• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3776 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ فروردين

انصراف از كانديداتوري حمله به روحاني

محمدباقر قاليباف در بيانيه‌اي گفت كه از تلاش براي رياست‌جمهوري دست كشيده است

گروه سياسي

او هيچ‌وقت مرد شماره يك براي اصولگرايان نبود و از طرف ديگر سال 95 هم سال خوش‌يمني براي محمدباقر قاليباف نبود. از افشاي ماجراي واگذاري املاك نجومي شهرداري تهران و حادثه پلاسكو گرفته تا پشتي كه اصولگرايان براي چندمين بار به شهردار 56 ساله كوچ كرده از لشكر پنج نصر خراسان كردند. سال آنقدر ناخوش بود كه در ابتداي 96 باعث شد تا او براي چندمين بار طعم بدعهدي اصولگرايان را در كامش حس كند. ديروز روز عقب‌نشيني همراه با حمله محمدباقر قاليباف بود. دستور كاري كه اين روزها در ميان خيلي از اصولگرايان ديده مي‌شود اما اين دستور كار در مورد اصولگراياني كه از 24 خرداد 92 سوداي پاستور دوازدهم را در ذهن داشتند جدي‌تر است. جديت‌شان اما اين روزها با مشاهده بدعهدي اصولگرايان كمي دچار خلل شد تا ديروز كه محمدباقر قاليباف ترجيح داد بيش از اين منتظر بررسي‌هاي اصولگرايان كه آنچنان اميدي هم به آن نداشت نماند و از شانس نداشته‌اش براي انتخابات رياست‌جمهوري چشم بپوشد. اين شد كه ديروز يعني درست يك روز پيش از نشست سرنوشت‌ساز اصولگرايان در مصاحبه‌اي كه با خبرگزاري اصولگراي فارس داشت اين جمله مهم را گفت: «هيچ درخواستي براي نامزدي نداشته و ندارم». اين اما تمام اظهارنظر قاليباف نبود. آن هم در شرايطي كه چند روز قبلش آرزو كرده بود كه كاش يارانه‌هاي نقدي افزايش داده مي‌شد.او ديروز حمله شديدتري از روزهاي قبلش به دولت داشت و گفت: «وضعيت اقتصادي و اجتماعي كشور در شرايط بحراني قرار دارد و ترديدي وجود ندارد كه شرايط فعلي در نتيجه سوءمديريت و ناكارآمدي دولت فعلي است. لذا براي هر فرد دلسوزي تلاش براي جايگزين كردن رييس‌جمهوري مناسب به‌جاي رييس‌جمهور فعلي در 29 ارديبهشت ضرورتي انكارناپذير براي مردم است. »وي همچنين اضافه كرد: اين هدف راهبردي و مهم به دست نخواهد آمد، مگر با به‌كار گرفتنِ همه ظرفيت‌هاي مردمي و دلسوزان انقلاب و كشور و اجماع بر سر كانديدايي كه صلاحيت، قابليت و مقبوليت داشته باشد. امروز جامعه ما به همگرايي و نگرشي فراتر از ملاحظات حزبي و گروهي نياز دارد.
تلاش براي رسيدن به گزينه مطلوب
شهردار تهران كه حالا 12 سال است در خيابان بهشت مشغول به كار است خوب مي‌داند كه روزها و ماه‌هاي آخرش را در اين ساختمان مي‌گذراند اما در عين عقب كشيدن ترجيح مي‌دهد كه حفظ ظاهر هم كند و تاكيد دارد كه همچنان در كنار اصولگرايان است. در همين راستا است كه در كنار تاكيد براي تغيير دولت مي‌گويد: «خوشبختانه ضرورت همگرايي به يك مطالبه عمومي تبديل شده است و من هم از همه تلاش‌هايي كه توسط نيروهاي مردمي انقلاب انجام شده است تشكر مي‌كنم. در ضمن همانطور كه طي نامه‌اي اعلام كردم هيچ درخواستي براي نامزدي نداشته و ندارم ولي تمام تلاشم را در جهت كمك به پيروزي گزينه مطلوب در انتخابات رياست‌جمهوري به‌كار خواهم گرفت.» وي در پايان افزود: معتقدم همه كساني كه به‌دنبال نجات كشور از بحران‌هاي اقتصادي و اجتماعي هستند بايد با اتحاد و يكپارچگي براي تحقق هدف رفع بحران مديريت كلان كشور، كارآمدي و تغيير دولت فعلي تلاش كنند.
چرا قاليباف كنار رفت؟
محمدباقر قاليباف حالا 56 ساله است. از روزهاي نيروي انتظامي تلاش كرده است كه فاصله ملموسي داشته باشد. با اين همه اما او در تمام اين سال‌ها يك تجربه مشترك داشته است. قاليباف هيچگاه شخصيت محبوب و شماره يك اصولگرايان نبوده است. نه در انتخابات 84 كه اصولگرايان انتخاب شماره يك‌شان علي لاريجاني بود و محمود احمدي‌نژاد انتخاب شد و نه در انتخابات 92 كه او هرچند نفر دوم شد اما صف طولاني كانديداهاي اصولگرا باعث شد فاصله او با حسن روحاني بسيار زياد باشد. درست چهار سال پيش در همين روزها بود كه هيچ يك از كانديداهاي اصولگرا از محسن رضايي و علي اكبر ولايتي تا سعيد جليلي حاضر نشدند تا به نفع او از صحنه انتخابات كنار بروند. در تمام اين سال‌ها تنها جايي كه اصولگرايان پاي محمدباقر قاليباف ايستاده‌اند انتخاب شهردار بوده است. آن هم شايد به اين خاطر كه آنچنان گزينه ديگري براي اين كار نداشتند. درست از دو سال پيش بود كه قاليباف به عنوان يكي از كانديداهاي احتمالي اصولگرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري 96 تصور مي‌شد. قاليباف اما خيلي از ملاك‌هاي اصولگرايان را نداشت. تجربه دو شكست را در كارنامه خود داشت و مديريتش در شهر تهران با انتقادهاي بسياري مواجه شده بود. از سوي ديگر ماجراي املاك نجومي هم از نگاه اصولگرايان يك امتياز منفي محسوب مي‌شد. اين اما تمام ماجرا نبود. قاليباف هنوز هم در آشفته‌بازار بدون كانديدا و چهره اصولگرايان در مقايسه با سعيد جليلي گزينه بهتري محسوب مي‌شد اما ظهور يك گزينه جديد در مخيله اصولگرايان بود كه همه محاسبات را براي محمدباقر قاليباف كه از چند ماه پيش هم با دستور كار حمله به دولت وارد گود انتخابات شده بود تغيير داد. «ابراهيم رييسي» همشهري خراساني محمدباقر قاليباف گزينه جديد اصولگرايان بود. گزينه‌اي كه ترجيح اصلي اصولگرايان هم بود تا با يك چهره جديد شكست نخورده به ميدان بيايند. همين هم شد كه خبر از قهر قاليباف و سعيد جليلي آمد حتي زماني كه خبر از پيغام جليلي براي قاليباف آمد كه آمدنش به عرصه انتخابات در صورت آمدن او را تكذيب كرد. همين هم شد كه قاليباف ترجيح داد بيشتر از اينكه منتظر بماند از صحنه انتخابات كنار برود تا شماره يك نبودنش براي اصولگرايان بيش از اين نمايان نشود. قاليباف حالا ديگر كانديداي انتخابات نيست. احتمال ماندش در شهرداري تهران هم صفر است و بايد ديد كه او چه آينده كاري براي خود در نظر گرفته است؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون