• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3745 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۵ بهمن

كيم جونگ اون پاسخ ترامپ را داد

موشك قاره‌پيما در برابر حمايت از ژاپن

ميثم سليماني

روز يكشنبه بسياري از شهروندان جهان با خبر آزمايش جديد موشك بالستيك توسط كره شمالي از خواب بيدار شدند. نخستين آزمايش موشك بالستيك كره شمالي پس از روي كار آمدن دونالد ترامپ بر مسند قدرت؛ به گفته منابع مطلع اين موشك در درياي ژاپن فرود آمد كه بسياري معتقدند اين موضوع را مي‌توان واكنشي به ديدار شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن و دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در واشنگتن دانست كه در آن دونالد ترامپ حمايت خود را از ژاپن اعلام كرد. آن گونه كه شينزو آبه در يك كنفرانس خبري در كنار دونالد ترامپ در فلوريدا اعلام كرد: پرتاب جديدترين موشك كره شمالي كاملا غيرقابل تحمل است. كره شمالي بايد به طور كامل قطعنامه‌هاي مربوط به شوراي امنيت سازمان ملل را اجرايي و به آن عمل كند. گفتني است طبق قطعنامه‌هاي مختلف شوراي امنيت سازمان ملل
كره شمالي از پرتاب موشك‌هاي بالستيك و استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي منع شده است.
همچنين دونالد ترامپ كه پس از شينزو آبه در اين نشست خبري كوتاه سخن گفت در يك جمله اعلام كرد: من فقط مي‌خواهم به همه بگويم كه بدانند و
به‌طور كامل درك كنند كه امريكا به عنوان يك متحد بزرگ صد درصد در كنار ژاپن ايستاده است. يوشيدا سوگا، رييس كابينه ژاپن نيز به خبرنگاران گفت كه اين واقعيت است كه اقدامات اينچنيني در راستاي تحريك ژاپن و برهم ريختن منطقه صورت مي‌گيرد. وي افزود كه توكيو اعتراض خود را نسبت به اين آزمايش موشكي از طريق سفارت خود در پكن ابلاغ كرده است.
اقدامات تنبيهي
يك مقام ستاد مشترك ارتش امريكا در كره جنوبي نيز به سي‌ان‌ان گفت: موشك آزمايش شده از سري موشك‌هاي موسودان است در صورتي كه در اوايل تجزيه و تحليل‌ها حاكي از آن بود كه موشك مورد استفاده يك موشك كوتاه‌برد رودانگ بوده است.
منابع آگاه به سي‌ان‌ان اعلام كردند كه موشك در حدود 500 كيلومتر بر فراز آسمان بوده و در درياي ژاپن فرود آمده است و از استان پيونگان كره شمالي پرتاب شده است. گفتني است سري موشك‌هاي موسودان با حدود 19متر ارتفاع حدود 4هزار كيلومتر برد دارد كه به نظر مي‌رسد توان حمل كلاهك هسته‌اي را نيز در اختيار دارد. زيرا معمولا موشك‌هاي بالستيك با اين برد قابليت آن را خواهند داشت تا كلاهك هسته‌اي
روي آن سوار شود.
همچنين رييس‌جمهور كره جنوبي نيز اعلام كرد: دولت كره جنوبي و جامعه بين‌المللي در حال كار روي اقدامات تنبيهي مناسب عليه كره شمالي هستند. همچنين آنگونه كه دفتر رياست‌جمهوري كره جنوبي اعلام كرده، مايكل فلين، مشاور امنيت ملي دونالد ترامپ با همتاي كره‌اي خود كيم كوان جين به صورت تلفني گفت‌وگو كرده است. آنها نيز به صورت مشترك اين اقدام موشكي كره شمالي را محكوم و توافق كردند به دنبال تمام گزينه‌هاي ممكن براي جلوگيري از اين گونه اقدامات پيونگ‌يانگ در آينده قدم بردارند.
روز گذشته همچنين مقام‌هاي امنيتي كره جنوبي جلسه اضطراري را در خصوص اقدامات كره شمالي برگزار كردند. سخنگوي وزارت خارجه كره جنوبي نيز اعلام كرد: آزمايش موشك بالستيك روز گذشته توسط كره شمالي نخستين آزمايش موشكي در سال جديد ميلادي و بيست و چهارمين آزمايش موشكي از سال گذشته است. وي افزود اين اقدامات كره شمالي، يك نقض آشكار قطعنامه‌هاي شوراي امنيت به شمار مي‌آيد و تهديدي براي صلح و امنيت در شبه جزيره كره و كل جامعه بين‌المللي است و دولت به‌شدت آن را محكوم مي‌كند.
كره شمالي تعداد بي‌سابقه‌اي از آزمايش‌هاي موشكي را در سال 2016 انجام داد و همچنين پيونگ يانگ اعلام كرد كه ماهواره نيز پرتاب كرده است كه به گفته متخصصان اين نوع اقدامات نشانه‌اي از برداشتن موانع پيونگ‌يانگ در راستاي ساخت تكنولوژي كلاهك هسته‌اي (ICBM) دانست. اما حالا روز گذشته كره شمالي دست به آزمايش يك موشك بالستيك ديگر زد؛  اقدامي كه از بيستم اكتبر سال گذشته آن را انجام نداده بود.
هدف‌گيري به سمت ايالات متحده
در ماه ژانويه مقامات كره جنوبي و ايالات متحده به اين جمع‌بندي رسيدند كه كره شمالي به سمت آزمايش موشك‌هاي قاره‌پيما در آينده‌اي نزديك است. اما اينكه پيونگ يانگ بخواهد چه زماني چنين موشكي را امتحان كند روي آن
اختلاف نظر وجود داشت. ژنرال مارك هرتلينگ روز گذشته به سي‌ان‌ان گفت: آزمون روز يكشنبه به كره شمالي كمك خواهد كرد تا تكنولوژي موشكي خود را بهبود ببخشد و مي‌تواند به توليد موشك‌هاي قاره پيما كمك كند كه اين هدف سياستمداران كره شمالي به حساب مي‌آيد. وي افزود: اين موشك‌هاي بالستيك ميان‌برد است كه آن را قطعا مي‌توان خطرناك دانست. برآوردها حاكي از آن است كه اين موشك از برد بالاتري نسبت به موشك‌هاي موسادان برخوردار بوده و بهتر از موشك‌هاي قبلي بوده است و اين موضوع تنها يك نگراني براي ضربه زدن به سرزمين اصلي ايالات متحده نيست بلكه اين يك نگراني براي همه شركاي آسيايي ما به شمار مي‌آيد. هرتلينگ در ادامه تاكيد كرد كه موشك‌هاي كره شمالي از دقت پاييني برخوردار هستند به همين دليل به درياي ژاپن شليك كرد. كره شمالي در قدم بعدي مي‌خواهد ببيند كه اين موشك‌ها چقدر پرواز مي‌كنند و اينكه در كجا سقوط مي‌كند. گفتني است پيونگ يانگ به طور پيوسته در تلاش براي بهبود موشك‌ها و افزايش توان اتمي خود است كه پنجمين آزمايش هسته‌اي خود را در ماه سپتامبر انجام داد.
با اين حال هنوز اين موضوع روشن نيست كه آيا كره شمالي توانايي قرار دادن يك كلاهك هسته‌اي روي موشك‌هاي
ميان برد خود نصب كند يا خير. بسياري از كارشناسان معتقدند كه كره شمالي هنوز قادر به ايجاد يك تهديد جهاني با سلاح اتمي نيست. با اين وجود فرماندهان امريكايي عنوان مي‌كنند كه آنها نياز به آمادگي بيشتر در برابر تهديدهاي كره شمالي دارند. درياسالار هري هريس، فرماندهي ارتش امريكا در اقيانوس آرام در سخنراني ماه دسامبر خود گفت: تركيب كلاهك هسته‌اي با تكنولوژي موشك بالستيك در دست رهبري مانند كيم جونگ اون بسيار فاجعه بار خواهد بود.
اين آزمايش موشكي كره شمالي در حالي صورت مي‌گيرد كه تنها دوروز پيش از آن، دونالد ترامپ اعلام كرده بود دفاع در برابر تهديدات هسته‌اي موشكي كره شمالي از اولويت‌هاي بسيار بالاي ما است. در روز جمعه نيز دو رهبر امريكا و ژاپن طي بيانيه‌اي مشترك از كره شمالي خواسته بودند تا برنامه هسته‌اي و موشك بالستيك خود را كه موجب اقدامات تحريك‌آميز بيشتر مي‌شود، متوقف كند.
با اين حال تمام برآوردها حاكي از اين است كه كره شمالي در حال تقويت برد موشك‌هاي خود است چرا كه پيش از آن كره شمالي موشك‌هاي كوتاه برد اسكاد و ميان برد رودونگ را مورد آزمايش قرار مي‌داد كه اين موشك‌ها مي‌توانستند كره جنوبي و ژاپن را مورد هدف قرار دهند. اما حالا آزمايش موشك‌هاي موسودان اين قابليت را به كره شمالي مي‌دهد كه برد موشك‌ها به اندازه‌اي طولاني شود، كه بتواند پايگاه‌هاي نظامي امريكا در اقيانوس آرام را هدف قرار دهد و كساني كه در جزيره گوام حضور دارند نيز در معرض تهديد اين موشك‌ها قرار گيرند. لازم به ذكر است كه آخرين باري كه موشك موسودان مورد آزمايش قرار گرفت در ماه اكتبر بود كه در نهايت به شكست انجاميد. اما كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي در سخنراني خود به مناسبت سال نوي ميلادي اعلام كرد كه كشور در مرحله نهايي آماده شدن براي انجام نخستين آزمايش موشك قاره‌پيماي خود رسيده است كه در پاسخ به اين موضوع يك روز بعد دونالد ترامپ در توييتر خود نوشت كه اين اتفاق نخواهد افتاد. اما كره شمالي هشدار داد كه مي‌تواند كه اين آزمايش را هر زمان و در هر نقطه‌اي كه مي‌خواهد انجام دهد و اين تبديل به نخستين چالش رهبر كره شمالي با رييس‌جمهور جديد امريكا شد.
وزير دفاع امريكا، جيمز متيس در نخستين سفر رسمي خود به كره جنوبي، طرفين به يك توافق بر سر افزايش توانايي‌هاي دفاعي مشترك عليه كره شمالي رسيدند. اين دو متحد همچنين توافق كردند كه براي افزايش فشار روي كره شمالي تا پايان سال سيستم دفاع موشكي تاد را در كره جنوبي مستقر كنند، هرچند كه چين از اين موضوع به‌شدت ابراز نگراني كرده است.
با اين حال با توجه به آزمايش‌هاي گسترده موشكي كره شمالي در سال گذشته به نظر مي‌رسد كه اين كشور در حال گسترش توانايي‌هاي خود در حوزه‌هاي مختلف موشكي و هسته‌اي نظامي است و اين موضوع نگراني‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي را به‌شدت افزايش داده است حال بايد ديد، دونالد ترامپي كه قصد داشت جلوي توانمندي موشكي كره شمالي را بگيرد چه واكنشي نسبت به اين اقدامات انجام خواهد داد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون