• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3729 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن

« فروشنده» در بين نامزدهاي نهايي كسب جايزه قرار گرفت

اشك و لبخند فرهادي پس از نامزدي دراسكار

بهار سرلك

قطار جوايز «فروشنده» به ايستگاه آخر خود نزديك شد. ارديبهشت امسال اين قطار در شصت‌ونهمين جشنواره بين‌المللي فيلم كن با كسب جوايز بهترين فيلمنامه‌نويسي براي اصغر فرهادي و بهترين بازيگري مرد براي شهاب حسيني به راه افتاد. به مونيخ، بمبئي، وايادوليد، شيكاگو، سفر كرد و عصر ديروز زماني شريل بون آيساكس، رييس آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي نامزدهاي بهترين‌هاي سال گذشته ميلادي هشتادوهشتمين دوره آكادمي اسكار را اعلام كرد، «فروشنده» با نامزدي در بخش بهترين فيلم خارجي زبان اسكار خود را يكي از مدعيان كسب اين جايزه معرفي كرد.  
اصغر فرهادي هرچند اين نامزدي را افتخار بزرگي دانست اما از حادثه پلاسكو نيز ابراز تاسف كرد. او به ايسنا گفت: «افتخار بزرگي است كه نام ايران را در جمع كشورهاي سازنده بهترين فيلم‌هاي غير انگليسي‌زبان مي‌بينم. آرزو مي‌كردم اين خبر خوشحال‌كننده را در روزهايي مي‌شنيدم كه مردم ايران غرق در اندوه حادثه تلخ فروريختن ساختمان پلاسكو و جان باختن تعدادي از هموطنان‌مان و همچنين قهرمانان بزرگوار و فروتن آتش‌نشاني نبودند. براي خانواده‌هاي اين عزيزان از صميم قلب آرزوي بردباري دارم. »
حالا «فروشنده» بايد چهار نامزد ديگر اين بخش را كه فيلم‌هاي «توني اردمان» به كارگرداني مارن اده از آلمان، «تنا» ساخته بنتلي دين و مارتين باتلر از استراليا، «مردي به نام اووه» هنز هولم از سوئد و «سرزمين من» به كارگرداني مارتين زندوليت از دانمارك هستند، پشت سر بگذارد تا سومين  اسكار خود را به خانه بياورد. اما رقيب اصلي فرهادي فيلم «توني اردمان» به شمار مي‌رود كه از جشنواره كن 2016 با «فروشنده» هم‌مسير بود و حتي در برخي جشنواره‌ها آن را پشت سر گذاشت. برخلاف سال‌هاي گذشته كه مراسم معرفي نامزدهاي اسكار در سالن ساوئل گولدوين تي‌تر در بورلي هيلز و با حضور اهالي رسانه برگزار مي‌شد، امسال آكادمي اين مراسم را لغو و اسامي نامزدها را به صورت زنده روي وب‌سايت رسمي آكادمي و يوتيوب قرار داد. بون آيساكس نامزدهاي اين دوره از اسكار را به همراه بري لارسون، امانوئل لوبزكي و جنيفر هادسون، جيسون ريتمن و كن وتنبي، گروهي از بازيگران و هنرمنداني كه در سال‌هاي گذشته برنده اسكار شده بودند، معرفي كرد. فيلم موزيكال «لا لا لند» به كارگرداني دامين شزل و با بازي رايان گاسلينگ و اما استون با كسب نامزدي در 14 بخش پيشتاز هشتادوهشتمين دوره از آكادمي اسكار است. پيشتازي «لا لا لند» با ركورد نامزدي فيلم‌هايي همچون «همه‌چيز درباره ايو» (1950) به كارگرداني جوزف ال. مكنيه‌ويچ و «تايتانيك» (1997) ساخته جيمز كامرون برابر است. اين فيلم در بخش‌هاي اصلي بهترين فيلم، بهترين كارگرداني، بهترين بازيگري نقش اول زن و مرد، بهترين فيلمنامه غيراقتباسي و... نامزد شده است. آكادمي اسكار دو سال متوالي به خاطر يكدست سفيدپوست بودن بيست بازيگر نقش اول و مكمل زن و مرد با جنجال و بحث‌هاي نژادي و قوميتي روبه‌رو شد. رويه آكادمي در فقدان تنوع نامزدان و از جمله ناديده گرفتن زن‌ها در ميان نامزدها و راي‌دهندگان آكادمي اسكار، مسوولان اين رويداد را با انتقادات و اعتراضات گسترده مردم روبه‌رو كرد و در نهايت مسوولان اين آكادمي تغييرات بنيادين در مورد راي‌ها، روند كار و ساختار مديريت با هدف افزايش گوناگوني اعضايش را در دستور كار خود قرار دادند. آكادمي با معرفي نامزدهاي بخش‌هاي بازيگري امسال كه ويولا ديويس، ديو پتل، اوكتاويا اسپنسر، دنزل واشنگتن، ماهرشالا علي، نائومي هريس و روث نگا، بازيگران سياه‌پوست آن را تشكيل مي‌دهند به اين قائله خاتمه داده است.  ايزابل اوپر، بازيگر فرانسوي كه جايزه بهترين بازيگري زن گلدن گلوب را براي بازي در فيلم «او» به دست آورد، يكي از نامزدهاي بهترين بازيگري زن آكادمي اعلام شد. «او» به كارگرداني پاول ورهوفن، جايزه بهترين فيلم خارجي زبان گلدن را به دست آورد، جايزه‌اي كه «فروشنده» از تصاحب آن بازماند. اوپر براي دستيابي به اين جايزه بايد با روث نگا براي بازي در فيلم «عاشقي»، اما استون
«لا لا لند»، ناتالي پورتمن «جكي» و مريل استريپ «فلورنس فاستر جنكينز» رقابت كند.  در بخش بهترين فيلم نيز 9 اثر نامزد دريافت اين جايزه شده‌اند كه «ورود»، «ستيغ اره‌اي»، «لا لا لند»، «ارقام پنهان»، «شير»، «منچستر كنار دريا»، « اگر سنگ از آسمان ببارد»، «نور ماه» و «حصارها» اين فهرست را تشكيل داده‌اند. سال گذشته 7 اثر در اين بخش نامزد دريافت جايزه بودند كه «افشاگر» اين جايزه را نصيب خود كرد. «ورود» به كارگرداني دنيس ويلنوو، «ستيغ اره‌اي» از مل گيبسون، «لا لا لند» دامين شزل، «منچستر كنار دريا» از كنث لانرگان و «نور ماه» از بري جنكينز نامزدهاي بخش بهترين كارگرداني معرفي شدند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون