• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3776 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ فروردين

اميررضا واعظ آشتياني در گفت‌وگو با «اعتماد»:

بعيد است دو جناح در انتخابات شوراها ليست واحد ارايه كنند

گروه احزاب| اين روزها كمتر از فعاليت جناح راست در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا صدايي شنيده مي‌شود. حدود يك ماه تا اين انتخابات باقي مانده است و اين جريان سياسي در سكوت خبري ليست 21 نفره شوراهاي اسلامي شهر وروستا را مي‌بندد. از اميررضا واعظ آشتياني، سخنگوي جبهه ياران انقلاب اسلامي در مورد مكانيزم بستن ليست انتخاباتي اصولگرايان پرسيديم كه در زير آمده است:

 

اصولگرايان براي بستن ليست انتخابات شوراها چه مكانيزمي را انتخاب كرده‌اند؟

اعضاي شوراي مركزي جمنا بارها اعلام كرده‌اند كه در چيدمان ليست انتخابات شوراها هيچ دخالتي ندارند و بيشتر بر محور انتخابات رياست‌جمهوري فعاليت مي‌كنند. ليكن برخي گروه‌هاي مختلف اصولگرا تجميع شده‌اند و بنا است تا چيدمان ليست انتخاباتي اصولگرايان را به عهده بگيرند. آنها به تفاهمي رسيده‌اند كه در تعيين 21 نفر كانديداي شوراي شهر تهران نقش داشته باشند و افراد را بر اساس شاخص‌هاي موجود انتخاب كنند.

تيمي كه وظيفه مديريت را به عهده دارد، بر چه اساسي انتخاب شده است؟ سهميه احزاب در ليست انتخاباتي در نظر گرفته شده است؟

تا آنجا كه من خبر دارم افراد معرفي مي‌شوند و چيدمان ليست انتخاباتي بر اساس سهميه گروه‌ها نيست. تعدادي از افراد با توجه به برخي شاخص‌ها به كارگروه معرفي مي‌شود و آن كارگروه به افراد امتياز مي‌دهد و از ميان آنها انتخاب مي‌كند.

اين كارگروه بر چه مبنايي انتخاب شده است و چه كساني هستند؟

گروه‌هاي سياسي با تعاملاتي كه با هم انجام دادند، به اين نتيجه رسيده‌اند. البته همه گروه‌هاي اصولگرا در اين كارگروه نقش ندارند. ليكن درصد قابل توجهي از اصولگرايان به اين نتيجه رسيده‌اند كه كارگروهي را تشكيل دهند و آن كارگروه تصميم‌گيري‌هاي لازم را انجام دهد. احتمال دارد كه انتخاب 21 نفر هم مثل موضوع انتخاب 30 نفر مجلس شوراي اسلامي سال 94 با چالش مواجه شود. در عين حال فعلا بحث شاخص‌هاي افراد را پيش مي‌برند. مردم در انتخاب كانديداها به صورت ليستي راي مي‌دهند. مردم وقتي نگاه مي‌كنند و مي‌بينند در انتخاب افراد، شايسته‌سالاري رعايت نمي‌شود و كساني كه كارآمد هستند در ليست قرار نمي‌گيرند، به ليست راي نمي‌دهند.

يعني معتقديد ليستي كه بر اساس شايسته‌سالاري بسته نشود، راي نمي‌آورد؟

همين طور است. نه تنها اصولگرايان بلكه اصلاح‌طلبان نيز اگر ليستي بر اساس شايسته‌سالاري تنظيم نكنند، نمي‌تواند راي بيارود. وقتي كه سهم‌خواهي، ملاك قرار بگيرد و بازي سياسي به وجود بيايد و منيت‌ها جايگزين شود، چنين اتفاقي مي‌افتد. اگر نسخه‌هاي از قبل پيچيده شده اجرا شوند، هر گروه سياسي‌اي كه باشد، موفق نخواهد شد. مردم از افراد تكراري و افرادي كه توانايي تصميم‌گيري و مديريت كلانشهر‌ها را ندارند، حمايت نمي‌كنند. گروه‌هاي سياسي بايد انتخاب درستي انجام دهند.

چرا چندان صدايي از فعاليت اصولگرايان در مورد انتخابات شوراها شنيده نمي‌شود؟

انتخابات شوراها مقارن با انتخابات رياست‌جمهوري است. انتخابات رياست‌جمهوري به مراتب پيچيده‌تر است و همين امر باعث مي‌شود كه انتخابات شوراها به صورت ناخواسته در لوا و زير پوشش انتخابات رياست‌جمهوري قرار بگيرد. فضاي امروز كشور بيشتر فضاي انتخابات رياست‌جمهوري است تا انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا.‌اي كاش انتخابات شوراها در زمان ديگري برگزار مي‌شد.

مكانيزمي كه بر اساس آن ليست انتخابات شوراها بسته مي‌شود، چيست؟

افراد كارگروه انتخابات شوراهاي شهر و روستاها را نمي‌توانم نام ببرم ولي مي‌توانم بگويم برخي گروه‌هاي سياسي نمايندگاني در اين كارگروه دارند و آن نمايندگان نهايتا در مورد افراد مختلف اظهارنظر مي‌كنند و ليست را مي‌بندند.

شاخص‌هاي تعيين شده چيست؟

بي اطلاع هستم. اگر ليست شايسته از سوي اصولگرايان بسته نشود مردم دوباره واكنش نشان خواهند داد. ليست كارآمد مي‌تواند انگيزه‌اي براي مشاركت مردم نيز باشد.

شاخصه را همان كارگروه تعيين كرده است؟

بله.

پيش‌بيني شما اين است كه اصولگرايان يك ليست انتخاباتي ارايه مي‌كنند يا خير؟

اميد ما اين است كه ليست واحد باشد اما پيش‌بيني مي‌كنم كه هر دو جناح سياسي ليست واحد ارايه نكنند.

اصولگرايان نيز خيلي فعاليت‌هاي انتخابات شوراي شهر را شفاف‌سازي نكرده‌اند و در سكوت خبري فعاليت مي‌كنند. چرا؟

دليلي ندارد كه شفاف‌سازي صورت گيرد. همان طور كه اصلاح‌طلبان نيز در فضاي بسته فعاليت مي‌كنند.

اصلاح‌طلبان مرجع مشخصي براي فعاليت‌هاي‌شان دارند و نام افرادي كه در بستن ليست‌شان نقش دارند، نيز مشخص است.

فعاليت اصولگرايان نيز شبيه اصلاح‌طلبان است اما با يك ادبيات متفاوت. قطعا در آينده اصولگرايان مصاحبه مي‌كنند و گزارشي از عملكردشان مي‌دهند. گزارش عملكردشان ليستي است كه قرار است ارايه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون