• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3759 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۱ اسفند

الياس حضرتي در نامه‌اي به وزراي علوم، بهداشت و رييس دانشگاه آزاد:

موانع پيش‌روي تشكل‌هاي دانشجويي رفع شود

گروه سياسي

محدوديت‌هاي بي‌شمار بر سر راه تشكل‌هاي دانشجويي در ماه‌هايي كه از آغاز به كار مجلس دهم گذشته است با واكنش‌هاي بسياري از سوي نمايندگان مجلس مواجه شده است. ديروز اما الياس حضرتي، نماينده مردم تهران در مجلس خطاب به سه تن از مسوولان يعني وزراي علوم و بهداشت و رييس دانشگاه آزاد خواستار رفع اين موانع و محدوديت‌ها شده است. نامه‌اي كه رونوشتي از آن هم براي رييس‌جمهور ارسال شده است تا در مورد وضعيت تشكل‌هاي دانشجويي چاره جويي صورت بگيرد. شرايطي كه در ماه‌هاي منتهي به انتخابات رياست‌جمهوري اگر ادامه پيدا كند مي‌تواند موجبات دلسردي دانشجويان را پديد آورد. او در اين نامه خبر داده است كه «متاسفانه به دليل حاكم شدن فضاي سرد و راكد سياسي در دانشگاه‌ها، مدت‌هاست تشكل‌هاي دانشجويي به عنوان برآيند تفكرات مختلف دانشجويان قادر نيستند در فضاي دانشگاه‌ها حضوري فعال داشته باشند و همين امر نوعي ايستايي و دلسردي را بر فضاي فكري و ذهني دانشجويان تحميل كرده است». او همچنين از ايجاد فضاي تكصدايي از سوي برخي گروه‌ها و تشكل‌هاي خاص انتقاد كرد و گفت كه غالب تشكل‌هاي دانشجويي براي دريافت مجوز بايد از هفت خوان سخت و دشوار هيات‌هاي نظارت عبوركنند. الياس حضرتي، نماينده مردم تهران در اين نامه هشدار داده است كه «مبادا دانشجو، خود را پياده‌نظام انتخاباتي و تبليغاتي ببيند و از طرفي مطالبات اوليه آنها ناديده انگاشته شود.» او همچنين در بخش‌هاي پاياني اين نامه ابراز اميدواري كرده است كه «با تدابير اصولي و قانونمند و پرهيز از برخوردهاي دوگانه هر چه سريعتر موانع پيش روي تشكل‌هاي دانشجويي برداشته و انفعال نگران‌كننده موجود از چهره دانشگاه و دانشجو زدوده شود.» در نامه الياس حضرتي با تاكيد بر لزوم رفع موانع پيش روي تشكل‌هاي دانشجويي و زدودن انفعال از چهره دانشگاه و دانشجو آمده است:
جناب آقاي دكتر فرهادي، وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري ايران
جناب آقاي دكتر قاضي‌زاده‌هاشمي، وزير محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ايران
جناب آقاي دكتر ميرزاده، رياست محترم دانشگاه آزاد اسلامي
با سلام و دعاي خير
همان‌گونه كه مستحضريد جامعه دانشجويي، در پيشبرد اهداف و دستاوردهاي انقلاب اسلامي سهم بسزايي داشته است و در هر برهه از زمان باتوجه به مقتضيات خود نقش ارزنده‌اي ايفا نموده است و از آنجا كه ذات و پويايي دانشجويي آن را محدود به اهداف علمي ننموده اوضاع سياسي و شرايط و وضعيت كشور جزو دغدغه‌هاي اصلي اين قشر محسوب مي‌شود.
بنابراين لازمه شادابي يك جامعه و نشاط آن شادابي دانشگاه‌ها در سايه تحرك و پويايي علمي و فكري و رقابت‌هاي سياسي است و اگر در دانشگاه‌ها شاهد اين نشاط و تحرك نباشيم در سطح جامعه هم نبايد انتظار تحرك و پويايي و نشاط داشته باشيم. متاسفانه به دليل حاكم شدن فضاي سرد و راكد سياسي در دانشگاه‌ها، مدت‌هاست تشكل‌هاي دانشجويي به عنوان برآيند تفكرات مختلف دانشجويان قادر نيستند در فضاي دانشگاه‌ها حضوري فعال داشته باشند و همين امر نوعي ايستايي و دلسردي را بر فضاي فكري و ذهني دانشجويان تحميل كرده است. هرچند برخي گروه‌ها و تشكل‌هاي خاص از آزادي عمل برخوردارند و نوعي تكصدايي را هم ايجاد كرده‌اند، اما غالب تشكل‌هاي دانشجويي ديگر مطابق آيين نامه فعاليت تشكل‌هاي دانشجويي، از حقوق برابر با اين گروه‌هاي خاص بهره‌مند نيستند و به عنوان مثال براي دريافت مجوزهاي اتحاديه‌هاي خود بايد از هفت خوان سخت و دشوار هيات‌هاي نظارت عبور كنند كه در مواردي با وجود سپري شدن زماني زياد نتيجه هم ندارد.
وزراي محترم ورياست محترم دانشگاه آزاد اسلامي !
شرايط عجيب و غريب، اعمال فشار و سليقه ايجاد شده كه در دولت قبل گريبانگير حيات سياسي كشور شده بود، متاسفانه دانشگاه را به اغمايي عميق فروبرده و رخوت ‌و نااميدي را بر فضاي دانشگاه‌ها حاكم كرد و فضاي انفعالي دانشگاه‌ها و محافل دانشجويي را در پي داشت اماحضور دكتر روحاني با رويكردي اميدبخش در جايگاه رياست‌جمهوري خون تازه‌اي به بطن جامعه تزريق كرده و دانشجو را دوباره به فضاي سياسي فراخواند تا شايد با رويكرد مشاركت جويانه و حمايت رييس‌جمهور محترم از فعاليت‌هاي سياسي دانشجويان اتفاق ديگري بيفتد و با حمايت دولت جديد و وزارتخانه‌هاي مربوطه اين فضا تغيير يابد اما آنچه در اين مدت رخ داد (مسائلي همچون لغو برنامه‌هاي تشكل‌هاي دانشجويي، عدم رسيدگي به درخواست‌هاي اتحاديه‌هاي تشكل‌هاي دانشجويي، جلوگيري از برگزاري نشست‌هاي هم انديشي، دخالت‌هاي غيرقانوني در بطن و ماهيت برگزاري برنامه‌هاي دانشجويي، اعمال سلايق شخصي درصدور مجوز سخنرانان و از همه مهم‌تر عدم توجه و رسيدگي به مطالبات دانشجويي از سوي آن وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها) موجب شدكه دانشگاه همچنان در فضاي پيشين خود باقي بماند.
اينكه تشكل‌هايي چون تادا، احيا، پيروان خط امام، انجمن اسلامي دانشگاه علوم پزشكي ايران، انجمن فرهنگ و سياست دانشگاه علوم پزشكي بهشتي و اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشگاه آزاد (اتحاديه چهارم) وغيره... تا كنون نتوانسته‌اند موفق به اخذ مجوز گردند مصداق بارز برخوردهاي دوگانه در آن وزارتخانه‌هاست و اين در حالي است كه مطابق آيين‌نامه تشكل‌هاي دانشجويي هيات‌هاي نظارت موظفند حداكثر ظرف شش ماه نسبت به صدور مجوز يا رد درخواست تشكل‌ها با ذكر دلايل مستدل اقدام نمايند.
مسوولان محترم!
بنده به عنوان نماينده منتخب مردم و به تبع آن اين قشر جوان و پوياي جامعه بر خود وظيفه دانستم در مقام دفاع و پيگيري از حقوق بحق آنها ورود نمايم و قطعا از شما مسوولان فعال دولت تدبير و اميد نيز انتظار مي‌رود در اين زمينه پاسخگو باشيد تا مبادا دانشجو، خود را پياده نظام انتخاباتي و تبليغاتي ببيند و از طرفي مطالبات اوليه آنها ناديده انگاشته شود. اميدوارم با تدابير اصولي و قانونمند و پرهيز از برخوردهاي دوگانه هر چه سريع‌تر موانع پيش روي تشكل‌هاي دانشجويي برداشته شود و انفعال نگران‌كننده موجود از چهره دانشگاه و دانشجو زدوده شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون