• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3777 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۹ فروردين

سفر به سمنان يك ساعته شد

عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي گفت: شركت قطارهاي حومه‌اي بلافاصله بعد از ابلاع برنامه ششم در كشور راه‌اندازي مي‌شود. دولت يازدهم به دنبال ايجاد تغيير بنيادين در نظام حمل و نقل بين كلانشهرها و شهرهاي حومه‌اي آنها است. وي دستور حسن روحاني در خصوص اتصال پنج مركز استان به راه‌آهن سراسري را در همين راستا ارزيابي و تصريح كرد: روزانه 18 ميليون نفر بين مراكز استاني و كلانشهرها و شهرهاي حومه آنها جابه‌جا مي‌شوند و اين جابه‌جايي عمدتا از طريق خودروي شخصي انجام مي‌شود كه علاوه بر غيرايمن بودن سفرها، ترافيك و مصرف سوخت زيادي به همراه دارد. دولت به منظور بهبود محيط‌زيست و ايمني جاده‌ها به دنبال انتقال بخشي از اين ترافيك از جاده‌ها به خطوط ريلي است كه هم ايمني بيشتري دارد و هم هزينه كمتري به كشور تحميل مي‌كند. وي با بيان اينكه براي رفع اين مشكل نيازمند سيستم راه‌آهن حومه‌اي هستيم گفت: ايجاد راه‌آهن حومه‌اي در برنامه ششم به تصويب رسيده و لذا بعد از ابلاغ اين برنامه شركت قطارهاي حومه‌اي در كشور راه‌اندازي مي‌شود. وزير راه و شهرسازي از پروژه راه‌آهن حومه‌اي تهران-گرمسار به عنوان يك پروژه مهم نام برد و تصريح كرد: در اين پروژه 114 كيلومتر خط قطار حومه‌اي ايجاد و امروز رسما افتتاح شد. وي با بيان اينكه مردم تاكنون براي تردد بين تهران و گرمسار با توجه به ترافيك پايتخت حدودا دو ساعت صرف مي‌كردند اضافه كرد: با افتتاح اين خط علاوه بر ايمني بالاي سفرهاي ريلي مسير تهران-گرمسار به كمتر از يك ساعت رسيد. اين عضو كابينه با بيان اينكه خط مشابه اين خط تهران- گرمسار در قزوين نيز در حال اجراست، گفت: خطوط 3 و 4 قطار حومه‌اي نيز بين تهران و كرج در حال احداث و در آستانه افتتاح قرار دارد.  وي با بيان اينكه خطوط ريلي ديگري در حومه شهرهاي بزرگ در حال ساخت و طراحي است اظهار كرد: پروژه‌هاي ديگري در تبريز- مراغه، تبريز- جلفا، جلفا- بندر امام، اهواز- خرمشهر، اهواز- انديمشك، مشهد- سرخس، مشهد–نيشابور، اصفهان- بهارستان، اصفهان- فولادشهر، نجف‌آباد- اصفهان و... در حال ساخت و پيگيري است. اين مقام ارشد اجرايي با بيان اينكه به دنبال يك سيستم قطار حومه‌اي هستيم، ادامه داد: با توجه به ارزان بودن و ايمني بالا، عموم مردم اقبال بسيار بالايي به سفرهاي ريلي دارند.
آخوندي از افزايش زيرساخت‌هاي ريلي در كشور خبر داد و افزود: علاوه بر نوسازي ناوگان مسافري و باري به طور مثال تنها در شرق تهران صندلي‌هاي ناوگان‌هاي مسافري از 64 هزار در سال 1395به 136 هزار صندلي افزايش يافته است.
 وي با بيان اينكه قطار حومه‌اي محدود به حمل و نقل مسافري نمي‌شود، خاطرنشان كرد: اين طرح به دنبال تغيير الگوي سكونت‌گزيني در حومه تهران و كلانشهرها است. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه ايجاد ارتباط و تسهيل در رفت و آمد از تمركز در يك نقطه جلوگيري مي‌كند، افزود: وقتي در فاصله يك ساعت مي‌توان از تهران به گرمسار رسيد اين روند به برداشتن تمركز از تهران كمك مي‌كند و علاوه بر آن دسترسي به كلانشهرها را براي شهرهاي حومه آسان‌تر مي‌كند.
 اين عضو كابينه يازدهم از برنامه‌ريزي براي ايجاد مراكز توسعه شهري در اطراف ايستگاه‌ها خبر داد و تصريح كرد: علاوه بر اينها اين فرآيند مي‌تواند توزيع بيمارستان‌ها و مراكز دانشگاهي را بهبود ببخشد.
آخوندي با بيان اينكه ايران امروز از توان بالايي در ريل‌گذاري برخوردار است، ادامه داد: روزانه پنج كيلومتر ريل‌گذاري در سطح كشور در حال انجام است. وي با بيان اينكه اين سرعت در ريل‌گذاري در تاريخ كشور ما سابقه ندارد، گفت: دولت يازدهم در اين چند سال با وجود تنگناهاي مالي 6500 ميليارد تومان در حوزه‌هاي ريلي سرمايه‌گذاري كرده است.
وي از سرمايه‌گذاري 1600 ميليارد توماني در بخش واگن‌هاي مسافري و باري و لكوموتيوها در اين چند سال خبر داد و افزود: 1880 واگن باري جديد به ناوگان باري و 180 واگن مسافري به ناوگان مسافري كشور افزوده شده است. اين مقام ارشد اجرايي با بيان اينكه تا پيش از اين دولت با واگن‌هاي 64 ساله تردد مي‌شد، اظهار كرد: با ايجاد زيرساخت‌ها و خريد تجهيزات از تردد با واگن‌هاي عمر بالا در اين دولت جلوگيري شده است.
وزير راه و شهرسازي از افتتاح 6 پروژه راه‌سازي در سفر امروز رييس‌جمهوري به استان سمنان خبر داد و گفت: محور شاهرود- مياندشت، تعريض 52 كيلومتر، افتتاح قطار حومه‌تهران-گرمسار، افتتاح محور گرمسار- چنداب به طول 90 كيلومتر، بهسازي محورهاي شاهرود-گرگان و شاهرود-آزادشهر، تقاطع غيرهمسطح درجزين، دو باب پل روگذر در فرودگاه شاهرود، سيستم روشنايي آزادراه حرم تا حرم و... از جمله پروژه‌هاي افتتاح شده حوزه راه و شهرسازي در سفر رييس‌جمهوري به سمنان است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون