• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3776 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ فروردين

دوي بين‌المللي پارس تغيير مسير داد

خروج بانوان از مسير اصلي

در آستانه آغاز رقابت‌هاي دوي بين‌المللي پارس با اجراي يك شركت هلندي، تصميمات عجيبي در خصوص اين رقابت‌ها گرفته شده است. در حالي كه قرار بود مسير اين مسابقه استاديوم آزادي، ميدان آزادي و ميدان فردوسي و بالعكس باشد، اما با مخالفت شوراي تامين تهران مسير اين مسابقات تغيير كرده و دوندگان مسير استاديوم آزادي، دهكده المپيك و برعكس را مي‌دوند. اتفاق جالب ديگر اين رقابت‌ها اين است كه بانوان در يك زمان و مسير جدا در بعد از ظهر روز مسابقه مردان و تنها در اطراف درياچه آزادي مسابقه خواهند داد. البته اين امكان وجود دارد كه شوراي تامين استان تهران با حضور بانوان در مسير اصلي مسابقه موافقت كند. علاوه بر بانوان دونده ايران، دوندگاني از كشورهاي خارجي نيز حضور دارند كه همه آنها با پوشش اسلامي رقابت خواهند كرد. نخستين دوره دوي بين‌المللي پارس روز جمعه 18 فروردين ماه در تهران برگزار مي‌شود.
كيهاني: مسير جديد چالش كمتري دارد
مجيد كيهاني، رييس فدراسيون دووميداني درباره نخستين دوره دوي بين‌المللي پارس گفت: لازم بود كه در كشور ما مسابقه‌اي به اين شكل طراحي شود. يك سال به صورت آزمايشي در شيراز اين مسابقه‌ها برگزار شد اما امسال ميزباني را به تهران داديم. علاوه بر امسال اين مسابقه‌ها براي هميشه در تهران برگزار مي‌شود. دوي پارس منحصر به فرد است. نوع برگزاري اين رقابت‌ها در ايران نو و جديد است و به هيچ‌وجه تقليد از هيچ كشور يا مسابقه ديگري نيست و كاملا مختص ايران است. با اين حال تمام ضوابط لازم را در آن رعايت كرديم. اين رقابت‌ها براي آقايان در ۲۱ - ۱۰ و ۴۲ كيلومتر برگزار مي‌شود و در بخش بانوان هم تنها در ۱۰ كيلومتر انجام مي‌شود.
رييس فدراسيون دووميداني درباره انتخاب مسير مسابقه نيز گفت: براي انتخاب مسير مطالعات زيادي انجام داديم و پيشنهادهاي فراواني دريافت كرديم. اين مسير خوب بود. ابتدا مسير آزادي به برج ميلاد را مي‌خواستيم كه بيشتر از ۵۰ كيلومتر مي‌شد. ما ابتدا يك مسير ديگري را انتخاب كرده بوديم اما مسير جديد چالش كمتري دارد و از نظر پستي و بلندي هم بهتر است. نظارت داوران هم راحت‌تر مي‌شود و همچنين مردم بيشتري مي‌توانند حضور داشته باشند. خوشبختانه تمام دستگاه‌هاي دولتي با ما همكاري لازم را داشتند و هيچ مشكلي وجود نداشت. تمامي مجوزهاي لازم صادر شده و شوراي برون مرزي هم پروسه لازم براي صدور ويزاي دوندگان به خصوص كشورهاي امريكا و انگليس را انجام داده است. ورزشكاران نامي و حرفه‌اي در اين دوره حاضر نيستند اما تمام ورزشكاران مطرح ايران حضور دارند. ۱۶۰ ورزشكار خارجي از ۴۰ كشور در دو بخش مردان و زنان ثبت نام كرده‌اند و ۶۰۰ ورزشكار داخلي هم اعلام آمادگي كردند. ۵۰ دونده خارجي خانم و بقيه ورزشكاران خارجي آقا هستند. ثبت نام اين رقابت‌ها آزاد بود و ما اصلا از هيچ كسي دعوت نكرديم. از خيلي از كشورها هزينه ما كمتر شده است و نكته جالب اين است كه فدراسيون هيچ هزينه‌اي انجام نداده و همه‌چيز برعهده اسپانسر بوده است. ورزش دووميداني جزو ورزش‌هاي پر اهميت بود و ما خواستيم يك شرايط خوب و بين‌المللي براي برگزاري اين مسابقه‌ها مهيا شود. ۱۸ فروردين روز سلامت است اما به احتمال فراوان از دوره‌هاي ديگر اين رقابت‌ها نيمه اول ارديبهشت انجام مي‌شود.
او درباره مسير مسابقه بانوان و حضور آنها نيز گفت: از همان ابتدا قرار نبود كه به غير از ۱۰ كيلومتر بانوان در ماده ديگري هم حاضر باشند. ورزش بانوان براي ما اهميت زيادي دارد همانطور كه مقام معظم رهبري، رييس‌جمهور و ديگر مسوولان نيز بر آن تاكيد مي‌كنند. اورژانس بطور كامل اين رقابت‌ها را پوشش مي‌دهد و اتوبوس اورژانس نيز وجود دارد. در تمام مسير مسابقه اتوبوس‌ها پشت سر دوندگان هستند و تا پايان مسابقه آنها را همراهي مي‌كنند. مسابقه ۲۱ و ۴۲ كيلومتر از ساعت 6:30 و ۷ صبح و مسابقه ۱۰ كيلومتر هم دو الي سه ساعت بعد آغاز مي‌شود. مسابقه ۱۰ كيلومتر بانوان نيز ساعت۱۶ برگزار مي‌شود.
تغيير موضع كيهاني
در حالي كه مجيد كيهاني، رييس فدراسيون دووميداني اعلام كرده بود كه از هيچ دونده‌اي براي حضور در دوي بين‌المللي پارس دعوت نمي‌كند اما در اتفاقي عجيب او براي دوندگان دعوتنامه فرستاد. محمد جعفر مرادي كه سابقه حضور در المپيك را دارد از سوي رييس فدراسيون دووميداني به صورت رسمي براي حضور در مسابقه‌هاي دوي پارس دعوت كرد. در روزهاي اخير اين دونده اعتراضاتي را نسبت به شيوه برگزاري اين رقابت‌ها در فضاي مجازي انجام داده بود و به نظر مي‌رسد فدراسيون دووميداني براي اينكه مشكلات پيش روي فدراسيون با اين دونده حل شود، براي او دعوتنامه فرستاده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون