• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3777 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۹ فروردين

رييسي، كانديداي اصلي اصولگرايان

مريم وحيديان|   پنجشنبه گذشته روز حساس انتخاباتي اصولگرايان بود. آخرين خشت‌هاي سازه وحدت اصولگرايان گذاشته شد و حالا پنج نامزد اين جريان سياسي خود را براي رقابت درون جناحي پاياني آماده مي‌كنند. با برگزاري مجمع عمومي دوم جبهه مردمي نيروهاي انقلاب و راي مجمع عمومي سيد ابراهيم رييسي، عليرضا زاكاني، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قاليباف و پرويز فتاح پنج نفري بودند كه از ميان 10 نامزد محتمل جمنا انتخاب شدند تا قضاوت پاياني بر اساس شاخص‌ها به عهده 30 عضو شوراي مركزي جمنا سپرده شود. اين در حالي است كه پرويز فتاح راي پنجم و حميدرضا حاجي بابايي راي ششم را از ميان 10 كانديداي احتمالي اصولگرا اخذ كرده بودند اما به دليل انصراف پرويز فتاح از كانديداتوري حالا به نظر مي‌رسد حميدرضا حاجي بابايي به جمع پنج نامزد نهايي جمنا پيوسته باشد. همچنين در اين نشست صولت مرتضوي، شهردار مشهد به نمايندگي از ابراهيم رييسي بيانيه اعلام كانديداتوري وي را قرائت كرد. اتفاقي كه ساعتي بعد به چالش كشيده شد و از دفتر رييسي اعلام كردند كه او هيچ نماينده‌اي در نشست جمنا نداشته است. محسن رضايي، پرويز فتاح، محمدباقر قاليباف و ابراهيم رييسي چهار نامزدي بودند كه در جلسه صبح پنجشنبه كه در مجموعه شهر آفتاب برگزار مي‌شد، حضور نداشتند.
خداحافظي فتاح با انتخابات
پرويز فتاح، رييس كميته امداد امام خميني از همان آغازين روزهايي كه احتمال كانديداتوري‌اش مطرح بود، عدم تمايل خود را براي حضور در عرصه انتخابات اعلام كرد. هرچند برخي بازيگران سياسي اصولگرا طي اظهاراتي اعلام كردند كه فتاح همچنان يكي از گزينه‌هاي جمنا براي انتخابات است. در همين حال مهدي محمدي خبر داد: «پرويز فتاح تاكيد كرده است كه تصميمي براي كانديداتوري ندارد اما اگر به عرصه انتخابات وارد شود، مطابق با ميثاقنامه جمنا عمل خواهد كرد.» اين در حالي است كه عصر همان روز پيامك فتاح به دو تن از اعضاي هيات‌رييسه شوراي مركزي جبهه منتشر شد كه در آن رسما كانديداتوري خود را رد كرده بود. در متن اين پيامك آمده است: «با همه احترامي كه به دوستان بزرگوار جمنا قايلم، پيرو صحبت‌هاي قبلي و تصميم قاطع بر عدم ورود به انتخابات، از حضور در همايش فردا معذور خواهم بود.» با وجود اعلام انصراف فتاح نام او در كنار 10 كانديداي ديگر اصولگرا به راي مجمع عمومي گذاشته شد. راي‌گيري‌اي كه رييسي راي اول را كسب كرد.
صولت مرتضوي، نماينده رييسي بود؟
در اثناي نشست پنجشنبه صبح جمنا سيدصولت مرتضوي، شهردار مشهد به عنوان نماينده ابراهيم رييسي علت عدم حضور وي را زلزله مشهد عنوان كرده و بيانيه‌اي از او را قرائت كرد. صولت مرتضوي گفت: «نظر به درخواست متعدد از آقاي رييسي، وي با اعلام انصراف از هيات نظارت مركزي انتخابات رياست‌جمهوري، رسما پذيرش داوطلبي خود را ابلاغ كردند. » اين در حالي است كه عصر همان روز خبرگزاري فارس به نقل از يك منبع آگاه از دفتر ابراهيم رييسي اعلام كرد كه «وي سخنگويي براي اعلام نامزدي انتخاباتي در همايش امروز نداشته است و تصميم خود را درباره شركت در انتخابات در وقت مقتضي بي‌واسطه با مردم در ميان خواهد گذاشت.» محمدباقر قاليباف نيز ديگر فردي بود كه نامش به راي مجمع ملي گذاشته شد در حالي كه پيش از نشست مجمع ملي در بيانيه‌اي اعلام كرد كه تصميمي براي كانديداتوري نداشته و ندارد.
خروج جليلي و ميرسليم از جمنا
نام مصطفي ميرسليم، نامزد انتخاباتي موتلفه در همان غربالگري اوليه از ميان ليست كانديداهاي اصولگرايان خط خورد، در حالي كه موتلفه‌اي‌ها تصميم جدي براي نقش‌آفريني در انتخابات داشتند. كنار گذاشتن ميرسليم در همان غربالگري اوليه، مهم‌ترين دردسر اصولگرايان در رسيدن به وحدت را كليد زده است. حميدرضا ترقي، عضو شوراي مركزي موتلفه اخيرا در گفت‌وگو با «انتخاب» اعلام كرده است كه «ميرسليم تا پايان مناظرات در صحنه مي‌ماند و حضور ميرسليم در انتخابات مستقل از جمنا است.» خروج سعيد جليلي از سازوكار جمنا اما شايد مهم‌تر از خروج ميرسليم بود. مهدي چمران گفته است: «آقاي جليلي حذف نشدند، بلكه خودشان نيامدند. آقاي جليلي گفته است مستقل مي‌آيد و ميثاق‌نامه جبهه مردمي نيروهاي انقلاب را هم امضا نكرد.»  نپذيرفتن سازوكار جمنا از سوي جليلي يعني آنكه وي تصميمش براي كانديداتوري به‌صورت مستقل قطعي است. همچنين برخي حاميان اين نامزد انتخاباتي در فضاي مجازي مدعي شده بودند كه به جليلي گفته شده كه در صورت پيروزي بايد كابينه دولت با نظارت جمنا چيده شود و او اين امر را نپذيرفته است.
شبهه به راي زاكاني
نامزدي كه بالاترين راي را پس از ابراهيم رييسي در انتخابات مجمع ملي جمنا آورد، عليرضا زاكاني بود. پزشك سياستمداري كه مسووليت انتخاب نمايندگان اصولگراي استان‌ها براي حضور در مجمع را برعهده داشته است. زاكاني پس از سيدابراهيم رييسي با كسب 1546 راي در رتبه دوم فهرست 10 نفره جمنا قرار گرفت تا احتمال حضور او در كنار سيدابراهيم رييسي در انتخابات رياست‌جمهوري افزايش پيدا كند.
سكوت دبيركل جامعه روحانيت مبارز
جناح راست در اين انتخابات رسما شيخوخيت جامعتين را كنار گذاشت و اين مهم‌ترين تحول اصولگرايان بود. اگرچه از همان آغاز فعاليت جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي به عنوان محوريت اجماع اصولگرايان آيت‌الله موحدي‌كرماني حمايت خود را از اين تشكل اعلام كرد اما سكوت او از مجمع عمومي اول به اين سو كاملا پررنگ بود. همچنين از آغاز سال 96 تاكنون هيچ اظهارنظر انتخاباتي‌اي از دبيركل جامعه روحانيت مبارز شنيده نشد. در دومين مجمع عمومي كه روز پنجشنبه گذشته برگزار شد نيز تنها 15 دقيقه در جلسه حضور يافت و حاضر نشد در جلسه به ايراد سخنراني بپردازد. جريان اصولگرا اگر چه با هيبتي جديد به ميدان انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم پا گذاشته اما به نظر مي‌رسد كه هنوز مشكلات ريشه‌دارش را حل نكرده است. اگر چه تلاش كرده تا از بطن پايگاه اجتماعي‌اش به نامزد مورد نظر برسد و به شكست‌هاي پي‌در‌پي‌اش پايان دهد اما همچنان علايمي هست كه نشان مي‌دهد چالش‌هاي اصولگرايان تمامي ندارد. هنوز يك سال از شكست تام و تمام اصولگرايان در انتخابات مجلس دهم نگذشته كه آنها باز هم با همان ادبيات به ميدان آمده‌اند. در صحبت‌هاي ديروز سخنرانان جمنا به‌جاي آنكه از برنامه و راهبردهاي اصولگرايان براي مديريت كشور سخني به ميان بيايد، نقد اصلاحات و اصلاح‌طلبان، نقل‌محفل آنان بود تا جايي كه حداد عادل  گفت: «با پيروزي روحاني كساني كه هشت سال در متن نبودند، براي تصاحب سمت‌ها و موقعيت‌ها هجوم آوردند. گويي گرسنه‌اي سفره‌اي ديده و با عجله همديگر را صدا زدند.» اين جملات نشان داد اصولگرايان همچنان با استراتژي تخريب رقيب بازي مي‌كنند. اما آيا اصولگرايان با رفتار سلبي مي‌توانند در انتخابات آتي به ساحل امن آرامش برسند؟
معلوم نيست رييسي گزينه نهايي باشد
عضو شوراي مركزي جمنا گفت: ما براي به وحدت رسيدن اصولگرايان و دوري از تفرقه تلاش مي‌كنيم.  به گزارش تسنيم، غلامعلي حدادعادل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا سيد ابراهيم رييسي گزينه نهايي اصولگرايان ‌خواهد بود يا نه؟ گفت اين موضوع هنوز معلوم نشده است و اين فرآيند همچنان ادامه دارد و براي به نتيجه رسيدن بايد چند روزي صبر كرد. تلاش مي‌كنيم تا اصولگرايان به وحدت برسند. زيرا ما وحدت را بهتر از تفرقه مي‌دانيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون