• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3777 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۹ فروردين

تاكسي اينترنتي شهرداري تهران آغاز به كار كرد

بازار رقابت تاكسي‌هاي اينترنتي داغ‌تر شد

از همان روزهايي كه اسنپ به عنوان تاكسي اينترنتي فعاليت خود را آغاز كرد و در مدت زمان كوتاهي توانست بازار تاكسي‌هاي كرايه‌اي كلاسيك را تحت تاثير قرار دهد، حرف و حديث‌هايي از سوي آژانس‌داران و مسوولان شهري در خصوص فعاليت اين استارتاپ موفق مطرح شد. بسياري از مسوولان روي مجوز فعاليت آن مانور دادند و بسياري هم با نگاهي مثبت به كسب و كارهاي نوين، از آن حمايت كردند. مسافران اما در مورد خدمات و هزينه‌ها اين بنگاه اقتصادي صحبت مي‌كردند، از امكان دسترسي آسان و قيمت مناسب و راحت بودن‌شان در طول سفر. همين موارد و البته از دست دادن زياد مشتريان بود كه سازمان تاكسيراني شهرداري را به صرافت وارد شدن به بازار رقابت دنياي تاكسي اينترنتي انداخت، گويي تاكسيراني هم به اين نتيجه رسيد كه اگر وارد بازار رقابت نشود محكوم به حذف خواهد بود. روز گذشته مازيار حسيني، معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران خبر از آغاز به كار رسمي نخستين تاكسي اينترنتي شهرداري تهران داد و اعلام كرد «كارپينو» از اواخر اسفند ماه سال 1395 به صورت پايلوت در تهران فعاليت خود را آغاز كرده است. حضور كارپينو در بازار رقابت با استارتاپ‌هاي غيردولتي در حالي با تاكيد ويژه بر مجوز‌دار بودن اين اپليكيشن همراه شده است كه رقباي اين اپليكيشن (اسنپ و تپ سي) توانستند با استفاده از فضاي موجود جامعه و همچنين كاهش نرخ خدمات و بدون مجوز فعاليت از تاكسيراني، مورد توجه و اقبال گسترده عمومي قرار بگيرند و از همين مورد مي‌شود اين نتيجه‌گيري را كرد كه مجوز‌دار بودن خدمات نقش چنداني در اين بازار رقابت ندارد.  حال بايد ديد اين اپليكيشن جديد و «مجوز‌دار» كه در يك ماه گذشته وارد بازار رقابت شده و قيمت خدماتي كه ارايه مي‌دهد بين 3 تا 5 هزار تومان بيشتر از رقبايش در اين عرصه است، در رقابتي كه با ورود رقباي متعدد بازار گرم‌تري پيدا مي‌كند، چه برنامه‌اي دارد؟ هرچند احسان جهاني، مديرعامل كارپينو اعلام كرده است: «ما قرار نيست وارد جنگ قيمتي بشويم و مزيت رقابتي قيمتي داشته باشيم. ما به لحاظ قيمتي مشكلي نداريم و نمي‌خواهيم در اين بخش رقابت كنيم. در مناطق طرح ترافيك قيمت كارپينو كمتر از دو رقيب و در خارج از منطقه طرح نزديك به دو رقيب ديگر خواهد بود.» از سويي عليرضا قنادان، رييس هيات‌مديره كارپينو هم مي‌گويد: «ما به خاطر ريسك سرمايه‌گذاري در ناوگان غيررسمي، به دنبال مجوز و ناوگان رسمي رفتيم. قشر تاكسيران در طول سال‌هاي گذشته سرويس مناسبي را ارايه نداده‌اند و اين نخستين چالش است. وقتي شما در مدلي كار مي‌كنيد كه نقشي براي مسافر قايل نيست، نمي‌توانيد سرويس خوب ارايه دهيد. ما وارد فضاي ريسكي شده‌ايم و ممكن است زمان ببرد كه بتوانيم راه‌اندازي سرويس داشته باشيم. در تهران ۴۰ هزار نفر تاكسي گردشي دارند كه بايد آنها را ساماندهي كنيم. هيچ كدام از اپليكيشن‌هاي ايراني كه سرويس مي‌دهند، وارد حوزه نوآوري نشده‌اند. ما سراغ خدمات نوآورانه‌تر خواهيم رفت.» به نظر مي‌رسد نوآوري كه قنادان از آن سخن مي‌گويد راهي را براي اميدواري به داغ شدن بازار رقابت بين تاكسي‌هاي اينترنتي باز مي‌كند. مازيار حسيني در خصوص تعداد راننده‌هايي كه در كارپينو فعاليت دارند، گفت: «اين برنامه فعاليت خود را با 2500 راننده تاكسي آغاز كرده و 12 هزار و 500 نفر هم در نوبت آموزش قرار دارند. اين 2500 راننده توسط اساتيد دانشكده تاكسيراني آموزش ديده‌اند» و در مورد شهرونداني كه از اين اپليكيشن استفاده مي‌كنند هم گفت: «در مدت كمتر از سه هفته و در ايام تعطيلات نوروز، 11هزار و 500 نفر از شهروندان در اين سامانه ثبت نام كرده و بيش از 2600 سفر موفق انجام شده است.»
حسيني در ادامه صحبت‌هايش كه خبرگزاري ايسنا آن را منعكس كرده است، گفت: «استفاده صحيح از تكنولوژي در راستاي افزايش درآمد راننده و خدمت ارايه شده به مسافر همواره مورد توجه ما بوده است، يكي از اهداف ما تغيير سازوكار حرفه قديمي و بااهميتي چون تاكسيراني با بهره‌مندي از فناوري است چراكه معتقديم استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين مي‌تواند ما را در زمينه مديريت ترافيك و افزايش كارايي كمك كند چراكه اين اپليكيشن‌ها واسطه‌اي بين مسافر و رانندگان هستند كه به دليل سهولت دسترسي مي‌توانند تقاضاي سفر را كاهش دهند و با افزايش درآمد رانندگان زمينه رضايت هر دو طرف موضوع را فراهم كنند.» اما حسيني در مورد اينكه اگر شهرداري تهران چنين نگاهي به تكنولوژي‌هاي نوين دارد، چرا با فعاليت استارتاپ‌هايي مثل اسنپ مخالف است و مانع فعاليت آنها به هر بهانه‌اي مي‌شود، توضيحي نداده است. علاوه بر اين هيچ يك از مسوولان مربوطه در مورد انتخاب نام اين تاكسي اينترنتي توضيحي به رسانه‌ها نداده‌اند و در سايت كارپينو هم توضيحي در مورد نام آن وجود ندارد، اما به نظر مي‌رسد شهرداري تهران نام نخستين تاكسي اينترنتي خود را از برجي تاريخي در ايتاليا وام گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون