• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3741 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۰ بهمن

سخنگوي دولت در پاسخ به «اعتماد»:

به‌جاي بگم‌بگم راه انداختن مستندات را به قوه قضاييه داديم

هيچ‌نهادي براي كنار رفتن روحاني فشار نياورده‌است

گروه سياسي


نشست خبري ديروز سخنگوي دولت، با بحث مذاكرات هسته‌اي آغاز شد؛ مذاكراتي كه نوبخت در برشمردن فراز و فرودهاي سي‌و‌هشت ساله انقلاب از آن ياد مي‌كند و آن را عرصه‌اي موفقيت‌آميز براي ايران مي‌داند. سخنگوي دولت با بيان اينكه امروز جهانيان جمهوري اسلامي ايران را تجليل مي‌كنند و ديگران براي اينكه ايراد بگيرند، مي‌گويند اين بدترين قراردادي بود كه امريكايي‌ها امضا كردند، گفت: «شايد در تاريخ اين ملت هرجا مذاكره‌اي صورت مي‌گرفت، مذاكره كه نبود بلكه پيماني بود كه بايد ذيل آن را امضا مي‌كرديم اما امروز مذاكراتي داشتيم كه 6 قدرت جهاني بيان كردند سر آنها كلاه رفته است البته ما چنين ادعايي نداريم و مي‌گوييم اين برد - برد و به نفع جهان است». نوبخت با بيان اينكه امروز اگر برجام به نفع آنها بود كه قرار نبود آن را پاره كنند، گفت: «ممكن است تعدادي از انسان‌هاي علاقه‌مند به سرافرازي ملت خواسته‌هاي بلندتري مي‌داشتند كه ان‌شاءالله در مراحل بعد به آن قله‌ها نيز دست پيدا مي‌كنيم ولي تا اينجا رو به موفقيت بوديم و در آن قرارداد پيروز شديم. يك لحظه دريچه‌اي باز شد و ما در آن فاصله توانستيم 6 قطعنامه عليه ايران را لغو كنيم.» اما اتهامات اخير به دولت و شخص حسن روحاني از ديگر مسائلي بود كه نوبخت با ورود به آن از اتهام‌افكنان مي‌خواهد كه مدارك خود را تحويل دستگاه قضايي بدهند. سخنگوي دولت در پاسخ به پرسش «اعتماد» مبني براينكه چرا دولت پاسخ اين اتهامات را نمي‌دهد و اگر هم شكايتي را به ثبت برساند، روند پيگيري آن را اطلاع‌رساني نمي‌كند، گفت: اتهام‌زنندگان به دولت وقتي موضوعي را مطرح مي‌كنند از دو حال خارج نيست؛ يا اين موضوع در قوه قضاييه مطرح است يا اصلا هيچ رسيدگي در مورد آن انجام نمي‌شود كه ما در اين نوع مواردي كه اتهام است ضمن تكذيب و نفي آنها اين حق را قايل مي‌شويم كه اگر كسي حرفي دارد ضمن اينكه آن را تقبيح مي‌كنيم، اسناد و مدارك آن را به قوه قضاييه بدهد. زماني هم كه چند نفر از نمايندگان مجلس در اين خصوص نامه‌اي خطاب به رييس‌جمهوري نوشتند گفتم كه زحمت نكشند و كاغذي را هم حرام نكنند. قوه قضاييه به اندازه كافي استقلال و انگيزه براي برخورد با هرچيزي كه مفسده است را دارد. اما اينكه چيزي هنوز اثبات نشده به صرف اتهام باعث تشويش اذهان عمومي شود، گناه و ضد اخلاق است. وي در ادامه تاكيد كرد: ما خودمان در زمينه تخلفات اقتصادي كه در گذشته انجام گرفته بود به‌جاي اينكه هر لحظه بگم بگم راه بيندازيم آن را به قوه قضاييه داديم تا آنچه را كه حق است، انجام شود. همه خود را انقلابي مي‌دانيم و انقلابي‌گري را تبليغ مي‌كنيم. خب يكي از مباحث انقلاب دعوت به حق و عدالت است و تضييع كردن حق مردم ضدانقلابي‌گري است. ضمن تكذيب اتهامات مي‌گوييم هركس مدركي دارد به قوه‌قضاييه بدهد.
بر اساس منافع ملي هرچه لازم باشد انجام مي‌دهيم
نوبخت در ادامه اين نشست و در پاسخ به اين سوال كه آيا درباره عدم ورود اتباع ايراني به امريكا مذاكراتي با مقامات اين كشور داشته‌ايد؟ اظهارداشت: قطعا مذاكره‌اي نداشته‌ايم، مواضع ما مشخص بود و يك مورد براي ما اصل بود و آن منافع ملي است. كسي منافع ملي ما را تهديد كند بايد منافع ملي خودش تهديد شود اما لزومي ندارد آدمي كه به هر دليلي، عالم و آدم به او اعتراض دارند و داخل و خارج او را غيرمنطقي معرفي مي‌كنند، بگذاريم پيشوا شود و به او تأسي كنيم، ما براساس منافع ملي هرچه لازم باشد انجام مي‌دهيم. وي همچنين گفت: آنها رواديد اتباع ايراني را لغو كردند و ما نيز رواديد كشتي‌گيران آنان را لغو كرديم، وقتي هم اين موضوع تعليق شد ما نيز اين تصميم را تعليق و براي كشتي‌گيران رواديد صادر كرديم.
در ايران حزب، يك اتهام است
نوبخت در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا دولت براي پيگيري طرح آشتي ملي برنامه‌اي دارد، گفت: در اين مورد اطلاعات دقيقي ندارم كه دولت براي پيگيري اين طرح برنامه‌اي داشته باشد. وي در مورد خبرهاي منتشر شده در مورد انتصاب محمد شريعتمداري به عنوان رييس ستاد انتخاباتي روحاني گفت: من هم اين خبر را مثل شما از برخي رسانه‌ها شنيده‌ام اما به‌طور كل مطمئن باشيد هر اقدامي در اين زمينه در چارچوب قانون صورت خواهد گرفت. وي در رابطه با تغييرات در نهاد رياست‌جمهوري با توجه به در پيش بودن انتخابات گفت: بدون توجه به قانون اقدامي را انجام نخواهيم داد و تلاش داريم هيچ تخلف قانوني از همكاران ما سر نزند و اگر يكي از همكاران ما بخواهد در حوزه انتخابات فعال شود، براساس قانون بايد از مسووليت خود كنار رود. سخنگوي دولت همچنين گفت: من دبيركل حزبي هستم كه پيش از انتخابات اين حزب وجود داشته است، در انتخابات مجلس خيلي احتياط كردم، شايد در مجموع اين سال‌ها حدود چهار يا پنج بار به دوستان حزب هم سر نزده‌ام، در دنيا اشكالي ندارد كسي مسوول حزبي باشد و مسووليت‌هاي دولتي را بر عهده داشته باشد اما اينجا حزب يك اتهام است و به عنوان يك نقطه منفي تلقي مي‌شود. نوبخت افزود: فرض كنيم يك نفر از مجموعه دولت بخواهد در زمينه انتخابات فعال شود كه قطعا از مسووليت خود منتزع خواهد شد و كنار مي‌رود تا از اين شايبه‌ها پيش نيايد. وي ادامه داد: در خصوص بحث فشارهايي بر آقاي روحاني مبني بر عدم حضور وي در عرصه انتخابات رياست‌جمهوري، من در حد اظهارنظر رسانه‌اي شنيدم، از هيچ جايي هيچ فشاري به ايشان نيست.
در ابتداي روي كار آمدن دولت متوجه تخلفات گذشته شديم
نوبخت در پاسخ به اين سوال كه آيا براساس توافق هسته‌اي تمامي پول‌هاي بلوكه شده ايران آزاد شده است، اظهارداشت: آنچه كه براي رفع بلوكه شدن پول‌هاي ايران توافق شده بود، انجام شده است اما بعضي كشورها مثل هند عذري از نظر تحريم ندارند و ممكن است اخلال يا تعللي در اين زمينه داشته باشند اما در كل پول‌هاي بلوكه شده آزاد شده است. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا دولت در زمينه تخلفات مالي دولت قبل شفاف‌سازي مي‌كند يا خير؟ خاطرنشان كرد: بعد از روي كار آمدن دولت يازدهم ما به اسناد و مدارك و مستنداتي دست پيدا كرديم كه متوجه برخي تخلفات شديم اما ترجيح داديم به جاي اينكه آنها را رسانه‌اي كنيم، مسير قانون آن طي شود. ما وظيفه نداريم با پايبندي به اخلاقي كه مدعي آن هستيم اين را افشاگري مي‌كرديم، ترجيح داديم اغماض هم نكنيم چون بيت‌المال است بنابراين موارد را به مراجع قضايي گزارش داديم و از دستگاه‌هاي نظارتي خواستيم اين موضوع را پيگيري كنند. وي ادامه داد: در حال حاضر نيز انتظار داريم دستگاه‌هاي نظارتي گزارش‌هاي خود را اعلام كنند چون اگر ما واقعيتي را نيز بگوييم ممكن است اين شايبه پيش ‌آيد كه براساس تنازعات سياسي مطلبي را بيان مي‌كنيم در حالي كه واقعيت اين است ما براساس منافع ملي جلو مي‌رويم. سخنگوي دولت همچنين گفت: ترجيح داديم به جاي اينكه حيثيت افراد را ببريم به مرجع قضايي گزارش دهيم، اگر هم اثبات شد به اشد مجازات نيز تنبيه شود به همين جهت مي‌توانيم انتظار داشته باشيم در آينده نتايج اين موارد منعكس شود و افكار عمومي با اطلاعات متقن و اطمينان بخشي نسبت به نتايج آنها قضاوت كنند.
در قضيه ترامپ نبايد انگشت اتهامي كه به سوي او نشانه رفته به سمت ايران بازگردد
وي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به هيجان آفريني‌هاي دولت امريكا آيا فكر نمي‌كنيد يك اقدام ويژه در جهت روشن‌سازي افكار عمومي بايد شكل بگيرد تا جامعه دچار خلأ معرفتي نشود؟ يادآور شد: وظيفه همكاران من در دستگاه ديپلماسي همين است كه به دور از اينكه ممكن است احساسات به چه صورت شكل گرفته باشد، آنچه واقعيت است و منافع ملي ما را تامين مي‌كند را بيان كنند. بعضي مواقع حقيقت سر آدم را به‌دار مي‌برد، به عنوان مثال بعد از فاجعه منا و اعدام ناحق شيخ نمر، عربستان مورد انتقاد جهانيان قرار گرفت اما در فاصله كوتاهي با يك اقدام نادرست و حمله به سفارت عربستان اين انگشت اتهام از سوي عربستان به سوي ايران برگشت لذا در قضيه ترامپ و ترامپيزم نيز نبايد اين‌گونه شود انگشت اتهامي كه امروز به سوي او نشانه رفته است به سمت ايران بازگردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون