• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3759 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۱ اسفند

ناگفته‌اي از يك‌طرح ناكام 88

مطهري: در انتخابات 88 موافقت هاشمي و اصلاح‌طلبان را روي ولايتي گرفتم اما اصولگرايان سست شدند

گروه سياسي

چند ماه ديگر كه بگذرد هشت سال از اتفاقات سال 88 گذشته است. در تمام اين سال‌ها بارها درباره آن روزها سخن گفته شده و گاه اظهارنظرها در اين باره جنجال زيادي را به دنبال داشته است. علي مطهري جزو چهره‌هايي است كه صحبت‌هايش درباره وقايع تلخ آن سال برايش حاشيه‌هاي زيادي را به همراه داشت اما هيچ يك از اين حاشيه‌ها و جنجال‌ها نظر او را درباره اين مساله تغيير نداد و او همواره بر عقيده خود استوار ماند. اما حرف‌هاي علي مطهري درباره سال 88 تنها معطوف به جريانات پس از انتخابات نيست. نايب‌رييس مجلس روايتي هم از چند ماه پيش از خرداد 88 دارد و از طرحي سخن مي‌گويد كه در اسفند 87 آن را با رييس دولت اصلاحات و آيت‌الله هاشمي در ميان گذاشته بود و موافقت آنها را نيز جلب كرده بود، طرحي كه مي‌توانست علي اكبر ولايتي را راهي پاستور كند و نه حوادث تلخ 88 را به بار آورد و نه هزينه‌هايي كه در پي سوء‌مديريت دولت سابق به كشور تحميل شد را در پي داشته باشد، اما سستي اصولگرايان در اين مسير سبب شد تا طرح علي مطهري با ناكامي مواجه شود. نايب‌رييس مجلس در گفت‌وگو با جماران توضيحات بيشتري را درباره پيشنهادش براي انتخابات سال 88 ارايه كرده است.

سستي اصولگراها، طرح مطهري را ناكام گذاشت
علي مطهري در پاسخ به سوالي در مورد محورهاي سخنانش در ملاقات برخي نمايندگان مجلس با رييس‌جمهوري اسبق كشورمان گفت: در اين ديدار چند نفر از جمله بنده صحبت كردند؛ من گفتم آخرين بار آقاي خاتمي را در اسفند 1387 و نزديك به انتخابات رياست‌جمهوري سال 88 ملاقات كردم. آن زمان من طرحي درباره آن انتخابات داشتم و آن اين بود كه همه اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب روي آقاي ولايتي توافق كنند؛ چون ادامه مديريت آقاي احمدي‌نژاد را به صلاح كشور نمي‌دانستم. وي با بيان اينكه با سران اصولگرا صحبت كرده بودم و همه آنها اين طرح را قبول كردند، افزود: اين طرح را با آقاي خاتمي هم در ميان گذاشتم. ايشان گفتند اگر اصولگرايان در اين راه استوار باشند نه من كانديدا مي‌شوم و نه آقاي موسوي. مطهري ادامه داد: اين طرح را با مرحوم آيت‌الله هاشمي هم در ميان گذاشتم كه ايشان نيز گفتند اگر آنها روي آقاي ولايتي توافق داشته و محكم باشند من كاري مي‌كنم كه نه آقاي خاتمي بيايد و نه آقاي موسوي. بعدا اصولگراها درباره اين طرح سست شدند چون مي‌گفتند ما احساس مي‌كنيم كه نظر رهبري به آقاي احمدي‌نژاد است و به همين دليل اين طرح عملي نشد. نايب‌رييس مجلس تصريح كرد: در اين ديدار، پس از روايت آن ماجرا، گفتم اين مطلب را از آن جهت گفتم كه معلوم شود اينكه مي‌گويند حوادث سال 88 طراحي و برنامه‌ريزي شده بود و سران معترضان با خارج ارتباط داشتند حرف بي‌پايه و اساسي است. سپس گفتم به هر حال فعلا در شرايط موجود هستيم كه شرايط خوبي نيست و البته قابل دوام هم نيست. مطهري در پايان تاكيد كرد: آقاي خاتمي با صبر و تدبير، خوب عمل كردند و توفيقاتي براي جامعه و انقلاب از سال 92 پديد آمد، اما ما به عنوان مجلس چندان خوب عمل نكرده‌ايم و مجلس در جايگاه خودش نيست. برخي كارهاي خلاف قانون اساسي انجام مي‌شود و تنها نهادي كه مي‌تواند جلوگيري كند مجلس است. البته هنوز زود است كه درباره مجلس دهم قضاوت كنيم خصوصا كه چند‌ماهي است كه سرگرم برنامه و بودجه بوده است.

«فروشنده» چهره خوبي از ايران نشان نمي‌دهد
علي مطهري هر قدر كه در مسائل سياسي با اصلاح‌طلبان اشتراك دارد و گاه چند قدم از برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب جلوتر است اما در ديدگاه‌هاي فرهنگي خود فاصله بسيار زيادي با جناحي كه امروز بزرگ‌ترين حامي او شمرده مي‌شود، دارد. اسكار دوم اصغر فرهادي براي سينماي ايران براي بسياري از چهره‌هاي سياسي مايه شادي و افتخار‌آفرين بود و در سوي ديگر ميدان بسياري نه تنها آن را مايه افتخار نمي‌دانند كه براي‌شان مايه شرمساري نيز هست. در اين ميان علي مطهري چندان روي خوشي به فيلم فروشنده نشان نمي‌دهد اما گويي دوست ندارد كه در اين زمينه در كنار تندروترين چهره‌هاي اصولگرا نيز قرار گيرد و شايد از همين رو ابتدا از اصغر فرهادي به خاطر تحريم مراسم اسكار تقدير مي‌كند و كسب دومين اسكار را امتيازي براي سينماي ايران مي‌داند و سپس مي‌گويد كه فروشنده چهره خوبي از ايران نشان نمي‌دهد. به گزارش ايسنا، علي مطهري با اشاره به دريافت جايزه اسكار از سوي اصغر فرهادي براي فيلم «فروشنده»، اظهار كرد: از نظر فني و هنري و دنياي سينما، طبعا اين‌گونه جوايز امتيازي براي سينماي ايران به شمار مي‌رود. وي افزود: همان‌طور كه قبلا گفتم انتخاب فيلم فروشنده از طرف سينماي ايران براي معرفي به اسكار انتخاب خوبي نبود چون اولا اين فيلم سوژه خوبي ندارد و ثانيا چهره خوبي از ايران نشان نمي‌دهد. اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس يادآور شد: آقاي فرهادي بهتر بود فردي را به عنوان نماينده خود به اسكار معرفي مي‌كرد كه پوشش اسلامي را رعايت مي‌كرد، ‌گرچه نرفتن ايشان به امريكا در اعتراض به تصميم ضد مهاجري ترامپ قابل تقدير است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون