• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3777 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۹ فروردين

كره اي‌ها به سمنان نرسيدند

توليد اسب آبي‌پوشان در قلب ايران

گروه اقتصادي

اوايل دولت يازدهم بود كه تغيير و تحولات مديريتي به جاده مخصوص رسيد. در آن زمان با تغيير مديريت ارشد آبي‌پوشان فروش سايت‌هاي خودروسازي در راس برنامه‌هاي شفاف‌سازي و مديريت مالي جاده مخصوصي‌ها قرار گرفت. هر چند كه در آن زمان وضعيت مالي آبي‌پوشان به وخيمي اوضاع مالي نارنجي‌پوشان نبود اما يكي از نخستين تصميم‌گيري‌ها فروش سايت‌هاي خودرويي بود كه بدون پشتوانه بازگشت سرمايه اقتصادي، تنها به مدد مصوبات سفر‌هاي استاني دولت نهم و دهم در استان‌هاي مختلف ايجاد شده و سرمايه‌هاي زيادي از شركت‌هاي خودروساز را راكد كرده بود. به اين سبب زماني كه چوب‌ فروش سايت‌هاي خودرويي به زمين زده شد يكي از سلاطين واردات ايراني خواهان خريد سايتي در مركز كشور شد كه سرمايه‌گذاري بسيار خوبي براي آن شده بود. به اين جهت آبي‌پوشان با امضاي قولنامه فروش 60 ميليارد توماني، سايت سمنان‌شان را به خانواده گرامي‌ها واگذار كردند تا اين خانواده كه خود وارد‌كننده اصلي خودروهاي كره‌اي بودند با برگزاري نشست خبري اعلام كنند كه كره‌اي‌ها رابه قلب ايران خواهند آورد و خودروهاي كره‌اي را از اين پس در سمنان توليد مي‌كنند.
 در آن زمان دو طرف معامله راضي بودند هم آبي‌پوشان كه توانسته بودند نخستين تصميم مديريت مالي‌شان را عملي كنند و خريداري كه به پشتوانه دوستي چند ساله با كره‌اي تصور مي‌كرد مي‌تواند از وارد‌كننده صرف به خودروسازي تبديل شود كه هم‌اكنون نيز بازار خوبي را در اختيار دارد.
اما همه ماجرا به اينجا ختم نشد و بعد از گذشت دو سال هرچند كه خريدار جديد سايت سمنان، تصور مي‌كرد خيلي سريع جواب خواهد داد و كره‌اي‌ها همان‌طور كه دست وي را در واردات خودروهاي كره‌اي فشرده بودند در توليد هم خواهند فشرد؛ هيچ خبري از ورود كره‌اي ‌ها نشد و سرمايه چند ده ميلياردي خانواده گرامي‌ها به جاي ورود به چرخه توليد در سايت سمنان دچار خاك خوري شد.
به اين سبب بود كه هيات‌مديره سايت سمنان كه حالا به هيات‌مديره خودروسازي فردا تغيير نام داده بودند به جاده مخصوص بازگشتند تا شايد فروشنده اصلي بعد از دو سال به كمك آنها بيايد. آبي‌پوشان جاده مخصوص كه حالا حال و روز بهتري را نسبت به روزهاي فروش سايت‌هاي مختلف‌شان داشتند اين‌بار هم دست رد به سينه خريدار نزده و توافق كردند تا در مرحله اول با تجهيز اين كارخانه به خدمات فني و مهندسي چراغ اين كارخانه را روشن كنند و در مرحله دوم اين كارخانه براي ايران‌خودرويي‌ها 6 هزار سمند توليد كند تا شايد از اين پس چراغ خط توليد اين خودروسازي خاموش نشود.
 سايت سمنان كه هم‌اكنون 110ميليارد تومان سرمايه‌گذاري را درخود مي‌بيند، از سوي مسوولان استاني به عنوان سومين خودروساز بزرگ لقب گرفته و به جوانان اين استان نويد داده‌اند كه مشكل اشتغال اين شهر با رونق اين سايت حل خواهد شد.
مسوولان استاني براي نخستين‌بار در سال 93 بود كه بحث ايجاد سومين خودروسازي بزرگ كشور به نام سمنان را بر سر زبان‌ها انداختند و با استناد به مصوبه دولت و وجود سايتي خودرويي در اين استان كمر به همت بستند تا سمنان صاحب سومين كارخانه بزرگ خودروسازي كشور شود. در آن زمان حتي مسوولان استاني با تكيه بر توان قطعه‌سازي اين استان تاكيد كردند كه اين كارخانه مي‌تواند سالانه 100 هزار خودرو توليد كند.
شايد به همين دليل هم بود كه مجتبي رضايي، معاون برنامه‌ريزي و اشتغال استانداري سمنان با تاكيد بر حمايت‌هاي همه‌جانبه مسوولان سمناني گفته بود: «انتظار مي‌رود خودروسازي فردا كه به زودي در استان سمنان با هدف توليد خودروهاي سواري راه‌اندازي خواهد شد به سومين شركت بزرگ خودروساز كشور تبديل شود. مسوولان استان سمنان هرگونه حمايت لازم را براي توسعه شركت و آغاز هرچه سريع‌تر توليد در اين سايت انجام خواهند داد. انتظار داريم اين خودروسازي به تمام معنا به يك خودروساز قوي با حداقل ظرفيت توليد سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه تبديل شود و هرچه سريع‌تر خط رنگ و پرس‌شاپ در آن راه‌اندازي شود.»
 وحالا در زماني كه هيونداي كره‌اي به جاي سمنان به كرمان رفته تا در كارخانه‌اي كه پيش از اين نيز سابقه توليد در آن را داشته خودرو توليد كند، شريك وارد‌كننده كره‌اي‌ها كارخانه‌اش را با حضور رييس‌جمهور افتتاح كرد تا به جاي خودروي كره‌اي خودروي وطني را مونتاژ و توليد كند.
روز پنجشنبه و در جريان سفر يك روزه روحاني به شهر پدري‌اش كارخانه خودروسازي سمنان رسما افتتاح شد تا شايد با ايجاد خط رنگ و بدنه در سال‌هاي آينده آرزوي سمناني‌ها براي ايجاد سومين خودروساز بزرگ كشور به نام‌شان زده شود.
طبق گزارش‌هاي منتشر شده؛ اين خط توليد خودرو در فار نخست روزانه ۲۰ دستگاه خودرو سمند به سفارش گروه صنعتي ايران خودرو توليد خواهد كرد. اين واحد توليدي با سرمايه‌گذاري بيش از هزار ميليارد ريالي بخش خصوصي با همكاري گروه صنعتي ايران خودرو در دو بخش «خدمات فني – مهندسي» و «سفارش كار» فعال و وارد چرخه اقتصادي، توليدي و اشتغال كشور شد.
با بهره‌برداري از خط توليد سمند، ۱۵۰ نفر به صورت مستقيم مشغول به كار خواهند شد، علاوه بر آن، آغاز به كار اين خط توليد خودرو باعث اشتغالزايي غيرمستقيم در بخش خدمات و رونق اقتصادي در منطقه سمنان خواهد شد.
صنايع اتومبيل‌سازي فردا با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و در زميني به مساحت ۵۰ هكتار ايجاد شده است. اين كارخانه (ايران خودرو سمنان) در راستاي سياست‌هاي اصل ۴۴ قانون اساسي و رويكرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۲ به بخش خصوصي واگذار شد.
حسن روحاني در حاشيه افتتاح دو فاز كارخانه خودروسازي سمنان گفته است: «امروز خوشبختانه صنعت خودروسازي داراي پيشرفت‌هاي قابل قبولي است كه افتتاح يكي ديگر از كارخانجات اين صنعت در سمنان مي‌تواند دستاورد عظيمي براي توسعه و اشتغال اين استان باشد. خوشبختانه تا جايي شاهد پيشرفت‌هاي صنعتي در حوزه خودروسازي هستيم كه توليد ۹۰ درصد قطعات سمند در داخل مشهود است كه اين امر در سالي كه به نام توليد داخلي، اشتغال و توسعه نامگذاري شده، امري درخور توجه محسوب مي‌شود. بايد در همه زمينه‌ها توليد را افزايش دهيم و اين اصل مهم و قابل توجه به ويژه در صنعت‌هايي مانند خودرو كه زمينه‌هاي آن فراهم است بايد نمود بيشتري داشته باشد تا در راستاي تحقق شعار سال موفق باشيم. امروز يكي از سياست‌هاي دولت و خودروسازان حركت به سوي ظرفيت اسمي توليد است تا بتوانيم در راستاي توسعه صنعتي به خصوص در حوزه خودرو‌سازي موفق عمل كنيم كه اين امر جز در سايه همت و همدلي ميسر نمي‌شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون