• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3776 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ فروردين

دشمني با ايران براي جلب سرمايه‌گذاري سعودي

گروه جهان| ترزا مي، ‌نخست‌وزير بريتانيا نخستين تور منطقه‌اي خود پس از طلاق رسمي ميان بريتانيا و اتحاديه اروپا را آغاز كرد. نخستين مقصد هم عربستان سعودي بود. انعكاس خبر اين سفر در تمام رسانه‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي يك چيز بود: سفري با دستور كار اقتصادي در دوران پسابرگزيت. عربستان سعودي بزرگ‌ترين شريك تجاري لندن در جهان عرب است. ترزا مي‌در حالي روز سه شنبه وارد رياض شد كه مسائل اقتصادي اولويت سفر وي به منطقه اعلام شده‌اند.
ماه گذشته ميلادي بود كه ترزا مي ‌با اعلام رسمي اجراي ماده 50 معاهده ليسبون عملا جرقه آغاز پروسه دو ساله مذاكرات براي خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا را اعلام كرد. برنامه‌هاي ترزا مي ‌در رياض شامل ديدار با وليعهد عربستان سعودي محمد بن نايف و رييس سازمان تبادل ارزي اين كشور بود. ديدار با محمد بن سلمان، پادشاه سعودي نيز روز چهارشنبه انجام شد. ترزا مي‌ پيش از انجام اين سفر اعلام كرد كه هدف او استفاده از پتانسيل فعال عربستان سعودي براي بهبود اوضاع اقتصادي بريتانياست. درحالي كه بريتانيا همزمان با خروج از اتحاديه اروپا بايد خود را براي انعقاد قراردادهاي جديد آماده كند، ترزا مي‌اميدوار است كه بتواند از شركاي قديمي خود در منطقه ثروتمند خليج فارس استفاده كند. عربستان سعودي عنوان بزرگ‌ترين شريك تجاري بريتانيا در خاورميانه را به خود اختصاص داده است و ميزان صادرات اين كشور از بريتانيا در سال 2015، بيش از 8 ميليارد دلار بوده است. همزمان رياض نيز نگاه‌هاي اقتصادي به بريتانيا دارد و دورنماي 2030 كه براي وضعيت اقتصادي خود تعريف كرده است نيازمند كمك‌هاي شركاي اروپايي و امريكايي اين كشور است. عربستان سعودي در برنامه دورنماي 2030 خود به دنبال اعلام استقلال از وابستگي اقتصادي به فروش نفت است. ژوئن سال گذشته بود كه انگليسي‌ها به خروج از اتحاديه اروپا راي دادند، اعلام نظري كه عملا كشور را به دو بخش تقسيم كرد. 52 درصد از راي‌دهندگان به خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا و 48 درصد به باقي ماندن اين كشور در اتحاديه راي دادند. اندك اختلافي كه مسير انگلستان چه در سطح اروپايي و چه بين‌المللي را تغيير داد.
تكرار سخنان ضدايراني ترزا مي‌
ترزا مي ‌نخست‌وزير بريتانيا به موضع‌گيري‌هاي تند و تيز عليه فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران در ديدار با مقام‌هاي متفاوت از چهره‌هاي سعودي تا بنيامين نتانياهو،
نخست وزير رژيم صهيونيستي و دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا شهرت دارد. وي پيش از ديدار با پادشاه سعودي در گفت‌وگو با روزنامه سعودي الرياض بار ديگر ادعا كرد كه ايران، تهديدي براي ثبات و امنيت منطقه است. به گزارش ايسنا، روزنامه‌نگار روزنامه الرياض عربستان با طرح اين ادعا كه ايران در امور كشورهاي عربي مداخله مي‌كند از ترزا مي، نخست‌وزير انگليس پرسيد: چگونه مي‌توانيم از دخالت ايران در امور كشورهاي عرب و همچنين حمايت آنها از تروريست‌ها در منطقه جلوگيري كنيم؟ كه وي در پاسخ مدعي شد: براي جلوگيري از تهديدات امنيتي جديد بايد به مقابله خود با كشورهايي كه باعث ناآرامي در منطقه مي‌شوند، ادامه دهيم و ما درباره تلاش‌هاي ايران براي ايجاد ناآرامي در منطقه، تهديد ثبات در لبنان و عراق، حمايت از حوثي‌ها، فعاليت عليه تلاش‌هاي جامعه بين‌الملل براي رسيدن به صلح و ثبات در يمن و ارسال نيروهاي سپاه قدس به سوريه به منظور حمايت از نظام بشار اسد هيچ شكي نداريم. ما نگراني‌ كشورهاي منطقه از فعاليت‌هاي ايران را درك مي‌كنيم و از ايران مي‌خواهيم كه در سوريه نقش سازنده‌اي ايفا كند، از خشونت جلوگيري كند و به منظور ايجاد آتش‌بس و دادن اجازه ورود به كمك‌هاي بشردوستانه مشاركت سازنده‌اي در مذاكرات آستانه داشته باشد و از مذاكرات مربوط به يمن كه امريكا آن را در ژنو رهبري مي‌كند، حمايت كند. همچنين از ايران مي‌خواهيم تا با تقويت ثبات و احترام به وحدت، حاكميت، استقلال و تماميت ارضي يمن جزء سازنده‌اي از راه‌حل باشد. گسترش روابط ايران و امريكا به اين معنا نيست كه ما از اين مسائل چشم‌پوشي كنيم بلكه از موضع بهتري نگراني از دولت ايران را مطرح مي‌كنيم. ما بايد براي جلوگيري از فعاليت‌هاي ايران در لبنان، عراق، يمن، سوريه و تمام منطقه با هم همكاري كنيم.
ترزا مي‌در پايان گفت: من مطمئن هستم كه توافق هسته‌اي بهترين راه براي جلوگيري از ساخت سلاح هسته‌اي ايران است. ‌همچنين اين فرصت را به ما مي‌دهد تا روابط‌مان را با ايران گسترش دهيم و در مورد اين مساله نگران‌كننده به صورت مستقيم و آسان‌تر همكاري كنيم و اين به طور طبيعي به اين معنا نيست كه ما از فعاليت‌هاي ايران در ايجاد ناآرامي در منطقه غافل شويم. ما به صورت جدي بر توافق هسته‌اي نظارت مي‌كنيم و اگر اين توافق نقض شود فوري و قاطع برخورد خواهيم كرد و به حمايت خود از كشورهاي حوزه خليج فارس در برابر دخالت ايران در امور داخلي اين كشورها ادامه خواهيم داد. نخست‌وزير بريتانيا پيش از سفر به عربستان سعودي براي چندمين بار از اقدام‌هاي خود براي نزديكي به عربستان دفاع كرده و گفته بود كه رابطه با اين كشور براي منافع اقتصادي بريتانيا و تامين امنيت آن مفيد است. به گزارش بي‌بي‌سي، با توجه به شمار بالاي كشته‌هاي غيرنظامي حملات ائتلاف سعودي در يمن، دولت بريتانيا براي فروش سلاح به عربستان سعودي مورد انتقاد است اما ترزا مي ‌مي‌گويد به جاي فاصله گرفتن و از دور انتقاد كردن، دولت او ترجيح مي‌دهد كه روابطي نزديك داشته باشد تا بتواند دغدغه‌هاي حقوق بشري‌اش را با مقام‌هاي سعودي مطرح كند. جرمي كوربين، رهبر حزب كارگر بريتانيا، در آستانه سفر خانم مي ‌به عربستان، با اشاره به موارد نقض حقوق بشر در عربستان و همچنين با اشاره به بحران يمن، خواهان توقف فروش سلاح به عربستان شد و گفت: تسليحات ساخت بريتانيا در جنگي به كار مي‌روند كه فاجعه‌اي انساني را رقم زده است. ترزا مي ‌براي آرام كردن مخالفان گفته كه در ملاقات با مقام‌هاي سعودي مسائل حقوق بشري را نيز مطرح خواهد كرد. او گفت: تعهد دولت بريتانيا به مسائل حقوق بشري به اين منجر شده كه اين كشور چهارمين اعطاكننده بزرگ كمك‌هاي انسان‌دوستانه در يمن باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون