• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3742 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۱ بهمن

وزير كشور:

اوايل اسفند،ثبت نام شوراها آغاز مي‌شود

گروه سياسي

بالاخره پس از كش‌و‌قوس‌هاي فراوان و اظهارنظرهاي متفاوت مسوولان وزارت كشور و اعضاي هيات مركزي نظارت بر انتخابات، وزير كشور حرف آخر را زد و اعلام كرد ثبت نام از نامزدهاي انتخابات شوراي شهر و روستا در اوايل اسفندماه صورت خواهد گرفت. اين در حالي است كه طبق تقويم انتخاباتي كه پيش از اين وزارت كشور اعلام كرده بود، ثبت نام از داوطلبان شوراي شهر و روستا قرار بود در نخستين روزهاي سال 96 و در اوايل فروردين صورت گيرد؛ تاريخي كه با انتقاد شوراي مركزي نظارت بر انتخابات رو‌به‌رو شد و اكنون وزارت كشور از توافق براي نخستين روزهاي اسفندماه سخن مي‌گويد. وزير كشور ديروز اين خبر را در حياط ساختمان رياست‌جمهوري و در جمع خبرنگاران مطرح كرد. با اين حساب فصل انتخابات از اسفند ماه و در روزهاي پاياني سال 95 رسما كليد خواهد خورد تا نوروز را رنگ و بوي سياسي ببخشد. عبدالرضا رحماني‌فضلي در خصوص تغيير زمان نام‌نويسي انتخابات شوراهاي اسلامي نيز اظهار كرد: هرچه قانون است و به ما ابلاغ شود، موظف هستيم انجام دهيم. يكي از اين موارد مربوط به نام‌نويسي انتخابات شوراهاي اسلامي است كه به دليل همزماني با تعطيلي ايام عيد نوروز تصميم گرفته شد زودتر انجام شود. وي ادامه داد: احتمالا اوايل اسفند نام‌نويسي براي انتخابات شوراهاي اسلامي را خواهيم داشت. وزير كشور همچنين در خصوص تبليغات زودهنگام برخي افراد در فضاي مجازي گفت: تبليغات زودهنگام داوطلبان احتمالي رصد مي‌شود. البته كسي تاكنون خودش را به عنوان نامزد معرفي نكرده است و كساني كه در انتخابات نام‌نويسي مي‌كنند، زمان تبليغات آنان مشخص است. رحماني فضلي افزود: اگر با اسم و رسم از اكنون اعلام شود مي‌خواهند تبليغات انجام دهند، قطعا جلوگيري مي‌شود. وزير كشور درباره ميزان افزايش تعداد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گفت: فعلا اقدامي نشده است، پيشنهاد دادند، ما افزايش 40 نفر را بررسي كرديم و ان شاء‌الله به مجلس مي‌فرستيم.
زمان سفارش توليد دستگاه‌هاي انتخابات الكترونيكي سپري شده است
در هيچ يك از دوره‌هاي انتخابات مانند اين دوره بحث انتخابات الكترونيكي با اين جديت مطرح نشده بود و مدرن شدن سيستم انتخاباتي آنقدر نزديك نبود. با همه اينها انتخابات تمام الكترونيكي در اين دوره تنها در شوراي شهر خواهد بود، آن هم در 30 تا 40 هزار شعبه، نه در همه شعبات. وزير كشور مي‌گويد: اگر هم‌اكنون به ما اعلام كنند كه مي‌توانيد انتخابات را به صورت تمام الكترونيكي برگزار كنيد، نمي‌توانيم در تمام كشور انتخابات الكترونيكي برگزار كنيم چون زمان سفارش توليد دستگاه از دست رفته است. وي ادامه داد: مي‌توانيم در حدود 30 تا 40 هزار شعبه انتخابات الكترونيكي برگزار كنيم و با مجلس شوراي اسلامي نيز به توافق رسيده‌ايم تا انتخابات را به صورت الكترونيكي برگزار كنيم. پيشنهاد ما اين بوده كه حوزه‌هايي كه با جمعيت كمتري هستند براي برگزاري انتخابات الكترونيكي انتخاب شوند تا بتوانيم يك تست عمومي روي اين دستگاه انجام دهيم و نگراني‌هاي شوراي نگهبان نيز براي انتخابات برطرف شود. وزير كشور در پاسخ به اين سوال كه آيا انتخابات رياست‌جمهوري نيز به صورت تمام الكترونيكي برگزار مي‌شود؟ گفت: تاكنون شوراي نگهبان نظر خود را در اين زمينه اعلام نكرده است. اگر نظر خود را اعلام كند ما مي‌توانيم در بعضي شهرها انتخابات را به صورت الكترونيكي برگزار كنيم. وزير كشور همچنين در بخشي از صحبت‌هايش گفت: 129 ماده از لايحه قانون جامع انتخابات در كميسيون سياسي و دفاعي دولت تصويب شده كه پس از تمام شدن به جلسه هيات وزيران مي‌آيد. اين در حالي است كه مجيد انصاري، معاون حقوقي رييس‌جمهور هم در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكيد كرده كه لايحه قانون جامع انتخابات قطعا به انتخابات سال آينده نخواهد رسيد.
ارايه تاييديه‌هاي فني لازم براي برگزاري انتخابات الكترونيكي
در حالي كه كمتر از 4 ماه تا انتخابات باقي مانده است و بناست كه دست كم در 30 هزار شعبه انتخابات شوراي شهر به صورت تمام الكترونيكي برگزار شود، سخنگوي وزارت كشور مي‌گويد: بر اساس گزارش ارايه شده ‌كليه تاييديه‌هاي فني لازم، توسط وزارت كشور اخذ و به مراجع ذي‌صلاح ارايه شده است. به گزارش ايلنا، سيدسلمان ساماني پس از پايان جلسه ديروز ستاد انتخابات كشور گفت: در ابتداي اين جلسه، گزارشي از فضاي سياسي كشور و فعاليت‌ جريان‌ها و گروه‌هاي مختلف به اعضاي ستاد ارايه شد و در ادامه رييس كميته امنيت انتخابات آخرين تدابير اتخاذ شده در خصوص ارتقاي امنيت و حفظ آرامش و همچنين هماهنگي‌هاي ايجاد شده بين دستگاه‌ها در اين عرصه را به اعضاي ستاد اعلام كرد. قائم مقام وزير كشور در امور مجلس و هماهنگي استان‌ها با اشاره به اينكه تاكنون ۷۰ جلسه ستاد انتخابات در استان‌هاي سراسر كشور با ۳۶۴ مصوبه تشكيل شده است، ارايه گزارش از اقدامات ستاد انتخابات استان‌ها و اتخاذ تصميم‌هاي لازم براي ايجاد وحدت رويه در اقدامات استان‌ها را از ديگر موارد دستور كار و مصوبات ستاد انتخابات كشور برشمرد. سخنگوي وزارت كشور با اشاره به ارايه گزارشي از دوره‌هاي آموزشي فرمانداران و بخشداران طي سه‌ماه گذشته در جلسه ستاد انتخابات كشور و با يادآوري ضرورت تسلط كامل مجريان به قانون براي برگزاري انتخابات قانونمند گفت: در جلسه ستاد انتخابات كشور، مقرر شد در ۲۴ بهمن ماه امسال، آزمون جامعي از قوانين و مقررات انتخابات و موارد مرتبط، جهت احراز تسلط مجريان بر موازين قانوني در استانداري‌هاي سراسر كشور برگزار شود. ساماني همچنين با اشاره به موضوع نظارت بر فعاليت‌هاي تبليغي انتخابات در فضاي مجازي گفت: بر اساس مقررات موجود در اين عرصه و با تصميم امروز (ديروز) ستاد انتخابات كشور، مقرر شد در اجراي مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي، كميته نظارت بر فضاي مجازي با حضور نمايندگان تام‌الاختيار دستگاه‌هاي ذي‌ربط در ستاد انتخابات كشور تشكيل شود. سخنگوي وزارت كشور با اشاره به بررسي لايحه نظام جامع انتخابات به صورت فوق‌العاده در دستور كار كميسيون سياسي دولت، گفت: تا ماده ۱۲۹ اين لايحه در كميسيون مصوب شده است و بررسي آن ادامه دارد. او در پايان در رابطه با تمام الكترونيك شدن فرآيندهاي انتخابات گفت: براساس گزارش ارايه شده در جلسه امروز ستاد، ‌كليه تاييديه‌هاي فني لازم، توسط وزارت كشور اخذ و به مراجع ذي‌صلاح ارايه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون