• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3754 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند

انتشار كتابي درباره سينماي ديويد لينچ

«فيلم‌هاي ديويد لينچ از نخستين فيلم بلند او، كله‌پاكن (1977) تا فيلم‌هاي ديگرش، موقعيت تماشاگري را به پرسش مي‌گيرد. دستاورد بزرگ فيلم‌هاي او حذف فاصله تماشاگر با پرده است. فيلم‌هاي لينچ به جاي مجاز دانستن همجواري خيالي حاكم بر جريان اصلي سينما، تماشاگر را با ساختار فيلم درگير مي‌كند. ساختار فيلم لينچ موقعيت تماشاگري در سينما را دگرگون و تماشاگر را از نيل به هدف مخفي حفظ فاصله امن از اتفاقات پرده محروم مي‌كند. لينچ لحظاتي سينمايي خلق مي‌كند كه تماشاگر را وا‌مي‌دارند كه بفهمد فيلم چگونه ميل او را به حساب آورده است. تماشاگر در فيلم‌هاي لينچ با سكانس‌هايي مواجه مي‌شود كه درونيات خود او را آشكار مي‌سازد. لينچ به اين لحاظ اسرارآميز است: فيلم‌هاي او را نمي‌توان به شيوه مشابه فيلم‌هاي رايج هاليوود يا بسياري از فيلم‌هاي راديكال ديگر تماشا كرد. ساختار فيلم لينچ تجربه سنتي تماشاگر از سينما را به همراه تاريخ نظريه فيلم به چالش مي‌كشد. » پاسخ به اين سوال كه چه چيزي فيلم‌هاي ديويد لينچ را از سينماي هاليوود جدا مي‌كند را مي‌توان بهانه‌اي دانست براي نگارش كتاب «سينماي ديويد لينچ؛ تحليلي بر انديشه‌هاي فرويد، لاكان و هگل» توسط تاد مك‌گوان كه به تازگي با ترجمه محمدعلي جعفري توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است. در بيشتر موارد از سينماي هاليوود به دليل تحريف واقعيت و ارايه فانتزي‌هاي واقع‌گريز انتقاد مي‌شود، اما در فيلم‌هاي لينچ همين فانتزي به ابزاري بدل مي‌شود تا تماشاگر را به ايجاد رابطه‌اي انقلابي با دنيا ترغيب كند. مك‌گوان در اين كتاب دست به اكتشافي برانگيزاننده از غرابت و فانتزي در آثار پيشگامانه ديويد لينچ مي‌زند و در ادامه به مطالعه مهارت لينچ در تلفيق امر عجيب با امر عادي مي‌پردازد تا بر ماهيت شگفت‌ بهنجاري تاكيد كند. او با توجه به كل دوران حرفه‌اي فيلمساز، استفاده لينچ از فانتزي را بررسي و رد اثرات سياسي، فرهنگي و اگزيستانسيال سبك منحصر به فرد او را تعقيب مي‌كند. در هر فصل، ايده امر ناممكن در يكي از فيلم‌هاي لينج از جمله مخمل‌آبي و مرد فيل‌نما كه مورد ستايش منتقدان بود و تلماسه كه از جنبه تجاري ناموفق بوده بررسي مي‌شود. مك‌گوان در اين مسير به نظريه‌پردازان «عصر طلايي» مطالعه فيلم (كريستين متز، لورا مالوي و ژان لويي بودري) و انديشه زيگموند فرويد، ژاك لاكان و هگل توجه نشان مي‌دهد. او با استفاده از غرابت سبك لينچ به منزله نقطه عزيمت خود، بعد تازه‌اي به حوزه مطالعات نظريه مولف مي‌افزايد و لينچ را به عنوان منبع جديد مفهوم‌پردازي نو و راديكال فانتزي معرفي مي‌كند.  كتاب «سينماي ديويد لينچ: تحليلي بر پايه انديشه‌هاي فرويد، لاكان و هگل» نوشته تاد مك‌گوان با ترجمه محمدعلي جعفري در ۲۳۷ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قيمت 25000 تومان توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون