• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3781 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۴ فروردين

بيانيه مشترك عباس عبدي و احمد توكلي:

5 روزنامه‌نگار و 5 رسانه برتر در عرصه شفافيت و مبارزه با فساد معرفي مي‌شوند

گروه سياسي| 5 روزنامه‌نگار و 5 رسانه برتر در عرصه شفافيت و مبارزه با فساد به ابتكار احمد توكلي و عباس عبدي شناسايي و معرفي خواهند شد. اين دو نفر روز گذشته در بحبوحه اخبار انتخاباتي و اعلام كانديداتوري محمود احمدي‌نژاد بيانيه مشتركي صادر كردند تا ضمن اينكه از اهالي رسانه در زمينه مبارزه با مفاسد اقتصادي دعوت كنند از آنها بخواهند تا آثار خود در 5 سال گذشته را به آدرس موسسه ديده‌بان شفافيت و عدالت ارسال كنند تا از ميان آنها 5 روزنامه نگار و 5 رسانه انتخاب شود. عبدي و توكلي هر دو چهره‌هاي رسانه‌اي هستند. يكي متعلق به جريان اصلاح‌طلب و ديگري از چهره‌هاي اصولگرا. حالا آنها در قالب موسسه مردم نهاد ديده بان شفافيت كه احمد توكلي آن را براي مبارزه با فساد راه انداخته است، مي‌خواهند رسانه‌ها را در زمينه مبارزه با فساد اقتصادي به تحرك وادارند.
به گزارش ايلنا، متن اين بيانيه مشترك به شرح زير است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
ملت شريف ايران
با سلام و عرض تبريك ميلاد علي عليه‌السلام، اسوه صداقت و عدالت
از حدود سه دهه پيش در اثر عوامل مختلف نفساني، اعتقادي، نهادي و ساختاري، فساد مالي و اقتصادي به تدريج در ديوانسالاري پديدار شد و در اثر تضعيف نظارت عمومي و امر و نهي مردم نسبت به حاكمان و كارگزاران و روي‌آوري برخي از مسوولان به امتياز طلبي، اين فساد به مرور زمان گستره و عمق بيشتري يافت، به‌طوري كه امروز با فساد سيستمي و شبكه‌اي روبه‌رو هستيم. در اين مرحله دستگاه‌هاي ناظر و مسوول مبارزه با فساد، خود به درجاتي آلوده مي‌شوند و مفسدان به شكل شبكه‌اي از يكديگر حمايت مي‌كنند و خود به بخشي از علت تداوم و تشديد فساد مبدل مي‌شوند. كوشش مكرر رهبر معظم انقلاب براي واداشتن قواي رسمي نيز به تحرك لازم آنها منجر نشد.
خطر اين مرحله از فساد به حدي است كه با تكيه بر معارف ديني، علم اقتصاد سياسي و تجربيات بشري، با اطمينان مي‌توان مدعي شد كه اگر با عوامل پيدايش و گسترش فساد مبارزه لازم صورت نگيرد، بقاي نظام جمهوري اسلامي ديري نخواهد پاييد. نظامي كه خون پاك عزيزترين افراد ملت به‌پاي آن ريخته شد.
مبارزه با فساد لوازم قطعي‌اي دارد كه آزادي مشروع رسانه‌ها يكي از مهم‌ترين آنهاست. وجود نهادهاي مدني كه وظيفه خطير امربه‌معروف و نهي از منكر را به شكل سازمان‌يافته و قدرتمند بتوانند انجام دهند، دومين پايه لازم است. پايه سوم كه استمرار و توفيق دو پايه مذكور را تكميل مي‌كند، عزم حكومت به مبارزه و ترويج شرح صدر و همراهي با آزادي مشروع رسانه‌ها و سازمان‌هاي مردم نهاد است.
وجود رسانه‌هاي آزاد و متعهد به مبارزه با فساد و نهادهاي مدني فعال در اين زمينه، مي‌تواند به ايجاد شبكه‌اي از نيروهاي سازمان‌يافته و مقاوم در برابر فساد منجر شود كه با پشتيباني آن بخش از حاكميت كه هنوز خوشبختانه وفادار به اسلام و مردمند و پاك و حامي مبارزه با فسادند، به جنگ با فساد سازمان‌يافته و شبكه‌اي برخيزند.
در اين ميان رسانه‌ها نقش اول را بازي مي‌كنند چرا كه نهادهاي مدني، حاكمان و كارگزاران سالم و مردمي، بدون آنها نمي‌توانند وظيفه خود را به درستي انجام دهند. جزو اصلي رسانه نيز روزنامه‌نگار است. در عرصه‌اي كه نظام و مردم گرفتار آن هستند؛ روزنامه‌نگاراني كه صادقانه و متعهدانه به شفافيت فضاي عمومي كمك مي‌كنند، هم مردم را به آگاهي لازم براي نظارت صحيح و امر به ‌معروف و نهي از منكر مجهز مي‌سازند و هم زمينه‌هاي فساد را كاهش مي‌دهند. شفافيت، راه پيشگيري و مقابله با فساد و رسيدن به عدالت است. شفاف‌سازي و آگاهي‌بخشي كار روزنامه‌نگاران متعهد و شجاعي است كه در رسانه‌هاي مكتوب يا مجازي به مجاهدت مشغولند. اگر آزادي اين نيروها به درستي تامين نشود و موانع از سر راه بزرگ‌ترين واجب الهي يعني امر به ‌معروف و نهي از منكر نسبت به حاكمان برداشته نشود، بايد منتظر عميق‌تر شدن لايه‌هاي موجود فساد و بروز فسادهاي آشكار و پنهان بزرگ‌تري باشيم كه وقتي دمل چركين آنها سر باز كند، ديگر نه از تاك نشان ماند و نه از تاك‌نشان. روزنامه‌نگاران متعهد به مبارزه با فساد، سرداراني هستند كه با شجاعت، از خطرهاي ناشي از جهل، تنگ‌نظري يا خباثت استقبال مي‌كنند و سعي مي‌كنند با نور تعهد و شجاعت خويش، تاريكخانه‌هاي فساد را روشن سازند و مسير راهزنان اموال عمومي و بيت‌المال را ببندند. اين مجاهدت كه همواره بايد در چارچوب قانون صورت گيرد، بهترين كمك براي خدمتگزاران واقعي در دستگاه‌هاي رسمي است.
براي بزرگداشت همت اين گروه وطن‌دوست و مردم‌گرا، ديده‌بان شفافيت و عدالت پيش قدم شده است تا در حركتي خداپسندانه، به مديريت امضاكنندگان اين بيانيه، 5 روزنامه‌نگار و 5 رسانه برتر در عرصه شفافيت و مبارزه با فساد را شناسايي كند. اعلام رسمي اين برنامه مقارن با تولد امام علي (ع) اسوه عدالت و پايان آن در روز خبرنگار (17 مرداد ماه) خواهد بود كه طي مراسمي از روزنامه‌نگاران برگزيده با تقديم جوايزي تجليل خواهد شد. براي تحقق اين كار مقدس، دست نياز به سوي همه هموطنان غيرتمند مسلمان و غير مسلمان كه پاكي ايران و پاك ماندن نسل‌هاي آينده را آرزو مي‌كنند، دراز مي‌كنيم و اميدواريم ما را ياري كنند. مبارزه با فساد سيستمي و شبكه‌اي، مبارزه دشواري است ولي فراموش نكنيم كه خداوند قهار، در مبارزه پاك‌سرشتان با پلشتان فاسد، بي‌طرف نيست و جانب حق‌پرستان را مي‌گيرد. پس پيروز اين مبارزه پيشاپيش معلوم است.
از روزنامه‌نگاران و رسانه‌هايي كه در اين زمينه آثاري داشته‌اند يا عزيزاني كه آثاري از روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها سراغ دارند، دعوت مي‌شود اين آثار را تا تاريخ 20 ارديبهشت سال جاري از يكي از روش‌هاي ارتباطي، موسسه ديده‌بان شفافيت و عدالت ارسال فرمايند. خلق اثر بايد در فاصله آغاز سال 1390 تا پايان 1395 باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون