• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3746 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۶ بهمن

هيات ويژه رييس‌جمهور براي بررسي حادثه پلاسكو نخستين گزارش خود را از روند كاري داد

گزارش « پلاسكو» محرمانه نيست

رييس هيات ويژه رييس‌جمهور: پيگير مصاحبه با قاليباف و همكارانش درباره پلاسكو هستيم

رييس هيات ويژه گزارش ملي بررسي حادثه پلاسكو آخرين اقدامات انجام شده درباره بررسي ابعاد اين حادثه را تشريح كرد. دكتر محمد تقي احمدي، رييس دانشگاه تربيت مدرس روز دوشنبه در يك نشست خبري گفت: الان در مرحله برگزاري مصاحبه با شهردار تهران و همكاران‌شان هستيم كه اميدواريم طي روزهاي آتي انجام شود. همكاري خوبي وجود دارد و حدود 90 درصد از روند همكاري‌ها رضايت داريم. احمدي در پاسخ به سوالي درباره مراحل امداد و نجات و آوار‌برداري حادثه گفت: هيات ويژه به اين موضوع نيز ورود پيدا كرده و هم در مورد آوار‌برداري وامداد و نجات و... بررسي شده و اگر ابهامي باشد حتما به آن رسيدگي خواهد شد.
وي درباره شفافيت گزارش‌ها نيز با تاكيد بر اينكه ما به دنبال ايجاد يك دادخواست قضايي نيستيم اما شفاف عمل خواهيم كرد، گفت: بحث شفاف‌سازي مهم است و ما به نقش دستگاه‌ها و وظايفي كه بر عهده داشته و آنقدري كه به اين وظايف عمل كرده‌اند، توجه خواهيم كرد. احمدي در پاسخ به ايسنا با بيان اينكه ما بايد پنج فصل مربوط به اين حادثه كه رييس‌جمهور مشخص كرده و درس‌ها را پيگيري كنيم، گفت: اميدواريم كه به روش‌هاي كارآمدي برسيم البته درباره تنوع ساخت و ساز در شهرها و بخش‌هاي مختلف كشور نمي‌خواهيم جزء به جزء وارد شويم اما مي‌خواهيم درس‌ها را مورد استفاده قرار دهيم.
 رييس هيات ويژه گزارش ملي بررسي حادثه پلاسكو درباره فرماندهي مديريت بحران و موضوع عذرخواهي قاليباف در اين باره اظهار كرد: اين موارد جزء به جزء در كميته ما به دقت بررسي مي‌شود. احمدي درباره برخي ابهامات در مورد موتورخانه پلاسكو نيز گفت: در مورد اينكه آيا كسي آنجا بود يا نه، من الان نمي‌توانم وارد شوم و به صورت قطعي چيزي را بيان كنم. وي در پاسخ به ايمني ساختمان مجاور پلاسكو؛ پاساژ كويتي‌ها نيز گفت: گروه سازه ما توصيه‌هايي را در اين زمينه مطرح خواهند كرد و فكر مي‌كنم تاكنون نيز وارد عمل شده‌اند، اما درباره ايمني و شرايط اين ساختمان من از گروه سازه مي‌خواهم كه اين موضوع را بررسي و در اين زمينه اظهارنظر كنند.
رييس هيات ويژه گزارش ملي بررسي حادثه ساختمان پلاسكو با بيان اينكه ٣٠ درصد ماموريت انجام شده است، گفت: هدف از اين ماموريت محكوم كردن فرد يا سازمان نيست، بلكه هدف، شناختن مسووليت‌ها و يادآوري آن است و اينكه افراد و سازمان‌هايي كه مي‌توانستند نقش موثر ايفا كنند، عبرت بگيرند. رييس دانشگاه تربيت مدرس با بيان اينكه رييس‌جمهور در انتخاب اعضاي هيات به استقلال، علمي و حرفه‌اي بودن افراد تاكيد خاصي داشت، گفت: بيشتر افراد دانشگاهي با شهرت ارزنده در جامعه تخصصي خود هستند و اين وظيفه بار سنگيني بر دوش اعضا مي‌گذارد، اما من اميدوارم كه نتيجه آن بتواند مورد استفاده قرار بگيرد.
رييس هيات ويژه گزارش ملي بررسي حادثه ساختمان پلاسكو روش كار اين هيات را بازديد از محل حادثه، بررسي مدارك و مستندات حادثه، بررسي گزارش‌هاي سازمان‌هاي مسوول، تجزيه و تحليل اين گزارش‌ها، انجام مصاحبه با مسوولان مرتبط (هشت سازمان)، بررسي گزارش‌هاي سازمان‌هاي مردم نهاد، مرور و بررسي قوانين، آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، تهيه گزارش‌هاي تخصصي در شش موضوع اصلي مهندسي سازه، مهندسي آتش، مديريت بحران، امور قانوني و حقوقي، جامعه‌شناسي و آثار اجتماعي اين حوادث، بيمه و زمينه تضمين و اقتصاد پشتيبان حوادث و ايجاد كميته‌هاي داخلي عنوان كرد.
وي افزود: كميته‌ها يك ماه گزارش‌هاي تخصصي را تهيه و در كميته تلفيق اين گزارش را ارايه مي‌كنند. وي علل وقوع حادثه، كيفيت هماهنگي نهادهاي مسوول در مديريت حادثه، راه‌هاي پيشگيري از تكرار و اصلاحات ساختاري و مديريت لازم را از جمله موضوعات مطرح در دستور رييس‌جمهوري براي پيگيري اعلام كرد. احمدي درباره وضعيت حقوقي اين حادثه نيز گفت: ابعاد حقوقي شامل همه مسائل مرتبط از جمله مسووليت سازمان‌ها در قبال مفقودشدگان، بيمه‌شدگان، حقوق كارگران و بقيه موارد است اما هنوز به جمع‌بندي نرسيده در نتيجه نمي‌توانم مطلبي را بيان كنم.  
رييس دانشگاه تربيت مدرس درباره اينكه آيا خاطيان به قوه قضاييه معرفي مي‌شوند يا نه، گفت: قوه قضاييه كميته‌اي براي بررسي اين حادثه تشكيل داده و قرار است با دادستاني جلسه‌اي داشته باشيم؛ اما قصد ما شناختن مسووليت‌ها و در صورت وجود كاستي‌ها براي ساماندهي است و پيشنهادات خود در اين خصوص را نيز ارايه خواهيم كرد.
او گفت: از مصالح نيز نمونه‌برداري‌هاي لازم انجام شده است و ما با شوراي مديريت و مالك ساختمان پلاسكو نيز صحبت كرده‌ايم و جلسات خوبي نيز با دستگاه‌هاي مربوطه در اين زمينه داشته‌ايم. رييس هيات ويژه گزارش ملي بررسي حادثه ساختمان پلاسكو با بيان اينكه اميدواريم دستاوردها و ساير بررسي‌ها در اين خصوص آثار اجرايي داشته باشد، تصريح كرد: به دنبال اين نيستيم كه بررسي‌هاي‌مان داراي كلي‌گويي باشد ما صرفا قوانين را يادآوري نمي‌كنيم بلكه به دنبال اين هستيم تا ارتباط بين نظريه‌هاي مختلف را شناسايي و آن را بررسي كنيم و درباره آن اظهارنظر كارشناسي و علمي بدهيم. او در پاسخ به سوالي در ارتباط با محرمانه بودن گزارش منتشر شده و اينكه چقدر از اين گزارش در اختيار شهروندان قرار خواهد گرفت، گفت: اگر به حكمي كه رييس‌جمهور براي بنده صادر كردند توجه كنيم، در بخشي از آن جناب آقاي دكتر روحاني خواسته‌اند تا گزارش به اطلاع عموم برسد و ما نيز اين گزارش را براي مردم آماده كرده و در پايان در اختيار نماينده مردم كه دكتر حسن روحاني هستند قرار مي‌دهيم تا به اطلاع مردم برسانند.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه هنوز بررسي‌ها و جمع‌بندي از اين حادثه توسط هيات ويژه بررسي نشده است، گفت: در اين شرايط فعلا يك‌سري اصول محرمانه را حفظ مي‌كنيم تا افرادي كه با ما همكاري دارند نيز اعتماد كرده و به راحتي مسائل را بيان كنند، چراكه تاكنون اظهارنظر قطعي در مورد ابعاد اين حادثه نمي‌توان مطرح كرد ما نيز در اين گزارش و گزارش‌هاي بعدي كه در قالب نشست خبري يا صدور اطلاعيه خواهد بود، حتما در آن حدي كه لازم است را اطلاع‌رساني خواهيم كرد.
او گفت: بحث شفاف‌سازي بسيار مهم است و ما نقش همه دستگاه‌ها و وظايف‌شان و اينكه چقدر به اين وظايف‌شان عمل كرده‌اند در بررسي‌هاي‌مان لحاظ خواهيم كرد و در گزارش نهايي به اين موضوعات نيز اشاره شده و آن را بيان خواهيم كرد. احمدي با اشاره به پاسكاري بعضي از مسووليت‌ها در حادثه پلاسكو نيز گفت: در صورتي كه به مشكل قانوني و ابهاماتي برسيم ما حتما پيشنهاد اصلاح سيستم نظام مسووليت را ارايه خواهيم كرد و همانطور كه گفته‌ام نخستين هدف‌مان شفاف عمل كردن است. رييس هيات ويژه گزارش ملي بررسي حادثه ساختمان پلاسكو با بيان اينكه قصد نداريم كوتاهي‌ها را مصلحت‌جويانه كنار بزنيم، گفت: البته به دنبال اتهام‌زني سريع به افراد هم نيستيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون