• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3777 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۹ فروردين

حمله‌اي كه شاخص‌ها را تكان داد

حملات هوايي امريكا به سوريه موجب كاهش ارزش شاخص دلار در برابر ساير ارزهاي اصلي در بازار معاملات جهاني ارز در روز جمعه شد. به دنبال حملات موشكي امريكا به سوريه، شاخص ارزش دلار در برابر شش سبد اصلي ارز جهان با ۳ دهم درصد كاهش روبه‌رو شد. همچنين ارزش دلار در برابر ين ژاپن هم روند نزولي هفتگي ۸ دهم درصد را تجربه كرد. البته انتشار اخبار حملات هوايي امريكا به سوريه، آمار كاهش بيكاري ايالات متحده را كه كانون توجهات اقتصادي به دليل قوت گرفتن افزايش نرخ بهره بانكي از سوي فدرال رزرو را در سال جاري ميلادي در روز جمعه به همراه داشت، تحت الشعاع خود قرار داد. همچنين يورو هم با روند نزولي هفتگي يك دهم درصد در برابر ساير ارزهاي اصلي روبه‌رو شد؛ اما اين روند كاهشي در برابر ين ۴ دهم درصد گزارش شده است.
كاهش شاخص بورس آسيا و امريكا
همچنين حملات هوايي امريكا شاخص بورس اين كشور و آسيا را با روند نزولي روبه‌رو كرد؛ اما قيمت طلا به بيشترين رقم در ۵ ماه اخير رسيد. حملات هوايي امريكا به يك پايگاه هوايي در روسيه، علاوه بر كاهش قيمت جهاني نفت، شاخص بورس كشورهاي آسيايي و بورس خود ايالات متحده امريكا را هم به همراه داشت. در همين حال با انتشار اخبار حمله امريكا به سوريه، در بازار معاملات آتي بورس وال استريت ايالات متحده، شاخص (داو جونز) با ۴۴ واحد كاهش، بورس (S&P ۵۰۰) هم با ۵ واحد روند نزولي و شاخص (مزدك) هم ۱۲ واحد تنزل روبه‌رو شد. همچنين شاخص بورس كشورهاي آسيايي هم از گزند حملات امريكا به سوريه در امان نماند و روند كاهشي را تجربه كرد.
بر همين اساس، شاخص بورس (نيكي) ژاپن ميانگين كمترين ميزان خود در ۴ ماه اخير را با رسيدن به 43/18517 واحد تجربه كرد، (كاسپي) كره جنوبي هم با ۵ دهم درصد معادل 2/1 درصد روند نزولي به 73/2151 واحد رسيد و شاخص بورس (ASX ۲۰۰) استراليا با ۱۱ دهم درصد معادل 215/6 واحد كاهش به 63/18664 واحد رسيد؛ ضمن اينكه شاخص (هنگ سنگ) هنگ‌كنگ هم ۶۲ دهم درصد روند نزولي را تجربه كرد. اما در چين دو شاخص بورس (شانگهاي) و (شنزن) هر كدام با ۲۲ دهم درصد و ۴۳ دهم درصد روند صعودي روبه‌رو شدند. البته قيمت منطقه‌اي طلا هم با 5/1 درصد رشد به يك‌هزار و ۲۶۴ دلار و ۴۰ سنت در هر اونس رسيد كه بيشترين رقم در ۵ ماه اخير محسوب مي‌شود.
نفت ۵۵ دلار شد
در همين حال قيمت جهاني نفت در بازار معاملات آتي روز جمعه به دليل حملات هوايي امريكا به سوريه با جهش قابل توجهي روبه‌رو شد و هر دو شاخص جهاني بيشترين روند صعودي خود از ماه مارس به بعد را تجربه كردند و با بيش از ۲ درصد افزايش به بيشترين روند صعودي خود در يك ماه اخير رسيد. فرمان دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده مبني بر حمله هوايي ارتش اين كشور به بهانه حمله شيميايي در اوايل هفته در شهر ادلب سوريه صورت گرفته است. در پي اين حمله، قيمت نفت درياي برنت در ابتدا به ۵۶ دلار و ۸ سنت در هر بشكه رسيد اما اندكي بعد در برابر ۵۵ دلار و ۵۱ سنت به ازاي هر بشكه معامله شد كه نسبت به ديروز باز هم از رشد 1/1 درصدي برخوردار بود. قيمت نفت وست تگزاس اينترميديت امريكا هم با بيش از ۲ درصد افزايش به ۵۲ دلار و ۹۴ سنت در هر بشكه رسيد و لحظاتي بعد در برابر ۵۲ دلار و ۳۵ سنت معادل 26/1 درصد رشد معامله شد. اين دو شاخص جهاني نفت با بيشترين روند افزايشي خود از اوايل مارس ماه گذشته ميلادي به بعد روبه‌رو شده‌اند. دست‌اندركاران بازار اين افزايش رويه قيمت نفت را در بازار معاملات امروز يك واكنش ناخودآگاه به حملات هوايي امريكا مي‌خوانند؛ ضمن اينكه سوريه توليد نفت خود را محدود كرده و نگراني‌ها در مورد برهم خوردن ارسال نفت در منطقه خاورميانه با شدت گرفتن درگيري‌ها افزايش يافته است. جفري هالي، كارگزار معاملات آتي در سنگاپور گفت: حملات موشكي امريكا موجب افزايش ناگهاني بيش از ۲ درصد قيمت نفت شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون