• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3746 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۶ بهمن

در پي كشف 9 ميدان نفتي و گازي

پيمانه نفتي ايران پر‌تر شد

9 ميدان گازي، چهار ميدان نفتي و يك مخزن نفتي جديد كه حجم ذخاير آن به ترتيب 5/62 تريليون فوت مكعب و 5/6 ميليارد بشكه نفت است در دولت يازدهم كشف شد. اين خبر را سيد صالح هندي، مدير اكتشاف شركت ملي نفت ديروز صبح در نشست خبري اعلام كرد؛ خبري كه بايد ديد در بازارهاي جهاني چه بازتابي دارد. چرا كه برهم خوردن تعادل ذخاير نفتي و گازي هر يك از كشورهاي دارنده اين منافع هيدروكربوري مي‌تواند بر آينده اين صنعت عظيم و نرخ محصولات آن موثر باشد. البته با توجه به اينكه اين ميادين در مرحله اكتشاف هستند تاثير آن بر بازارهاي قيمتي جهاني در درازمدت مشخص مي‌شود، اما بي‌شك بي‌تاثير بر اين بازار نيست.
هندي با يادآوري اينكه فعاليت اكتشاف يك فعاليت درازمدت است، توضيح داد: از زماني كه يك نقطه براي اكتشاف مشخص مي‌شود تا انجام لرزه‌نگاري و ديگر اقدامات حدود هفت سال زمان لازم است بنابراين ارايه عملكرد اكتشاف به صورت سالانه معني ندارد. اين در حالي است كه ضريب موفقيت اكتشاف در ايران حدود ۶۰ درصد است؛ به عبارت ديگر از هر سه چاه، دو چاه به نتيجه رسيده است.

با آزادگان و يادآوران خداحافظي مي‌كنيم
مدير اكتشاف شركت ملي نفت با اشاره به روش ديگر محاسبه موفقيت ضريب اكتشاف، گفت: پارامتر ديگري وجود دارد كه قانون‌گذار برعهده ما گذاشته است. اين پارامتر ضريب جايگزيني نام دارد و به اين صورت است كه زماني كه اكتشاف انجام مي‌شود اين ميزان نفت و گاز توليد مي‌شود و اكتشاف چقدر توانسته آن عدد را جايگزين كند. در واقع اين روش نفت و گاز قابل استحصال مهم است نه نفت و گاز درجا. در برنامه پنج‌ ساله پنجم اكتشاف موفق شد ۸۰ درصد نفتي كه توليد شده را جايگزين كند.
هندي با بيان اينكه اين رقم در گاز وضع بهتري دارد، اظهار كرد: اكتشاف، ۱۹۰ درصد گازي كه توليد شده را جايگزين كرد در واقع توانست بيشتر از ميزاني كه گاز توليد شده، گاز اضافه كند. همچنين در آينده شانس اكتشاف گاز بيشتر از نفت است، اما سايز مياديني كه در سال‌هاي اخير كشف شده نشان مي‌دهد بايد با ميادين بزرگي مانند آزادگان و يادآوران خداحافظي كنيم.
اين مقام مسوول با بيان اينكه كشف ميادين و مخازن جديد سه حالت دارد، گفت: در فرآيند اكتشاف يا يك ميدان جديد كشف مي‌شود يا يك مخزن جديد در ميادين قبلي كشف مي‌شود يا يك چاه تحديدي زده مي‌شود كه به معني محدود كردن و تعيين حدود ميادين است.

كشف ۱۱ ميدان گازي و ۱۰ ميدان نفتي جديد در برنامه پنج ساله پنجم
مدير اكتشاف شركت ملي نفت از كشف ۱۱ ميدان گازي و ۱۰ ميدان نفتي در برنامه پنج ساله پنجم خبر داد و گفت: علاوه بر اين ميدان‌ها دو مخزن گازي و دو مخزن نفتي جديد نيز كشف شده است. همچنين در مورد چهار ميدان نفتي كه قبلا كشف شده بودند بايد گفت با حفر چاه‌هاي تحديدي، افزايش حجم نفت و ميعانات تجميعي ۳۰ ميليارد بشكه درجا و 7/4 ميليارد بشكه قابل استحصال، همچنين ۱۲۸ TCF گاز درجا و 8/83 گاز قابل استحصال كشف شد. به‌طور كلي مجموع كشفيات حفر ۳۷ حلقه چاه اكتشافي و تحديدي بوده است.

جذب سرمايه 2/1 ميليارد دلاري از 11 بلوك اكتشافي
هندي در ادامه با اشاره به بلوك‌هاي اكتشافي، افزود: به‌طور كلي قرارداد ۱۴ بلوك اكتشافي بسته شد كه قرارداد ۱۱ بلوك به پايان رسيد و قرارداد سه بلوك نيمه‌تمام مانده است. در اين راستا كشور توانست 2/1ميليارد دلار سرمايه جذب كند. از ۱۱ قرارداد بسته شده برخي قراردادها موفق نبودند. البته از آنجايي كه اين بلوك‌ها با ريسك سرمايه‌گذار انجام شد براي ما موفق بود. مجموع كشفيات گاز از طريق اين بلوك‌ها 6/16 TCF است. اين در حالي است كه قرار است در برنامه پنج ساله ششم، ۶ دكل خشكي و ۴ دكل دريايي اضافه شود. همچنين ۳۵ حلقه چاه خشكي و پنج حلقه چاه دريايي در خليج فارس حفاري مي‌شود.

اولويت اكتشاف نفت چيست؟
هندي در ادامه با بيان اينكه براساس سياست‌هاي وزير نفت محل و نوع كشف برحجم كشف اولويت يافته‌ است، گفت: براين اساس مديريت اكتشاف حوزه‌هاي رسوبي در كشور را اولويت‌بندي كرد. در حال حاضر پنج طرح اولويت‌دار براي اكتشاف تعريف شده است كه مي‌توان به طرح خليج فارس براي كشف نفت، طرح اكتشافي دشت آبادان، طرح دزفول شمالي، طرح دزفول جنوبي و حوزه رسوبي كپه‌داغ براي كشف گاز اشاره كرد.

از قول تا عمل در برنامه ششم
مدير اكتشاف شركت ملي نفت در ادامه در مورد وظايف اكتشاف در برنامه پنج ساله ششم، تصريح كرد: اكتشاف متعهد شده در برنامه پنج ساله ششم ۳۰ ميليارد بشكه نفت درجا و ۷۰ TCF گاز درجا كشف كند. همچنين علاوه بر حفر چاه‌هايي كه توسط اكتشاف انجام مي‌شود در قالب الگوي قراردادهاي جديد بلوك‌هايي تعريف شده كه در نقاط مختلف كشور وجود دارد و توسعه آنها ريسك بالايي دارد.
وي ادامه داد: در اين راستا مطالعه بلوك دانان با پتروويتنام، بلوك دير با اديسون و بلوك موغام با كرواسي انجام شده كه مذاكره شركت‌هاي پترو ويتنام و اديسون در حال انجام است و از سفارت كرواسي تماس گرفته‌اند كه ۳۰ بهمن‌ماه براي مذاكره وارد كشور مي‌شوند.

14 بلوك اكتشافي روي ميز مناقصه
مدير اكتشاف شركت ملي نفت از برگزاري مناقصه براي ۱۴ بلوك اكتشافي كه به تصويب رسيده‌اند خبر داد و گفت: قرار است پروژه‌هايي كه صرفا توسعه‌ و توليدي هستند (E&P) به مناقصه بروند كه در اين راستا با وزير صحبت شده تا اين مناقصه‌ها توسط اكتشاف انجام شود. قرار است اين مناقصه‌ها توسط اكتشاف و در قالب قراردادهاي قبلي يعني بيع متقابل انجام شود. همچنين دو مطالعه به مطالعات قديمي اضافه و نهايي شده است. يكي از اين مطالعات مطالعه با شركت پتروناس مالزي و ديگري يك شركت اروپايي است كه درخواست كرده تا زماني كه قرارداد نهايي نشده نام آن اعلام نشود. هندي در مورد رويكرد جديد در مديريت اكتشاف، بيان كرد: اكتشاف تاكنون به دنبال ساختارهاي نفتي بوده اما از اين به بعد دنبال تله‌هاي چيني است. ما قصد داريم به دنبال ميادين و مخازني كه كنار گنبدهاي نمكي قرار دارند و برويم و دو تا از مطالعات مشترك در مورد اين موضوع است.

جذب سرمايه از راه‌هاي متفاوت
اين مقام مسوول از متنوع شدن تامين منابع مالي در اكتشاف خبر داد و افزود: يكي از اين روش‌ها استفاده از بلوك‌ها و روش ديگر اتخاذ روشي است كه به آن پرداخت تاخيري گفته مي‌شود. در اين روش شركت‌هايي حاضر شدند براي ما كار انجام دهند اما هزينه آن را براي مثال سه سال بعد تحويل بگيرند. در حال حاضر سه پروژه لرزه‌نگاري بزرگ در قالب اين موضوع تعريف شده است.

از شيل اويل‌هاي لرستان چه خبر؟ يا عمان، مقصد بعدي كشف طلاي سياه
او در ادامه با بيان اينكه يكي از اولويت‌هاي مديريت اكتشاف شيل است، توضيح داد: با توجه به اينكه توليد از اين ميادين پرهزينه است فعلا فقط شناسايي آنها انجام مي‌شود. فاز يك هيدرات گازي در عمان تمام شد و در حال انعقاد قرارداد فاز دوم آن هستيم. همچنين با توجه به حجم هيدرات گازي در درياي عمان سعي مي‌كنيم وزارت نفت را راضي كنيم تا اجازه حفر چاه در عمان را بدهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون