• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3745 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۵ بهمن

چهره‌ها- خبرها

ايران و حزب‌الله از آشتي
در سوريه استقبال مي‌كنند

سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان روز گذشته در بزرگداشت شيخ حسين عبيد، عضو شوراي مركزي حزب‌الله سخنراني كرد. وي گفت: برخي شبكه‌هاي ماهواره‌اي عربي و برخي نويسندگان در چارچوب هجمه هميشگي عليه حزب‌الله تلاش كردند، بگويند كه حزب‌الله موافق با ‌آتش‌بس در آستانه نبود و ما و ايران را به اين امر متهم مي‌كنند كه ما خواهان ادامه جنگ و خونريزي هستيم در حالي كه آنها عكس واقعيت‌ها را نشان مي‌دهند.
در واقع حزب‌الله قويا نه فقط ‌آتش‌بس در آستانه بلكه هر گونه ‌آتش‌بس را تاييد و از آن پشتيباني كرده است چراكه ما با هر اقدامي موافق هستيم كه مانع از ريختن خون‌ها شود و فرصتي را براي راه‌حل‌هاي سياسي ايجاد كند و اين منش ما است و هركس كه ما را متهم مي‌كند، در واقع خودش مانع از ‌آتش‌بس مي‌شود و هركس كه در پشت‌ اين كانال‌هاي عربي و كشورهاي عربي حوزه خليج فارس است، در واقع همان كسي است كه از تروريسم در سوريه حمايت مي‌كند و جبهه‌ها را در سوريه گشوده است. اين موضع قطعي ايران نيز هست كه دست به تلاش‌هاي بسياري براي ‌آتش‌بس و دستيابي به راه‌حل سياسي در سوريه زد و ما تاكيد مي‌كنيم كه حزب‌الله از آشتي‌ها در سوريه و سازش‌هاي داخلي حمايت مي‌كند.
ما در برخي از مناطق نقش اساسي در موفقيت‌آميز بودن آشتي‌ها داشته‌ايم و ما موافق با هر سازش داخلي ميان سوري‌ها هستيم حال اين آشتي‌ها با هر ضابطه يا مكانيزمي باشد و ما در اين مساله دخالت نمي‌كنيم و همواره آماده كمك هستيم.

يمن و سوريه نقطه تطابق سياست‌هاي رياض وسازمان ملل
«آنتونيو گوترش» دبيركل سازمان ملل در كنفرانس خبري با «عادل الجبير» وزير خارجه عربستان در رياض گفت: نبود راه‌حل‌هاي سياسي براي بسياري از بحران‌ها مساله‌اي نگران‌كننده است و سوريه نمونه‌اي براي اين امر است. گفتمان ضد اسلام بزرگ‌ترين حمايتي است كه از داعش مي‌شود. بايد پس از بازپس‌گيري موصل، آشتي فراگير در عراق صورت بگيرد. وي با بيان اينكه عربستان از پايگاه‌هاي ثبات در منطقه است، اظهار اميدواري كرد كه عربستان در اجراي طرح 2030 موفق شود. در همين حال، عادل الجبير گفت كه مذاكرات با دبيركل سازمان ملل مثبت بود. وزير خارجه عربستان همچنين گفت: روابط عربستان و امريكا عالي است و ديدگاه‌هاي دو كشور درخصوص مسائل يمن، سوريه و ليبي با هم تطابق دارد. ما قدردان نقش سازمان ملل با آن كمك‌هاي انساني كه ارايه مي‌دهد، هستيم.
تمام تلاش‌هايي كه توسط فرستاده سازمان ملل به يمن صورت گرفت، به دليل حوثي‌ها و علي عبدالله‌صالح شكست خورد. 70 توافق با حوثي‌ها و علي عبدالله صالح، رييس‌جمهوري پيشين يمن منعقد شد اما آنها هيچ يك از اين توافق‌ها را اجرا نكردند. شوراي همكاري خليج فارس بودجه‌هاي بسياري را براي بازسازي يمن اختصاص داده است.

سفر به واشنگتن با دستوركار ايران

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل روز دوشنبه به امريكا سفر خواهد كرد تا با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور اين كشور درباره مسائل متعددي صحبت كند.
دو موضوع اصلي در مذاكرات نتانياهو با ترامپ «مقابله با ايران» و «روند سياسي با فلسطيني‌هاست». درباره موضوع ايران نتانياهو اخيرا در جريان سفرش به لندن اعلام كرد كه هدف وي ترغيب شوراي امنيت به اعمال محدوديت‌هايي به دليل آزمايش‌هاي موشكي ايران و اعمال تحريم‌هايي عليه اين كشور است تا مانع تلاش ايران در عرصه هسته‌اي شود. قرار است نتانياهو درباره انتقال سفارت امريكا از تل‌آويو به قدس اشغالي، شهرك‌سازي‌ها و راهكار تشكيل دو كشور بحث و گفت‌وگو كند. شبكه يك تلويزيون رژيم صهيونيستي نيز اعلام كرد، نتانياهو با ترامپ درباره دو موضوعي كه موجب نگراني اسراييل است صحبت خواهد كرد كه يكي پروژه شهرك‌سازي و ديگري اقداماتي است كه ترامپ قصد دارد عليه ايران انجام دهد و اين اقدامات تنها به پرونده هسته‌اي محدود نمي‌شود بلكه درباره مساله‌اي كه بسيار موجب نگراني است يعني حضور حزب‌الله، ايران و سوريه در جولان نيز است. نتانياهو مي‌خواهد در ديدار با ترامپ اعلام كند كه ائتلاف اسراييل، عربستان و مصر براي مقابله با ايران ضروري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون