• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3748 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ بهمن

گزارش «اعتماد» از آغاز جام جهاني كشتي آزاد در كرمانشاه

امريكا و روسيه سد راه قهرماني ايران

اميررضا احمدي

امروز جام جهاني كشتي آزاد با حضور هشت تيم برتر دنيا در كرمانشاه آغاز مي‌شود. ايران در اين رقابت‌ها به دنبال كسب هفتمين قهرماني پياپي از اين رقابت‌هاست و ديگر تيم‌ها به خصوص امريكا و روسيه به دنبال اين هستند تا مانع ايران شوند. مسابقات در هشت وزن و به صورت تيم به تيم برگزار مي‌شود و جمعه شب تكليف تيم قهرمان در ديار بيستون مشخص خواهد شد. مراسم افتتاحيه رقابت‌هاي جام جهاني كشتي آزاد 2017 ميلادي با حضور وزير ورزش و جوانان عصر پنجشنبه در كرمانشاه برگزار مي‌شود. تيم ملي كشتي آزاد ايران در حالي پا به رقابت‌هاي جام جهاني مي‌گذارد كه مي‌تواند با تكيه بر نفرات اصلي خود و تشويق بي‌امان تماشاگران ايراني، ششمين قهرماني متوالي در اين رقابت‌ها را جشن بگيرد. در روزهاي اخير تك‌تك اوزان را تا وزن 86 كيلوگرم كه حسن يزداني ستاره اين روزهاي ايران در آن به ميدان مي‌رود مورد بررسي روزنامه «اعتماد» قرار گرفت و نوشتيم كه يزداني در وزن جديد بايد به جنگ ستاره‌ها برود. در اين شماره و در روز آغازين مسابقات و در ادامه مي‌توانيد تحليل دو وزن باقي مانده را بخوانيد.
برخلاف ساير اوزان تيم ملي كه نفرات اصلي در آنها حضور دارند، كادرفني در وزن 97 كيلوگرم از دو كشتي‌گير جوان و جوياي نام بهره مي‌برد كه در سال‌هاي اخير زير سايه نفرات شاخص اين وزن بودند و حالا فرصتي به دست آورده‌اند تا خودي نشان دهند. امير محمدي و حسين شهبازي، نمايندگان ايران در وزن هفتم هستند. اين وزن سال‌ها در سيطره رضا يزداني معروف به پلنگ جويبار بود و او در اين وزن تقريبا پشت تمامي رقبا را به خاك رساند و مدال‌هاي زيادي را به سينه زده است. همين موضوع سبب شده تا مصدوميت و نبود او در جام جهاني ذهن هواداران را به تشويش بكشاند. در سال‌هاي اخير بسياري از مدعيان تلاش كردند تا يزداني را كنار زده و ملي‌پوش شوند؛ اما فاصله پلنگ جويبار با ديگر هم‌وزن‌هاي خود در ايران بسيار بوده؛ اما خب در پاره‌اي از مواقع تني چند از آزادكاران از جمله حامد طالبي زرين‌كمر و عباس طحان توانسته‌اند تا حدودي يزداني را به خطر بيندازند.
امير محمدي در جام تختي كشتي‌گير رو به جلويي نشان داد كه با اجراي فنون مختلف و زير‌گيري‌هاي سريع در حال پخته شدن است. او توانست بر طحان غلبه كند و خودش را به عنوان مدعي اصلي در نبود يزداني در اين روزهاي كشتي آزاد ايران نشان دهد. با اين حال جام جهاني كرمانشاه بهترين ميدان براي سنجش عيار محمدي با ورژن جديد است تا ديد كه آيا مي‌تواند جانشين رضا يزداني شود يا...
مردان فني كشتي با تصميمي جسورانه و البته منطقي به حسين شهبازي كه تازه به رده بزرگسالان آمده و مدال برنز و طلاي جوانان جهان را در كارنامه دارد ميدان داده‌اند. شهبازي كشتي‌گير قدرتمندي است كه در زيرگيري به خوبي عمل كرده و در خاك نيز به خوبي اقدام به اجراي فن مي‌كند. جام جهاني مي‌تواند ميدان خوبي براي شهبازي باشد تا كسب تجربه كند و خودي نشان دهد تا در ادامه موفقيت در رده جوانان را در بزرگسالان نيز تكرار كند.
اما بي‌شك نگاه‌ها در اين وزن به كايل اسنايدر امريكايي معطوف است. قهرمان المپيك ريو كه قبلا براي حضور در ايران ابراز علاقه كرده بود با حضور در سالن امام بي‌شك يكي از جذابيت‌هاي مسابقات را رقم خواهد زد. اسنايدر براي همه شناخته شده است و نيازي به معرفي ندارد. امريكايي‌ها بسيار به او كه موفق به شكست ايراني‌ها و روس‌ها شده مي‌نازند؛ اما خب نبايد فراموش كرد كه طحان او را برده و حالا اين آزادكار قدرتمند زخم خورده از ايراني‌ها، براي گرفتن انتقام راهي كرمانشاه شده است.
روس‌ها در اين وزن آنزور بولتوكايف را هم دارند كه بعد از غلبه بر مدعيان داخلي در المپيك راه به جايي نبرد. بولتوكايف از آن دسته كشتي‌گيراني است كه در اصطلاح كشتي‌اش بگير نگير دارد. اگر روز، روز او باشد هيچ كس جلودارش نيست؛ اما اگر روزش نباشد نبايد زياد روي دارنده مدال برنز جهان حساب باز كرد.
يوري بلونوفسكي و رسول ماگومدوف نفرات تديف در جام جهاني هستند كه مطمئنا آنها هم حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارند.
ختاك گازيموف آذربايجاني از ديگر غايبان سرشناس اين وزن است. گازيموف اصالتي روس دارد، سال‌ها در اين وزن براي آذربايجان افتخار كسب كرده و پس از كسب مدال نقره المپيك و ثبت خاطره تلخ شكست رضا يزداني با ناداوري، حالا ازدنياي قهرماني خداحافظي كرده و به جرگه مربيان زادگاهش در منطقه اوستياي روسيه پيوست. كشتي‌هاي او با رضا يزداني همواره جنجالي بوده است. در جام جهاني باكو نيز كشتي اين دو با حساسيت و جنجال بسياري دنبال شد؛ مسابقه‌اي كه ايران و آذربايجان در فينال برگزار كردند و يزداني موفق به شكست گازيموف شد و ايران هم قهرمان جام جهاني.
در چند سال گذشته و با حضور آزادكاراني چون طاها آكگول، حاجي مراد گاتسالوف، كميل قاسمي، گئو پترياشويلي و ديگر مدعيان سرعت در كشتي‌هاي سنگين‌وزن بيشتر از گذشته شده و همين موضوع رقابت غول‌هاي سنگين وزن را جذاب‌تر كرده است، كافي است كشتي زيبا و معروف 33 ثانيه‌اي كميل قاسمي در نيمه نهايي المپيك در برابر ترول دلاگنف امريكايي را به ياد بياوريد. كميل قاسمي و يداله محبي دو مرد سنگين وزن محمد طلايي در كرمانشاه هستند.
كميل قاسمي در اوج جواني عناوين زيادي را از آن خود كرده و با كسب مدال‌هاي برنز و نقره المپيك‌هاي لندن و ريو، پرافتخارترين سنگين وزن ايران در المپيك به شمار مي‌رود. قاسمي هميشه در اين وزن كشتي‌گير قابل اعتمادي بوده، هرچند بالا و پايين زيادي داشته؛ اما ذكاوت، سرعت در زير‌گيري و البته وزن سبك نسبت به ساير كشتي‌گيران مزايايي است كه قاسمي را از بقيه جدا مي‌كند و البته يكي از نقاط قوت او به شمار مي‌رود. كميل در سنگين وزن به خوبي به پاي رقبا مي‌رسد و با تكيه بر دستان پرقدرت و قفل كردن آنها به دور كمر حريف به خوبي در خاك، رقبا را بار انداز مي‌كند. غيبت طاها اكگول قهرمان المپيك در اين مسابقات، فرصت گرفتن انتقام را از كميل گرفته و تماشاگران را از ديدن كشتي‌هاي چشم‌نواز اين ترك محروم كرده است.
يداله محبي هم از ديگر كشتي‌گيران كرمانشاهي است كه در خانه بايد با حريفان رودررو شود. محبي فنون كشتي را به خوبي از عموهايش ياد گرفته و آنها را از بر است. كار در سرشاخ، استقامت مناسب و البته يك دست دو دست و خاك به سبك حسن و حسين محبي از سلاح‌هايي است كه محبي به وسيله آنها از حريفان باج مي‌گيرد. محبي در مدتي كوتاه به يكي از مدعيان اصلي اين وزن تبديل شده كه در گام اول با كسب مدال برنز جايزه بزرگ باكو جاي پايش در تيم ملي را محكم كرده و حالا انتظار اين را مي‌كشد كه در قالب تيم ملي ايران روي تشك جام جهاني برود.
امريكا به دنبال قهرماني در ايران
كشتي‌گيران امريكايي در حالي با بهترين نفرات خود پا به ايران گذاشته است كه چيزي نمانده بود چوب بي‌درايتي رييس‌جمهور افراطي خود را بخورند اما در واپسين دقايق اجازه حضور در ايران را به دست آوردند و با استقبال گرم مردم ايران نيز روبه‌رو شدند.
جردن باروز قهرمان جهان و المپيك در وزن 74 كيلوگرم دارنده طلاي المپيك لندن و 3 طلا و يك برنز جهان شاخص‌ترين كشتي‌گير امريكا در جام جهاني ايران است كه دومين حضور در ايران را تجربه مي‌كند. پس از ناكامي باروز در المپيك ريو حتي زمزمه‌هايي مبني بر خداحافظي وي از دنياي كشتي منتشر شد اما او بار ديگر تمريناتش را از سر گرفت و قرار است براي نخستين‌بار پس از المپيك 2016 در جام جهاني كرمانشاه به روي تشك برود.
كايل اسنايدر قهرمان جهان و المپيك در وزن 97 كيلوگرم، جيمز گرين نفر سوم جهان در وزن 70 كيلوگرم و فران مولينارو نفر پنجم المپيك در وزن 65 كيلوگرم ديگر كشتي‌گيران شاخص امريكا در جام جهاني كرمانشاه هستند.
روسيه مرموز و چراغ خاموش!
اما روسيه پرافتخارترين تيم اين رقابت‌ها تمركز اصلي خود را براي كسب موفقيت در مسابقات اروپايي معطوف كرده است. هر چند چهره‌هاي اصلي اين كشور براي حضور در جام جهاني راهي ايران نشده‌اند اما روس‌ها با ميدان دادن به نفرات دوم جام ياريگين و همچنين جوانان خود نيم نگاهي به جام قهرماني دارند.
جمال اوتار سلطانوف، قهرمان المپيك 2012 در وزن 61 كيلوگرم، آلن گوگايف، نايب قهرمان جهان و قهرمان اروپا از چهره‌هاي شاخص روسيه در جام جهاني 2017 هستند. سرمربي روسيه مصاف اين تيم مقابل امريكا در جام جهاني را وحشتناك توصيف كرده است.
آذربايجان با عنوان‌داران خود در كرمانشاه
آذربايجان نيز با تركيب خوبي راهي اين رقابت‌ها شده است. حاجي علي‌اف، قهرمان جهان و نفر سوم المپيك در وزن 61 كيلوگرم، جبرييل حسن‌اف، دارنده برنز المپيك و جهان در وزن 74 كيلوگرم، شريف شريف‌اف، دارنده طلا و برنز المپيك و طلاي جهان در وزن 86 كيلوگرم و جمال‌الدين ماگومدوف، دارنده نقره و برنز جهان در وزن 125 كيلوگرم چهره‌هاي عنوان‌دار آذربايجان در جام جهاني هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون