• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3746 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۶ بهمن

مطهري براي‌اداي توضيحات به دادگاه ويژه روحانيت رفت

ناهيد مولوي

16 آذر همين امسال در جمع دانشجويان دانشگاه شريف بود كه گفت «من اگر ظلمي را ببينم خفه مي‌شوم اگر تا شب در موردش حرف نزنم و اگر حقي از من پايمال شود تا آخر مي‌ايستم و پيگير حقم مي‌شوم». علي مطهري در همه سال‌هاي اخير اين حرفش را به اثبات رسانده است و برايش مي‌توان به وفور مثال آورد. از نطق تاريخي‌اش در مجلس نهم كه يكشنبه سياه بهارستان را رقم زد تا به دادگاه كشاندن كساني كه در اسفند 93 حادثه تلخ شيراز را برايش رقم زدند اما محكوميت حمله‌كنندگان هم نتوانست او را راضي كند و همان‌طور كه از ابتدا گفته بود آمرين برايش مهم هستند پاي آنها را هم به دادگاه باز كرد اما اين‌بار در دادسراي نظامي. در حالي كه مطهري هنوز درگير پرونده شيراز بود اتفاق ديگري اين‌بار در مشهد سبب شد تا پرونده ديگري را بگشايد. پرونده‌اي كه حكم داده شد در دادسراي ويژه روحانيت پيگيري شود. روز اربعين بود كه دادستان مشهد دستور به لغو سخنراني علي مطهري در مشهد داد و همين امر اسباب شكايت جديد مطهري را فراهم آورد. اين شكايت ابتدا در دادسراي كاركنان دولت به ثبت رسيد اما گفته شد دادستان مشهد روحاني است و پرونده به دادگاه ويژه روحانيت ارجاع شد، اقدامي كه با اعتراض علي مطهري هم همراه شد اما نتيجه‌بخش نبود، چرا كه علي مطهري چند روز پيش به عنوان شاكي اصلي براي اداي توضيحات به دادگاه ويژه روحانيت فراخوانده شده است. اين خبر را مصطفي ترك‌همداني داد و به «اعتماد» گفت: چند وقت پيش از دادگاه ويژه روحانيت با من تماس گرفتند و از من شماره آقاي مطهري را خواستند و ايشان را به دادگاه ويژه روحانيت فرا خوانده‌اند و چند روز پيش ايشان به عنوان شاكي اصلي براي اداي توضيحات به اين دادگاه مراجعه كردند. ترك همداني وكيل علي مطهري است و در پرونده شيراز هم او بود كه بارها در دادگاه حاضر شد اما طبق قانون او در اين پرونده جديد نمي‌تواند وكالت مطهري را عهده‌دار باشد و مطهري بايد براي خود يك وكيل روحاني انتخاب كند. وقتي از او درباره اينكه پرونده در چه مرحله‌اي است و در جلسه‌اي كه مطهري به دادگاه ويژه روحانيت رفته چه گذشته، مي‌خندد و مي‌گويد: متاسفانه بنده در مقامي نيستم كه به دادگاه بروم و حتي اجازه ندادند در اين جلسه هم كنار آقاي مطهري حضور داشته باشم. او در ادامه اضافه مي‌كند: البته اين موضوع مصوبه داخلي خود دادگاه ويژه روحانيت است و در قانون در اين مورد چيزي ذكر نشده است. ترك‌همداني همچنين مي‌گويد: اگرچه پرونده به دادگاه ويژه روحانيت رفته است اما آنچه كه آقاي مطهري در پرونده ذكر كرده‌اند همان مطالبي است كه بنده در دادسراي ويژه كاركنان دولت تنظيم كرده‌ام و آقاي مطهري هم در جلسه‌اي كه به دادگاه ويژه روحانيت رفته بود اين مطالب را بيان و يك‌سري توضيحاتي درباره ماجراي مشهد ارايه كرده است.
وزارت كشور گزارش‌هايش را در اختيار ما نمي‌گذارد
ديروز اما خبرهاي ديگري هم از پرونده ماجراي مشهد منتشر شد. مهر گزارش داده كه احمد اميرآبادي اعلام كرده گزارش كميته بررسي لغو سخنراني مطهري در مشهد امروز به كميسيون شوراها و سياست داخلي ارايه خواهد شد. احمد اميرآبادي نماينده قم و رييس همان كميته‌اي است كه مجلس براي بررسي علل لغو سخنراني مطهري در مشهد تشكيل داد. اميرآبادي همچنين اعلام كرده اين گزارش پس از بررسي در كميسيون شوراها و سياست داخلي براي قرائت در صحن علني مجلس به هيات رييسه ارسال خواهد شد. وي يادآور شد: كميته مذكور براي تهيه اين گزارش به مشهد سفر كرده اما به دليل همزماني با بررسي برنامه ششم ارايه آن به كميسيون شوراها به تاخير افتاد. اميرآبادي گفت: اين گزارش شامل خلاصه واقعه و جمع‌بندي موضوع است. در اين ميان ايسنا هم گزارش داده كه ابوالفضل براتي در همين باره گفته قرائت يا عدم قرائت اين گزارش در صحن مجلس و در جلسات علني و غيرعلني منوط به تصميم كميسيون و هيات رييسه است و احتمالا طي هفته آينده اين گزارش در كميسيون بررسي خواهد شد.
وكيل علي مطهري در واكنش به ارسال اين گزارش‌ها به كميسيون شوراها و سياست داخلي مجلس لب به گلايه گشود. او از ماجراي شيراز صحبت كرد و گفت: متاسفانه وزارت كشور در اين زمينه هيچ همكاري با ما نكرد. در ماجراي شيراز هم وزارت كشور گزارشي در اين زمينه تهيه كرد اما هيچ اطلاعاتي در اين مورد را در اختيار ما نگذاشت. ترك‌همداني در ادامه به سختي‌هايي كه در ارتباط با پرونده شيراز براي جمع‌آوري اطلاعات كشيده بودند، اشاره كرد و گفت: ما براي اينكه بتوانيم پرونده شيراز را تكميل كنيم به هر دري زديم و خدا مي‌داند چگونه قطره‌چكاني اطلاعات را از جاهاي مختلف كسب مي‌كرديم و اين در حالي بود كه وزارت كشور تمام اين اطلاعات را داشت و با وجود درخواست ما براي اينكه يك نسخه از آن گزارش را براي تكميل پرونده دادگاه به عنوان مستندات داشته باشيم، وزارت كشور از دادن اين گزارش به ما امتناع كرد. او در ادامه اضافه كرد: امروز كه نزديك به دو سال از اتفاق شيراز مي‌گذرد هنوز نه من به عنوان وكيل و نه شخص آقاي مطهري نتوانستيم به اين گزارش دست پيدا كنيم. وكيل علي مطهري در پاسخ به اين سوال كه چگونه اين موضوع را از وزارت كشور پيگير بودند، گفت: من هم در مورد ماجراي شيراز و هم در مورد لغو سخنراني آقاي مطهري در مشهد چندين بار اين موضوع را با اعضاي كميته پيگيري مطرح كردم و شخصا پيگير بودم اما همه آنها گفتند كه ما گزارش‌مان را تنها به وزارت كشور مي‌دهيم و من صبر كردم تا گزارش كميته به وزارت كشور برسد و وقتي از وزارت كشور هم درخواست كرديم آنها از دادن گزارش‌ها به ما امتناع كردند. ترك همداني در پايان گفت: در هر صورت ما قطره چكاني و به هر ترتيبي بود توانستيم اطلاعات اين پرونده‌ها را تا جايي كه مي‌توانيم تكميل كنيم اما قطعا گزارش‌هاي وزارت كشور هم مي‌توانست به بهتر روشن شدن ابعاد ماجرا در دادگاه كمك كند.
با توجه به اينكه مطهري براي توضيحات درباره لغو سخنراني‌اش در مشهد به دادگاه ويژه روحانيت رفته است مي‌توان گفت كه شكايت او از دادستان مشهد كه دستور لغو سخنراني او را در روز اربعين صادر كرده بود، وارد فاز جديد شده و احتمالا در هفته‌هاي آينده پرونده به طور كامل به جريان بيفتد و علي مطهري اين‌بار در دادگاه ويژه روحانيت براي پيگيري حقي كه مي‌گويد از او ضايع شده حاضر شود. اين در حالي است كه پرونده آمرين حمله به علي مطهري در شيراز هم همچنان در جريان است. اكنون مطهري نماينده‌اي است كه در دو دادسراي ويژه مطالباتش را پيگيري مي‌كند؛ دادسراي نظامي براي ماجراي شيراز و دادگاه ويژه روحانيت براي ماجراي مشهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون