• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3729 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن

دادستان تهران خبر داد

احضار 129 نفر در پرونده املاك شهرداري

دادستان تهران با تسليت شهادت تعدادي از آتش‌نشان‌ها، به استقرار سه نفر از معاونان دادسرا در محل حادثه پس از وقوع اشاره كرد و اظهار كرد: همواره تاكيد شد كه حضور دادستان در حوادث بايد ملموس باشد. دادستان‌ها و سرپرستان نواحي دادسرا بايد در صحنه حضور يابند، كمك كنند و از بحران‌ها نترسند. به گزارش ميزان، جعفري دولت‌آبادي با اشاره به اينكه دستگاه‌هاي اجرايي مانند وزارت مسكن و شهرسازي، شهرداري و سازمان نظام مهندسي و هر دستگاهي كه در حوزه مسائل شهري وظايفي بر عهده دارد، بايد به وظايف ذاتي خود در اين زمينه عمل كند، به عنوان مثال گفت: امر نظارت بر كارگاه‌ها كه در ماده 105 قانون كار مورد توجه قرار گرفته، در راستاي گزارش جرايم ارتكابي در كارگاه‌ها به دادستان و ايفاي وظايف در امر نظارت بر كارگاه‌ها از سوي دستگاه‌هاي اجرايي است كه در مجموع منتهي به تامين ايمني كارگاه‌ها مي‌شود. محور سومي كه دادستان تهران در مقابله با حوادث مورد توجه قرار داد، اجتناب دستگاه‌هاي دولتي و مامور به خدمات عمومي از فرافكني بود. وي اظهارداشت: برخي مسوولان در مقابله با حوادث، بيش از آنكه به دنبال كاهش آثار سوء حادثه و كمك باشند، در پي رفع تقصير از خود و انتساب آن به ديگران هستند و به عبارتي، دنبال مقصر حادثه مي‌گردند. جعفري دولت‌آبادي با اعلام اينكه حادثه ساختمان پلاسكو بايد درس بزرگي براي ما باشد، از دستگاه‌هاي اجرايي و شهرداري تهران خواست در جهت رفع نقايص موجود و تامين ايمني ساختمان‌ها و شهر تلاش بيشتري كنند. دادستان تهران نقش قوه قضاييه و دادستاني را در حمايت قضايي از دستگاه‌هاي اجرايي براي انجام وظايف اثرگذار دانست و با ذكر اينكه، دستور قضايي بايد با رعايت مقررات و مصالح اجتماعي صادر شود، به عنوان مثال اظهار داشت: تعطيلي پاساژي كه سه هزار نفر در آن شاغل بوده و ششصد مغازه در آن استقرار دارد، بي‌ترديد با اعتراض‌هايي مواجه خواهد شد و از جمله يكي از مغازه‌داران ساختمان پلاسكو مدعي بود كه چهارصد كارگر براي او كار مي‌كنند؛ اما در مواردي كه راه ديگري جز تعطيلي موجود نيست و عدم اقدام مي‌تواند خسارات جاني به بار آورد، تعطيلي ضروري است مگر آنكه بتوان با اقدام‌هاي ديگري ايمن‌سازي كرد. جعفري دولت‌آبادي از سرپرستان نواحي دادسرا خواست كه افزون بر انجام وظايف ذاتي خود، در جهت افزايش ايمني شهر، از مسوولان مربوطه در چارچوب مقررات از اقدامات دستگاه‌ها حمايت قضايي كنند.
انتقاد از دادن رنگ و بوي سياسي به حوادث
دادستان تهران همچنين از تلاش برخي افراد در جهت دادن رنگ و بوي سياسي به حوادث و از جمله حادثه ساختمان پلاسكو انتقاد كرد و افزود: انضباط اجتماعي يعني اينكه مردم، صدا و سيما، شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي عمومي در مهار حوادث كمك كنند و به گونه‌اي عمل نشود كه اصل حادثه فراموش شود و مسائل جانبي بزرگ نمايي شود.
تداوم مبارزه با فساد
جعفري دولت‌آبادي در خصوص چند پرونده فساد اقتصادي نيز اطلاع‌رساني كرد و از جمله در ارايه نتيجه تحقيق از يك متهم پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان اظهار داشت: حسب گزارش وزارت اطلاعات، فردي در سال 1392 طرحي به نام «طرح فرهنگ» به صندوق ذخيره فرهنگيان پيشنهاد داد كه در مرحله اول 80ميليارد تومان پرداخت شد كه با تباني مديران وقت صندوق ذخيره فرهنگيان و بانك سرمايه از جمله متهم دستگير شده وام با دريافتي ملكي متعلق به وام‌گيرنده تهاتر شد و طي آن 120 ميليون تومان در قالب كارت‌هاي هديه به متهم جديد كه اخيرا دستگير شده پرداخت شده كه مدعي است ميان كاركنان صندوق و برخي افراد توزيع كرده است. دادستان تهران از تهاتر بدهي ميلياردي يك متهم به بانك سرمايه در قبال يك پروژه ساختماني به نام گل نبي پرده برداشت و اظهار داشت: اين پروژه به همراه برخي مطالبات با پروژه ديگري در مشهد تهاتر شد كه در مرحله اول تهاتر علاوه بر تسويه بدهي بدهكار توسط بانك سرمايه ملكي نيز توسط صندوق به نام بدهكار شده و سپس با هدف شراكت بانك سرمايه و صندوق در پروژه ديگري در مشهد به نام پاژ اقدام شد و ملك به ماخذ 807 ميليارد تومان ارزيابي شد كه بعدا مشخص شد با ماخذ1080 ميليارد تومان توافق شده است. به عبارت ديگر بدهكار علاوه بر تسويه بدهي، ضررهاي مختلفي به صندوق و بانك سرمايه وارد كرده كه متهم اخير و مديران صندوق در تحقق آن نقش داشته و در همين رابطه بدهكار بانك و صندوق 500 ميليون تومان در قالب كمك به يك انجمن خيريه به متهم جديد پرداخت شده است.
آخرين وضعيت پرونده نفتي
جعفري دولت‌آبادي در خصوص پرونده بابك زنجاني و دستگيري يكي از متهمان اصلي (ع. ز) طي هفته گذشته اظهار داشت: متهم مذكور كه زمينه‌ساز خريد يك موسسه مالي و تبديل آن به بانك اف.‌اي.‌اي.‌بي‌ در مالزي براي فراهم كردن بستر جرايم بود، موفق شد از طريق همين بانك كه كلاً با چهار ميليون دلار خريداري شده بود، اعتبارات اسنادي را رد و بدل كند و اعتبارات اسنادي براي خريد نفت از شركت ملي نفت ايران، واريز وجوه ادعايي مربوط به شركت‌هاي سازمان تامين اجتماعي و همچنين وجوه واريز به شركت (اچ.‌كي H-K) در خارج از كشور از طريق همين بانك اقدام شده است. دادستان تهران تعداد احضارشدگان در پرونده املاك شهرداري را بالغ بر 129 نفر اعلام كرد كه مويد سرعت گرفتن تحقيقات است و ابراز اميدواري كرد كه تا دو هفته آينده تمامي افراد احضار شده و تحقيق اوليه به عمل‌ آيد تا زمينه ورود به اصل ماجرا فراهم شود.
بازداشت يك بدهكار كلان بانكي
وي همچنين از بازداشت يكي از بدهكاران كلان بانكي در هفته گذشته خبر داد و اظهار داشت: متهم نزد بازپرس مطالب قابل توجهي در خصوص ارتباط مالي با برخي افراد اظهار كرده است. جعفري دولت‌آبادي با تاكيد بر اينكه قوه قضاييه و دادستاني خواب راحت را از چشمان مفسدان اقتصادي خواهند گرفت، هشدار داد: مفسدان اقتصادي در هر موقعيت و مقامي كه باشند، بايد وجوه تحصيل شده را بازگردانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون