• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3784 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين

روز افتخار ایرانیان

در دستاوردي بي‌سابقه‌، سرانجام بيست‌سال عقب‌افتادگي‌جبران و برداشت ايران از ميدان مشترك با قطر، برابر شد

روحاني ديروز بهره برداري از 6 فاز گازي، لايه نفتي پارس جنوبي و چند پروژه‌پتروشيمي را  كليد زد

گروه اقتصادي

27 ارديبهشت سال 1396 روز ماندگار صنعت نفت و گاز كشور ما است. ديروز روزي بود كه دو اتفاق مهم افتاد؛ نخست افتتاح 6 فاز از پارس جنوبي و دوم بهره‌برداري از لايه نفتي پارس جنوبي. اهميت رويدادهاي روز گذشته حسن روحاني را هم به پارس جنوبي كشاند تا همانجا وعده تحقق خودكفايي بنزين در هفته‌هاي آتي و بهره‌برداري از تمام بنادر تا پايان دولت را اعلام كند. در مراسم بهره‌برداري از 6 فاز گازي پارس جنوبي و بهره‌برداري از لايه نفتي پارس جنوبي بود كه رييس‌جمهور اين روز را روز پر افتخار براي كشور و روز عزت بيشتر ايرانيان خواند. به گفته او امروز شاهد بهره‌برداري از فازهايي كه به دست مديران جوان و طراحان ايراني طراحي و ساخته شده‌اند، هستيم. امروز شاهد افتتاح بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري در صنعت نفت و گاز و پتروشيمي هستيم. رييس‌جمهور گفت: تلاش اقتصاددانان براي كاهش تورم از 45 درصد و يك رقمي كردن آن و رساندن رشد اقتصادي به 8 درصد بعد از 12 سال موجب افتخار ملت ايران است. اين مقام مسوول با اشاره به اينكه هر بار كه به اينجا آمده‌ام شاهد يك قدم بلند در توسعه و پيشرفت كشور بوده‌ايم، اظهار داشت: يادمان باشد بزرگ‌ترين هدف ما ايرانيان، ايران پيشرفته و پيشرو است. بزرگ‌ترين هدف ما آن است كه ايران را به نقطه اوجي برسانيم كه همه ايرانيان در تاريخ در انتظار آن بوده‌اند. ما روزهاي بزرگي در تاريخ كشور داشته‌ايم.

توافق هسته‌اي و طرح سلامت
جزو افتخارات است
وي با اشاره به توافق هسته‌اي تصريح كرد: آن زمان كه توانستيم در برابر شش قدرت برتر دنيا حرف‌مان را به كرسي بنشانيم كه به هدايت‌هاي مقام معظم رهبري و حمايت‌هاي ملت و فداكاري ديپلماسي بود؛ آن روز، روز افتحار ايرانيان بود. رييس‌جمهور يادآور شد: آن روز كه ديديم طرح تحول سلامت در ايران به ثمر نشست و مردم در بيمارستان براي پرداخت پول بيماري مجبور نيستند طلاي همسران و فرش زير پاي‌شان را بفروشند و ديديم همه ايران، همه روستاييان و همه حاشيه‌نشينان زير پوشش درماني قرار گرفتند، آن روز، روز فخر براي ما ايرانيان بود. روحاني با بيان اينكه امروز يك روز پر افتخار ديگر براي ماست، خاطرنشان كرد: امروز، روز تحقق اقتصاد مقاومتي ايران است. صنعت نفت ما و مديران نفت ما در سال 95 و 96 براي ما روزهاي پرافتحاري را آفريدند. آن زمان كه ظرف چند ماه توانستند قدرت صادرات نفت خام و ميعانات را به دو برابر افزايش دهند. آن روزي كه مديران نفت ما و وزير نفت ما در اوپك توانستند حق غصب شده چند ساله ملت ايران را باز پس بگيرند و توانستيم حق خود را همزمان با كاهش سطح توليد نفت بگيريم و توانستيم توليد نفت را به مرز قبل از تحريم برسانيم.

دو اتفاق مهم و ماندگار در يك روز
او خاطرنشان كرد: امروز روزي است كه دو اتفاق مهم افتاده است، 27 ارديبهشت سال 1396 روز ماندگار صنعت نفت و گاز كشور ما است. امروز 5 فاز كه يك فاز معادل 2 فاز است و در واقع 6 فاز را به بهره‌برداري و افتتاح مي‌رسانيم، همزمان با آن بهره‌برداري از لايه نفتي پارس جنوبي را آغاز مي‌كنيم و همزمان چند پتروشيمي اين منطقه را تا عصر امروز افتتاح مي‌كنيم. رييس‌جمهور با بيان اينكه ايران قدرتمند ما در يك سرمايه‌گذاري 20 ميليارد دلار را بهره‌برداري مي‌كند، گفت: امروز به عنوان يك روز به ياد ماندني براي تاريخ و صنعت نفت كشور ما خواهد بود. عزت ما در سايه اقتصاد مقاومتي است كه موفقيت ما در صحنه‌هاي مختلف است. امروز از يك طرف امنيت و آرامش در سراسر كشور وجود دارد و از طرف ديگر صداي بلند آزادي ملت به گوش مي‌رسد و در 29 ارديبهشت مشاركت بزرگ ملت ايران را شاهد خواهيم بود.

بهره‌برداي ايران از قطر پيشي گرفت
وي گفت: امروز مي‌بينيم در يك ميدان مشترك از همسايه‌مان كه از همين ميدان استفاده مي‌كند، ميزان بهره‌برداري ما بيشتر است. در آغاز اين دولت 240 ميليون مترمكعب در روز بوده و امروز در دولت يازدهم بعد از سه سال و نيم ظرفيت توليد ما به 575 ميليون متر مكعب رسيده است. اين يعني اينكه ما اگر با هم وحدت داشته باشيم اگر دست به دست هم دهيم مي‌توانيم عزت دوباره، پيشرفت، آرامش، موفقيت دوباره در سايه باهم بودن را داشته باشيم. روحاني تاكيد كرد: در صورتي مي‌توانيم به سمت قله‌هاي پيشرفت گام‌ برداريم كه همه دست به دست دهيم و نرويم دنبال مسائل جزيي و پيش پا افتاده كه در شأن اخلاق ايراني نيست. دنيا عظمت اخلاقي ملت ايران را ديده است، ملت ما ملت عشق به قرآن و اهل بيت است، ملت عشق به اخلاق است. نگذاريم فرداي ما به دروغ و تهمت و با گفتن سخن خلاف آلوده شود.

توهين‌كنندگان به آيت‌الله هاشمي شرمنده‌اند
وي گفت: افتخار ما راست‌گويي، شفافيت، احترام به حقوق يكديگر است، بايد به بزرگان احترام بگذاريم. ديديم آن روزي كه عده‌اي سال‌ها به شهيد بهشتي تهمت زدند چگونه شرمنده شدند، سال‌ها به آيت‌الله هاشمي توهين كردند و امروز بعد از پرواز روح ايشان به آسمان‌ها شرمنده هستند، نگذاريم در برابر افتخارات كشورمان شرمنده باشيم، تازه اين شرمندگي دنيا است شرمندگي قيامت بدتر است. رييس‌جمهور بيان كرد: ما انقلاب نكرديم كه رو در روي همديگر باشيم و انقلاب نكرديم كه يكديگر را تخريب كنيم و همچنين انقلاب نكرديم كه براي مواد غذايي دست‌مان به بيرون دراز باشد و به فكر خودكفايي بوديم.

تحقق خودكفايي در بنزين پس از گندم
وي افزود: به فكر خودكفايي گندم و صادرات گندم بوديم و همچنين خودكفايي در گاز، نفت و گازوئيل را در نظر داشتيم و به اميد خدا در هفته‌هاي آينده به خودكفايي در بنزين هم خواهيم رسيد و همه انتظارات ملت برآورده خواهد شد. روحاني ادامه داد: يك قانون اساسي، يك دولت، يك رهبر، يك آرمان و يك انقلاب و يك ايران سربلند و عزيز داريم و امروز روزي است كه بحمدالله شاهد يك قدم بزرگ در پيشرفت كشور هستيم و روز خوشحالي و افتخار براي ملت و دولت ايران و روز غرور براي ايران و همه دوستداران ايران عزيز خواهد بود. او با تاكيد بر اينكه بايد در همه زمينه‌ها بتوانيم قدم‌هاي بلند‌برداريم، گفت: ‌در حمل و نقل به فكر نوسازي هستيم و نوسازي را انجام خواهيم داد و در زمينه ارتباط با دنيا ايران به عنوان كريدور شمال – جنوب، شرق و غرب قرار دارد. رييس‌جمهور تصريح كرد: تا پايان دولت تمام بنادر را به بهره‌برداري مي‌رسانيم. روحاني افزود: ما در علم و فناوري از لحاظ پيشرفت كمي در ميان 25 كشور بزرگ دنيا رشد اول علمي را داشته‌ايم و در همه زمينه‌ها گام‌هاي بلندي برداشته‌ايم.

اجماع در اجراي قراردادهاي جديد نفتي
وزير نفت نيز در آيين افتتاح رسمي فازهاي 17، 18 و 19 و 20 و 21 ميدان گازي پارس جنوبي و افتتاح فاز يك طرح توسعه لايه نفتي ميدان مشترك پارس جنوبي پيش از رييس‌جمهور سخنراني كرد و گفت: باوركردني نبود ما بتوانيم طي مدت سه سال در زمان تحريم‌ها 11 فاز را به نتيجه برسانيم و ظرفيت توليد گاز پارس جنوبي را از 240 ميليون متر مكعب در سال 92 به 570 ميليون متر مكعب در سال 95 برسانيم.  بيژن زنگنه، وزير نفت توضيح داد: امروز براي صنعت نفت روزي تاريخي، بي‌نظير و فراموش نشدني است چرا كه بزرگ‌ترين مجموعه‌اي كه همزمان افتتاح مي‌شود زنجيره‌اي از طرح‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي است كه در يك روز با ارزش 20 ميليارد دلار به بهره‌برداري خواهند رسيد. او بيان كرد: با افتخار مي‌گويم كه اين تحقق واقعي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، درون‌زا، درونگر، دانش‌بنيان و با تكميل زنجيره ارزش است. زنگنه با اشاره به اينكه بخش اصلي اقدامات در اوج تحريم‌ها انجام شده است، خاطرنشان كرد: بيشتر تحريم‌ها در دو سال اول دولت يازدهم بوده و به اين ترتيب ما اقتصاد مقاومتي را محقق كرديم. وي تاكيد كرد: ما مرد فشار و كم‌پولي بوديم زيرا جاده آسفالت پيش روي ما نبود و قابل باور نبود كه طي مدت سه سال در زمان تحريم‌ها بتوانيم 11 فاز را به نتيجه برسانيم و ظرفيت توليد از 240 ميليون متر مكعب در سال 92 به 570 ميليون متر مكعب در سال 95 برسد.

آنچه رييس‌جمهور در عسلويه و پارس جنوبي افتتاح نكرد!
حسن روحاني عصر روز گذشته نيز چند طرح را در عسلويه افتتاح كرد كه به اين ترتيب به طور همزمان 6 فاز پارس جنوبي به ارزش 19 ميليارد دلار و 4 طرح پتروشيمي عظيم در منطقه پارس جنوبي و عسلويه افتتاح شد. با آغاز بهره‌برداري از اين پروژه‌ها بالاخره در برداشت از ميادين پارس جنوبي تقريبا به قطر رسيديم.
البته رييس‌جمهور از مجموع پروژه‌هاي مورد نظر حاضر به افتتاح دو طرح بزرگ پتروشيمي به نام پرديس 3 با ظرفيت يك و نيم ميليون تن و متانول كاوه به عنوان بزرگ‌ترين واحد متانول دنيا به ظرفيت 5/2 ميليون تن نشد. او دليل اين امر را افتتاح طرح‌هايي عنوان كرد كه صد درصد تكميل شده‌اند لذا افتتاح پتروشيمي پرديس 3 و متانول كاوه كه در آستانه تكميل و بهره‌برداري هستند؛ به زماني ديگر موكول شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون