيان و خوانندگي آقاي افتخاري لبخند را به چهره‌هاي مردم نشاند. نشاط و شادي جوانان آرزوي ما و دولت است.» به گفته او نسل جوان ما انسان‌هاي خوش‌قلب و فرهيخته‌اي هستند و بايد آن را به رسميت شناخت اما آنچه مهم است تداوم حيات اركسترهاست. وزير ارشاد با اشاره به لزوم تداوم حيات دو اركستر از بودجه در نظر گرفته شده براي آنها خبر داد: «براي سال آينده، براي هر دو اركستر سمفونيك و ملي بودجه ۱۲ ميليارد تومان تصويب كرديم و ان‌شاءالله در سال آينده شاهد اجراهاي مستمر اركستر ملي و اركستر سمفونيك در تهران خواهيم بود.»
اما در روز چهارم جشنواره موسيقي فجر به جز اجراي اركستر ملي ايران و در كنار اجراهاي بخش بين‌الملل، موسيقي نواحي و پاپ، دو اركستر ديگر يعني اركستر نيلپر و اركستر فيلارمونيك كردستان هم اجراي برنامه داشتند. اجراي اركستر سمفونيك كردستان به رهبري مهدي احمدي بهانه‌اي بود تا بار ديگر از لزوم توجه به اركسترها و حمايت از آنها صحبت شود.
در بخشي از اجراي اين اركستر در تالار رودكي حميدرضا اردلان روي سن آمد و با اشاره به لزوم حمايت وزارت ارشاد از اين اركستر گفت: «يك اركستر سمفونيك حدود شش ميليارد تومان هزينه دارد و اين اركستر با همت جوانان، استادان كرد، استاندار و حوزه هنري كردستان به اينجا رسيده است. اين اركستر در سال‌هاي قبل جشنواره در كرمانشاه، سال گذشته در تالار رودكي و امسال نيز دوباره در همين تالار اجرا مي‌كند و مردم كردستان براي اين موضوع خدا را شكر مي‌كنند. كردها موزيسين هستند و چون موسيقي مي‌دانند، لباس و زبان‌شان را هم حفظ كرده‌اند. من از آقاي مرادخاني، معاون هنري وزير ارشاد مي‌خواهم كه اين اركستر را در بودجه امسال مورد توجه قرار دهد. » اردلان در بخش ديگري از صحبت‌هايش به ارسلان كامكار كه در سالن حاضر بود اشاره كرد و در مورد او و كامكارها توضيح داد: «او روح بسيار بزرگي دارد كه در كنار شاگرد خودش مي‌نشيند و ساز مي‌زند. كامكارها براي كردستان نعمتي هستند. پدرشان در يك ساختمان فرهنگ، ۶۰ بچه را جمع مي‌كرد تا به آنها موسيقي آموزش دهد. او با مشقت‌هاي بسيار در حوزه موسيقي انسان تربيت كرد.» اما شايد خود اردلان هم فكر نمي‌كرد درخواستش براي حمايت از اين اركستر در همين اجرا محقق شود.
مهدي احمدي، رهبر اركستر در بخش ديگري از اين اجرا اعلام كرد كه مهدي فرشادان، نماينده مردم كردستان در مجلس، با پيگيري‌هايي كه انجام داده از سيدرضا صالحي اميري، وزير ارشاد قول مساعدت و حمايت از اركستر فيلارمونيك كردستان را گرفته است. او همچنين از كمك 100 ميليون توماني استاندار كردستان به اين گروه خبر داد و گفت: «اميدوارم در همه اركسترها خبرهاي خوب اينچنيني بشنويم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون