• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3777 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۹ فروردين

زنان در اعتراض به تغيير مسير ماراتن از حسن‌آباد تا آزادي دويدند

نخستين دوره رقابت‌هاي دوي بين‌المللي پارس روز جمعه در تهران برگزار شد. مسابقات با حضور مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان و شليك تپانچه توسط او شروع شد. محمد نهاونديان، رييس‌دفتر رييس‌جمهور نيز به عنوان دونده افتخاري در ابتداي اين مسابقه حاضر شد. اين رقابت‌ها در ۱۰، ۲۱ و ۴۲ كيلومتر انجام شد و در پايان دوي ۴۲ كيلومتر محمد جعفر مرادي كه سابقه حضور در المپيك ۲۰۱۶ ريو را دارد به مقام نخست رسيد. نكته قابل توجه مسابقات ۴۲ كيلومتري پياده‌روي اين بود كه مسير مسابقه كمتر از ۴۲ كيلومتر بود. در واقع تمامي دوندگان مسير ۴۰ كيلومتري را دويده‌اند و اگر ركورد جديدي در اين ماده ثبت شود تنها در بخش ۴۰ كيلومتر است نه ۴۲ كيلومتر. در ماده ۱۰ كيلومتر دوي بين‌المللي پارس حسين كيهاني، ملي‌پوش استقامتي كشورمان توانست به عنوان قهرماني دست پيدا كند و بيرانوند در جايگاه دوم ايستاد. در ماده ۲۱ كيلومتر برزي از خراسان‌رضوي به مقام قهرماني رسيد و چرخي و حسن شيرقوي هردو از آذربايجان شرقي در جايگاه دوم و سوم ايستادند. عنايت‌الله حسينيان، خبرنگار ايسنا جزو شركت‌كنندگان در بخش ۱۰ كيلومتر بود كه به عنوان تنها نماينده رسانه‌ها در اين رقابت‌هاي بين‌المللي شركت كرد. او با زمان ۵۴ دقيقه و ۴۸ ثانيه از خط پايان گذشت. از ديگر حواشي اين رقابت‌ها حضور دونده ۸۵ ساله قزويني در اين رقابت‌ها بود. در پايان اين رقابت‌ها نفرات اول تا سوم هر ماده به ترتيب ۱۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۵۰۰ دلار جايزه دريافت كردند. همچنين گواهينامه‌ شركت در مسابقات به همه دوندگان اعطا شد. عبدالحميد احمدي معاون فرهنگي، آموزش و پژوهش و شعباني بهار معاون توسعه ورزش همگاني وزير ورزش از مسوولان حاضر در اين رقابت‌ها بودند.
بانوان نيز عصر روز جمعه در دوي
۱۰ كيلومتر دور درياچه آزادي مسابقه دادند و اين در حالي بود كه مسير اصلي كه قبل‌تر هم اعلام شده بود، مسير استاديوم آزادي، ميدان آزادي، دهكده المپيك و برعكس بود. در اعتراض به همين موضوع جمعي از بانوان كه براي اين رقابت‌ها ثبت‌نام كرده بودند از حسن‌آباد به سمت ميدان آزادي دويدند و در آن جا به تشويق دوندگان در مسير اصلي مسابقه پرداختند.
سلطاني‌فر: بايد از برجام براي توسعه ورزش استفاده كرد
مسعود سلطاني‌فر در حاشيه دوي بين‌المللي پارس گفت: با حضور گسترده مردم و ورزشكاران روبه‌رو شديم و به نظرم شروع خوبي براي اين رقابت‌ها بود. خوشبختانه اين رقابت‌ها در بخش بانوان و هم در بخش مردان با حضور ۲۰۰ ورزشكار از ۴۰ كشور و همچنين ۵۰۰ ورزشكار ايراني انجام شد. خوشبختانه برگزاري اين رقابت‌ها بسيار خوب بود و حضور مردم و همچنين نظم حاكم بر اين رقابت‌ها قابل قبول است. اميدوارم بعد از برجام كه جامعه ورزش دنيا دوست دارد تعامل زيادي با ايران داشته باشد استفاده لازم را از شرايط موجود داشته باشيم و بتوانيم براي ميزباني رويدادهاي بين‌المللي و همچنين استفاده از ظرفيت‌هاي كشورهاي ديگر براي توسعه ورزش‌مان به خوبي استفاده كنيم تا هم در بخش قهرماني و هم همگاني پيشرفت كنيم. سلطاني‌فر درباره اينكه قرار بود مسابقات به صورت ميكس برگزار شود؟ گفت: اصلا چنين چيزي صحت ندارد و از ابتدا صحبتي مبني بر مسابقه دادن بانوان با آقايان مطرح نبود. او در پايان گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم در سال ۲۰۱۸ و بازي‌هاي آسيايي و همچنين المپيك ۲۰۲۰ نتايج خوبي را در دو و ميداني به دست بياوريم.
گزارش آسوشيتدپرس از ماراتن ايران
خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي از شروع نخستين ماراتن بين‌المللي ايران بدون حضور دوندگان امريكايي خبر داد. در گزارش اين خبرگزاري امريكايي آمده است: ماراتن ايران با هدف «ايجاد پل‌ها و از بين بردن موانع» برگزار شده. اين در حالي است كه هيچ دونده امريكايي نتوانسته براي شركت در اين ماراتن ويزا دريافت كند.
۲۸ دونده امريكايي براي شركت در ماراتن ايران ثبت‌نام كرده بودند. مجيد كيهاني، رييس فدراسيون دووميداني ايران روز چهارشنبه اعلام كرده بود كه براي شركت در ماراتن ممنوعيتي براي مردم هيچ كشوري وجود ندارد. از حدود ۴۰ كشور مختلف براي شركت در ماراتن ايران ثبت‌نام انجام شده بود. افرادي هم از كشورهاي انگليس، كانادا و عربستان سعودي براي شركت در ماراتن ايران ثبت‌نام كرده بودند. در بين ثبت‌نام‌كنندگان نام ۲۸ امريكايي وجود داشت. كيهاني اعلام كرده بود كه نام تمامي دوندگان براي دريافت ويزا به وزارت امور خارجه داده شده بود. ايران از زمان صدور فرمان دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا مبني بر ويزا ندادن به اتباع ايراني، در دادن ويزا به اتباع امريكايي سختگيري‌هايي ايجاد كرده است. بعد از متوقف شدن فرمان ترامپ، ايران به كشتي‌گيران امريكايي براي شركت در جام جهاني كشتي آزاد ويزا داد.
باركوفسكي: دوست داشتم دوباره به ايران سفر كنم
چارلي باركوفسكي، دونده ۳۷ ساله امريكايي كه براي ماراتن ايران ثبت نام كرده بود، درباره صادر نشدن ويزايش گفت: من چند سال پيش به ايران سفر كرده بودم و قصد داشتم براي پنجاه و دومين‌بار در ماراتن شركت كنم. مسوولان به من اعلام كردند كه هنوز اميدوارند من بتوانم ويزا بگيرم اما اين اتفاق نيفتاد. من همه كارها را انجام دادم و فقط صبر كردم. من حتي چمدان‌هايم را بسته بودم. الان خيلي ناراحتم. من دوستاني در ايران دارم و خيلي دوست داشتم كه دوباره بتوانم به آن‌جا سفر كنم. در ماراتن امسال ايران هيچ دونده حرفه‌اي شركت نكرده است اما كيهاني ابراز اميدواري كرد كه در آينده اين اتفاق بيفتد.
كيهاني: مجوز حضور دوندگان امريكايي صادر شده بود
مجيد كيهاني، رييس فدراسيون دو و ميداني درباره حضور دوندگان امريكايي و انگليسي در ايران گفت: شوراي برون‌مرزي براي همه مجوز صادر كرده بود و هيچ محدوديتي وجود نداشت اما پروسه ويزا دادن، شرايط خاص خود را دارد و ممكن است برخي ورزشكاران ثبت‌نامي خودشان با مشكلي روبه‌رو شده باشند اما يك دونده ايراني‌الاصل كه مقيم امريكا بود در اين رقابت‌ها حضور داشت. كيهاني در خصوص برگزاري رقابت‌هاي دو بين‌المللي پارس گفت: از نظر من برگزاري اين رقابت‌ها رضايت‌بخش و از لحاظ كمي، بيشتر از تصور ما بود. قطعا در هر مسابقه‌اي نقاط ضعف وجود دارد و در اين رقابت‌ها نيز اين موضوع به چشم مي‌خورد اما همه مي‌دانند اين تجربه اول ما بود و وجود چنين ضعف‌هايي طبيعي است. تمام ارگان‌ها به ما كمك كردند و نيروي انتظامي، شهرداري، وزارت ورزش و همه نهادهاي مربوطه كاري كردند كه ما بتوانيم بهترين شرايط را در اين رقابت‌ها داشته باشيم. ما بايد آرام‌آرام مردم را با اين رقابت‌ها آشنا كنيم. مردم بايد با دويدن و دو‌و‌ميداني آشنا شوند. همين جمعيتي هم كه در مسير مسابقه حضور داشت به نظر من رضايت‌بخش است و اميدوارم با برگزاري اين رقابت‌ها و اقدامات اساسي ما، شرايط بهتر از حال شود. مسابقه در بخش مردان به خوبي انجام شد. اميدوارم با تداوم برگزاري اين رقابت‌ها و شناخت بيشتر مردم استقبال بيشتري از اين رقابت‌ها صورت بگيرد. امسال برگزاري اين رقابت‌ها به صورت همگاني بود اما براي سال‌هاي آينده پيشنهادهايي صورت گرفته تا اين رقابت‌ها را در رده‌هاي مختلف سني برگزار كنيم. ما مي‌خواهيم از دوندگان مطرح دنيا نيز دعوت كنيم تا هم در بخش قهرماني و هم در بخش حرفه‌اي اين رقابت‌ها انجام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون