• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3784 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين

سخنگوی قوه قضاییه:

پرونده‌های بقایی و احمدی‌نژاد باز است

گروه سياسي | رييس دولت گذشته كه اين روزها بيش از قبل خبرساز شده و خود و يارانش را مبرا از هرگونه جرم دانسته و حتي در برخي موارد عنوان مي‌كند كه قوه قضاييه از آنها عذرخواهي كرده است، بيشتر از هميشه نامش در صدودهمين نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه برده مي‌شود. محسني‌اژه‌اي كه نخستين حضور خود در جمع خبرنگاران در سال جديد را با گزارشي از اقدامات دستگاه قضا براي آسيب‌زدايي از بانك‌ها آغاز و ميزان معوقات بانك سرمايه را هشت هزار و ٣٠٠ ميليارد تومان اعلام كرد كه تنها متعلق به 31 نفر است، با پرسش يكي از خبرنگاران در خصوص پرونده محمود احمدي‌نژاد، وارد مسائل سياسي روز شد. سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوالي درباره آخرين وضعيت پرونده محمود احمدي‌نژاد، گفت: «آخرين وضعيت را زماني مي‌توان گفت كه حكم صادر شود، اين پرونده مفتوح است و به دليل سمت اين فرد، مستقيما به دادگاه رفته و در دادگاه مطرح است و هنوز منجر به صدور حكم نشده است». وي در ادامه درباره برگزاري جلسه دادگاه براي اين پرونده، نيز گفت: «در رابطه با هيچ پرونده‌اي تا زماني كه تعيين وقت نشود، نمي‌توانم بگويم كه دادگاه آن چه زماني تشكيل مي‌شود. اما سفر به خوزستان و سخنراني محمود احمدي‌نژاد يكي ديگر از موضوعاتي بود كه بار ديگر پاي رييس دولت گذشته را به نشست خبري ديروز باز كرد.» محسني‌اژه‌اي در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه، «محمود احمدي‌نژاد در سفر به خوزستان اظهاراتي را مطرح كرده و گفته مي‌شود اين اظهارات توهين به شخصيت‌هاي عالي نظام بوده است، كه در مقابل با واكنش دادستان كل كشور روبه‌رو شده و البته ايشان بدون اينكه نامي از وي ببرند، وعده رسيدگي به موقع را داده‌اند، آيا از سوي دادستاني اعلام جرمي صورت گرفته است؟» گفت: «من هم از دادسراي تهران پرسيدم و هم از دادسراي ويژه روحانيت. دو موضوع در بعضي سايت‌ها و خبرگزاري‌ها مطرح شده است. يكي اينكه ايشان عليه دادستان شكايت كرده‌اند و ديگر اينكه دادستان عليه ايشان شكايت كرده است. هم از دادسراي ويژه روحانيت پرسيدم كه گفتند نه؛ ايشان هيچ شكايتي عليه دادستان نكرده كه به دست ما برسد. از دادسراي تهران هم پرسيدم كه آيا شكايتي به دست شما رسيده است، گفتند شكايتي كه از سوي دادستاني كل صورت گرفته باشد و در دادگستري ثبت شده باشد، نه؛ اين‌گونه نبوده است». محسني‌اژه‌اي در ادامه نشست خبري و در پاسخ به سئوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه احمدي‌نژاد در كنفرانس خبري خود چندين بار اعلام كرد كه حميد بقايي بيگناه است و از او عذرخواهي هم شده است، آيا اين امر صحت دارد؟ گفت: خير، پرونده ايشان همچنان مفتوح است. هيچ‌وقت عذرخواهي نشده، اين پرونده هنوز به دادگاه نرفته است؛ در نتيجه بيگناهي و باگناهي‌اش اثبات نشده است. معاون اول قوه قضاييه در پاسخ به سئوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه آقاي احمدي‌نژاد بر خلاف توصيه مقام معظم رهبري در انتخابات ثبت نام كردند، آيا قوه قضاييه ورود نمي‌كند؟ گفت: اين موضوع در مورد بحث صلاحيت‌هاست كه شوراي نگهبان بايد اظهارنظر كند.
در مورد كانال‌هاي تلگرامي 8 نفر بازداشت بودند
معاون اول قوه قضاييه در پاسخ به سوال ديگري درخصوص آخرين وضعيت دستگيري برخي از مديران كانال‌هاي تلگرامي و ارتباط يكي از وزرا با اين پرونده، عنوان كرد: يك بحث اين است كه افرادي كه دستگير شدند هنوز براي‌شان حكمي صادر نشده؛ در نتيجه از بيان جزييات پرونده‌هاي‌شان از لحاظ قانوني معذور هستم و اسم و جزييات آنها را نمي‌توانم بگويم. اتهامات آنها اجمالا شامل اتهامات امنيتي و بعضي علاوه بر مسائل امنيتي، انتشار موارد مستهجن، موارد خلاف نظام، اخلاق و عفت عمومي بوده است. در اين خصوص 8 نفر بازداشت شده‌اند كه براي دو نفر از آنها قرار تامين صادر شده است. يك نفر آزاد شده، يك نفر ديگر نيز در صورت تامين قرار در حال آزادي است. محسني‌اژه‌اي ادامه داد: در يكي از روزنامه‌ها از رييس‌جمهور مطلبي نقل شده بود كه اين افراد مجرم نيستند كه البته تحريف صحبت رييس‌جمهور بود. ايشان فرموده بودند بر اساس گزارش اوليه اينگونه نبوده است. در واقع مرجع صالح رسيدگي براي اثبات جرم قوه قضاييه است. وي خاطرنشان كرد: اين پرونده با گزارش رسمي همراه با مستنداتي به دادستان داده شده است و دادستان به عنوان مدعي‌العموم وارد شده و در حال بررسي است؛ بنابراين آنچه ثابت مي‌شود يا نمي‌شود را نمي‌دانيم و اينكه عليه چه كساني و چه مواردي ثابت مي‌شود از موارد بعدي است و پس از رسيدگي مي‌توان در مورد آن اظهارنظر كرد.
محسني‌اژه‌اي درباره آخرين وضعيت خبرنگاران دستگير شده از جمله هنگامه شهيدي و طاهره رياحي نيز گفت: در مرحله دادسرا بوده و هنوز قرار مجرميت صادر نشده است. در برخي كانال‌هاي تلگرامي مي‌گفتند كه 12 نفر بازداشت شده‌اند، اين صحيح نبود. در مورد كانال‌هاي تلگرامي 8 نفر بازداشت بودند كه يك نفر از آنها آزاد شده و يك نفر ديگر هم در حال آزادي است كه نمي‌دانم شايد هم‌اكنون آزاد شده باشد. سه يا چهار نفر ديگر هم در بحث ديگري دستگير شده بودند. خانم شهيدي هم توسط وزارت اطلاعات دستگير شده بود و مدتي هم در اختيار وزارت اطلاعات بود و آن خانم ديگر (رياحي) هم همين‌طور. اينها با هم مرتبط نيستند يا همان آقاي احسان مازندراني كه در حال تحمل كيفر است. اينها با هم ارتباطي ندارند.
تاكنون دو مورد در تهران تخلف انتخاباتي صورت گرفته است
سخنگوي قوه قضاييه همچنين درخصوص وظايف دستگاه قضا براي برخورد با تخلفات انتخاباتي گفت: وظيفه قوه قضاييه برخورد با جرم است، چه در امر انتخابات باشد چه در غير انتخابات. در جرايم انتخاباتي بايد شعب ويژه رسيدگي بر اساس قانون وجود داشته باشد. در مورد جرايم انتخاباتي ستادي پيش‌بيني شده است. تا پيش از ظهر در مورد تخلفات انتخاباتي كه تاكنون صورت گرفته و مربوط به تبليغات زودهنگام مي‌شود سوال پرسيدند و در جواب گفته شد تاكنون فقط دو مورد در تهران تخلف صورت گرفته است و بيش از دو مورد تخلفي نداشتيم. اين تخلفات مربوط به روزنامه‌ها مي‌شود كه دادستان آنها را احضار كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون