• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3729 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن

كابينه ترامپ در مسير تكميل نهايي

تيلرسون جست پومپئو تاييد شد

گروه جهان

رفته رفته كابينه دونالد ترامپ سرو شكلي جدي‌تر به خود مي‌گيرد و وزرا يك به يك به سمت گذر از سد سناي امريكا پيش مي‌روند. دوشنبه‌شب به وقت واشنگتن كميته روابط خارجي مجلس سناي امريكا با وجود تمامي اختلافات در نهايت به نتيجه رسيدند و راي موافق خود را براي تصدي پست وزارت امور خارجه امريكا اعلام كردند. كميته روابط خارجي سناي امريكا كه متشكل از 21سناتور جمهوريخواه و دموكرات است، جمهوريخواهان با يازده رايي كه در كميته داشتند توانستند تيلرسون را به سلامت از اين كميته عبور دهند تا به سمت وزارت خارجه ايالات متحده امريكا روانه شود. تيلرسون رايي بسيار نزديك را براي عبور از اين كميته آورد. هر 10 عضو دموكرات اين كميته با تصدي تيلرسون براي حضور در وزارت خارجه مخالف بودند و راي منفي به او دادند. از يازده عضو جمهوريخواه اين كميته يك نفر مخالف سرسخت تيلرسون بود. راي ماركو روبيو سناتور جمهوريخواه فلوريدا تبديل به رايي تعيين‌كننده براي تيلرسون شد و نزديك بود عدم راي موافق او به گزينه معرفي شده از سوي ترامپ براي تصدي پست وزارت خارجه تبديل به نخستين چالش ميان سنا و دولت جديد امريكا شود و تعيين گزينه براي تصدي اين پست را با بحران جدي روبه‌رو كند. اما تنها چند ساعت قبل از راي‌گيري كميته در خصوص ركس تيلرسون در نهايت ماركو روبيو راي مثبت خود را اعلام و عنوان كرد كه از تيلرسون حمايت مي‌كند تا روند تاييد وزير خارجه با چالش مواجه نشود.
روبيو همچنين تاكيد كرد كه همچنان ترديدهاي من در خصوص رابطه تيلرسون با روسيه وجود دارد اما معتقدم كه رييس‌جمهور كابينه خود را با عقايد مختلف گزينش كرده است.
اما در اين بين حتي يك دموكرات نيز به تيلرسون راي مثبت نداد. زيرا آنها به‌شدت نگران هستند كه تيلرسون جهان را از لنز يك مديرعامل شركت نفتي مشاهده كند تا يك ديپلمات ارشد؛ سناتور بن‌كاردين از مريلند و عضو دموكرات كميته روابط خارجي نيز در توجيه اين اقدام دموكرات‌ها گفت: تيلرسون در جلسه پرسش و پاسخ در تمامي زمينه‌ها از جمله حقوق بشر، جامعه مدني، آزادي مطبوعات و مذاهب به‌شدت دو پهلو صحبت كرد و اولويت‌بندي جدي ميان منافع كسب و كار خود و امنيت ملي روشن نكرد.
معمولا افرادي كه براي پست وزارت خارجه معرفي مي‌شوند از سوابق كاري بسيار بالايي برخوردار هستند كه همواره مورد تاييد سنا قرار گرفتند و حتي معمولا افرادي انتخاب مي‌شوند كه سابقه حضور در كميته روابط خارجي را دارند و معمولا دو حزب اصلي از او حمايت مي‌كنند و از سال 1977 تا به امروز هيچ نامزد وزارت خارجه‌اي بيش از دو راي نه از كميته دريافت نكرده و اكنون تيلرسون مي‌تواند ركورددار دريافت راي نه از كميته روابط خارجي مجلس سناي امريكا باشد.
سناتور باب كروكر از تنسي و رييس‌ جمهوريخواه كميته روابط خارجي مي‌گويد: تيلرسون بدون شك واجد شرايط اين پست است، چرا كه او رهبري بزرگ‌ترين غول انرژي جهان را بر عهده داشته است. كروكر به‌شدت نسبت به همكاران خود كه با او مخالف كردند را مورد سرزنش قرار داد و گفت سوالات از او احمقانه بود.
با اين حال آنگونه كه ماركو روبيو در صفحه شخصي فيس‌بوك خود نوشته، به نظر مي‌رسد تحت فشار ساير جمهوريخواهان از مواضع خود عقب‌نشيني كرده كه به نظر مي‌رسد جمهوريخواهان قصد نداشتند در روزهاي اول رياست‌جمهوري دونالد ترامپ با او وارد چالش شوند.
گفتني است روبيو و تيلرسون در جلسه كميته روابط خارجي در اوايل اين ماه به‌شدت با يكديگر درگير شدند و روبيو اتهامات بسيار زيادي را عليه تيلرسون مطرح كرد و او را به نقض حقوق بشر در عربستان و فيليپين متهم كرد. اما از آنجايي كه بسياري از جمهوريخواهان، حضور ماركو روبيو در رقابت‌هاي درون حزبي را عامل حضور دونالد ترامپ به عنوان پيروز رقابت‌ها مي‌دانند از همين رو ماركو روبيو، در ميان جمهوريخواهان در موضع ضعف قرار دارد از همين رو مجبور شده تا تحت فشار جمهوريخواهان به راي آنها نيز تن دهد. گفتني است ليندسي گراهام و جان مك كين ديگر سناتورهاي جمهوريخواه كميته روابط خارجي ابتدا از جمله مخالفان سرسخت تيلرسون به حساب مي‌آمدند كه يك روز پيش از راي‌گيري در بيانيه‌اي مشترك اعلام كردند كه از او براي تصدي اين پست حمايت مي‌كنند. با اين حال تيلرسون اگرچه از سد اصلي خود براي حضور در وزارت امورخارجه امريكا يعني كميته روابط خارجي گذشته است اما بايد منتظر بماند تا راي‌گيري نهايي نيز در سنا صورت گيرد كه به نظر مي‌رسد با توجه به اكثريت 52 كرسي جمهوريخواهان مشكل خاصي براي تاييد نهايي تيلرسون نخواهد بود و احتمالا تا آخر هفته يا اوايل هفته آينده سنا تشكيل جلسه مي‌دهد و راي نهايي خود را در خصوص تيلرسون اعلام خواهد كرد.
تاييد مايك پومپئو توسط سنا
مايك پومپئو، نامزد رياست سيا كه توسط دونالد ترامپ به سنا معرفي شده بود در نهايت از مرحله تاييد سنا عبور كرد تا او مسووليت يكي از عظيم‌ترين سازمان‌هاي اطلاعاتي جهان را برعهده گيرد، هرچند كه جلسات پرسش و پاسخ از پومپئو بسيار پر تنش در خصوص شيوه‌هاي شكنجه و تكنيك‌هاي بازجويي برگزار شد، در جلسه راي‌گيري 66 سناتور از پومپئو حمايت كردند و در اين بين 32 سناتور به او راي منفي دادند. همه مخالفان از دموكرات‌ها بودند، به جز سناتور رند پال كه اگرچه جمهوريخواه محسوب مي‌شود اما چندان موافق عقايد پومپئو در مديريت سيا نبود. پومپئو تنها پس از مدت كوتاهي از تاييد سنا در حضور مايك پنس، معاون اول رييس‌جمهور سوگند ياد كرد تا كار خود را به صورت رسمي در دفتر كار خود آغاز كند.
با اين حال بسياري نگران هستند كه پومپئوي 53 ساله چندان به استفاده از تاكتيك‌هاي معمول بازجويي معتقد نباشد و ممكن است قوانين را زير پا بگذارد و حتي شيوه غرق مصنوعي كه ديگر تكنيك‌هاي بازجويي پيشرفته را نيز مجدد در سازمان سيا احيا كند. تاكتيك‌هايي كه سال‌هاست ديگر انجام نمي‌شود. باراك اوباما در يك فرمان اجرايي در سال 2009 غرق مصنوعي و اقدامات شبيه به آن را ممنوع كرده است. با اين حال پومپئو در پاسخ كتبي به سنا عنوان كرده است كه احتمال تغيير قوانين در شرايط خاص وجود دارد.
هرچند دونالد ترامپ در كمپين انتخاباتي خود عنوان كرده بود كه قصد دارد روش غرق مصنوعي را مجدد احيا كند اما در مصاحبه‌هاي پس از پيروزي در انتخابات آن را تلويحا رد كرد. سناتور دموكرات، ران وايدن بيش از يك ساعت در مجلس سنا در مخالفت از نامزدي پومپئو صحبت كرد و گفت كه او پاسخ‌هاي متناقض در خصوص تاكتيك‌هاي نظارتي و بازجويي ارايه داده است و معلوم نيست چه سياستي را قصد دارد در سازمان سيا به اجرا بگذارد.
وايدن همچنين به مقاله‌اي از پومپئو در سال گذشته ميلادي اشاره كرده بود كه قصد دارد ابر داده‌ تلفن‌هاي داخلي و تركيب آن با اطلاعات مالي و شيوه زندگي افراد را ايجاد كند كه هر فردي قابل جست‌وجو با نام خود باشد كه اين اقدام مي‌تواند يك نظارت فراگير را براي تمامي مردم امريكا ايجاد كند.
ران پال در نوشته‌اي در خصوص مخالفت خود با پومپئو نوشت: من نسبت به رييس جديد سازمان سيا نگران هستم كه آنها دفاع از امنيت را مقدم بر آزادي بدانند. از طرفي جان مك كين كه از جمله مخالفان شيوه‌هاي شكنجه غيرمعمول در سناي امريكا به شمار مي‌آيد، عنوان كرد كه من دليلي براي نگراني از حضور پومپئو در سيا نمي‌بينم كه مجدد بخواهد سيستم‌هاي شكنجه غيرقانوني را اعمال كند.
گفتني است، جلسه تاييد پومپئو بنا بود هفته گذشته برگزار شود اما در نهايت اين جلسه تعويق افتاد تا در هنگام شروع به كار دونالد ترامپ در كاخ سفيد تنها دو وزير مورد تاييد سنا قرار گيرند كه كمترين آمار تاييدي را در طول دوره چند رييس‌جمهور گذشته به ثبت رسانده است. گفتني است پومپئو از جمله اعضاي سابق ارتش به حساب مي‌آيد كه در آكادمي نظامي ايالات متحده در غرب امريكا با نمره عالي فارغ‌التحصيل شده است. او در ارتش مدت‌ها خدمت كرده و پس از آن در دانشگاه هاروارد و در رشته حقوق فارغ‌التحصيل شد. او همچنين در چهار دوره در كنگره امريكا نيز حضور داشته است.
حالا دونالد ترامپ منتظر است تا گزينه‌هاي وزارت خود يك به يك مهر تاييد را از سنا دريافت كنند. هرچند كه به نظر مي‌رسد تمامي آنها از سد سنا عبور كنند اما به نظر نمي‌رسد مسير آساني پيش روي نامزدهاي معرفي شده از سوي دونالد ترامپ باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون