• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3784 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين

انتقاد رييس مجلس از وضعيت ثبت‌نام‌ها براي رياست‌جمهوري:

شوراي نگهبان مصوبه انتخاباتي مجلس را رد كرد

گروه سياسي| سيل بالاي ثبت نام‌كنندگان براي كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم با واكنش‌هاي بسياري در روز‌هاي اخير روبه‌رو بوده است. ديروز هم از جلسه علني مجلس تا شوراي نگهبان متاثر از همين موضوع بود. هرچند كه علي لاريجاني، رييس مجلس اعلام كرد كه پيش از اين قوه مقننه براي تدوين شرايط رجل مذهبي و سياسي قانون تصويب كرده و شوراي نگهبان آن را رد كرده است اما شوراي نگهبان ترجيح مي‌دهد كه بگويد در اين زمينه همه نهادها مقصر هستند. با اين حال رييس مجلس از وعده‌اي كه آيت‌الله جنتي، دبير شوراي نگهبان براي اصلاح آيين نامه شوراي نگهبان در اين مورد داده بود و عملياتي نشده است، گلايه دارد.
رييس مجلس: شوراي نگهبان مصوبه رجل سياسي و مذهبي را رد كرد
رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به برخي انتقادات نسبت به ثبت‌نام تعداد زيادي از مردم عادي در انتخابات رياست‌جمهوري گفت كه مجلس پيش از اين قانوني را براي تفسير رجل سياسي و مدير و مدبر بودن كانديداهاي اين انتخابات تصويب كرده بود كه مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفت و اكنون همين آمادگي وجود دارد كه شوراي نگهبان مصوبه قبلي مجلس را تاييد كند يا ايرادات آن را براي اصلاح به مجلس ارجاع كند. به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني در بخشي از نطق پيش از دستور خود در جلسه علني (يكشنبه) مجلس با اشاره به ثبت نام بيش از 1600 نفر در انتخابات رياست‌جمهوري، افزود: اين امر از جهتي خوب است كه مردم احساس مي‌كنند وظيفه‌شان است و حضور پيدا مي‌كنند. در قانون اساسي شرايطي براي كانديداهاي رياست‌جمهوري تعيين شده و علاوه بر ايراني‌الاصل بودن و متدين بودن چند ويژگي تعيين شده، يكي اينكه مدير و مدبر باشد و ديگر اينكه جزو رجال سياسي و مذهبي باشد. ما در دوره‌هاي گذشته تقريبا اين مساله را داشتيم، اين روزها مي‌بينم كرارا اين بحث در رسانه‌ها مي‌شود كه چرا قانون در اين زمينه مشخص نكرده است و حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي هم بياناتي داشتند كه چرا طوري شده كه گاه افرادي براي انتخابات رياست‌جمهوري ثبت نام مي‌كنند كه مي‌دانند شرايط را ندارند، اما براي هيجان آن وارد مي‌شوند كه اين وهن كار رياست‌جمهوري است. رييس مجلس با تاكيد بر اينكه اين مشكل مربوط به مجلس نيست، ادامه داد: ما در اين زمينه قانون تصويب كرديم كه فرد چه ويژگي‌هاي بايد داشته باشد كه بتوان او را مدير و مدبر دانست يا اينكه سوابق اجرايي‌اش چه باشد يا چه افرادي او را تاييد كنند كه نشان دهد او مدير و مدبر است و اگر در بخش خصوصي بود، بايد چه شرايطي داشته باشد و رجل سياسي و مذهبي مفهومش چيست. اين قانون در مجلس قبل تصويب شد و به شوراي نگهبان ارجاع شد، اما شورا آن را رد كرد. استدلال‌شان اين بود كه اين تشخيص بر عهده شوراي نگهبان است و حتي آيت‌الله جنتي به من گفتند همه اين را قبول دارم، اما اين را به صورت آيين‌نامه در شوراي نگهبان تصويب مي‌كنيم، چون شوراي نگهبان طبق قانون اساسي مسوول اين كار است اما اين كار را هم انجام ندادند. اصحاب رسانه و صاحب نظران بدانند كه مجلس اين موضوع را كاملا حس كرده، برايش چاره‌انديشي كرده و چارچوب قرار داده و قانون تصويب كرده است، اما تشخيص شوراي نگهبان رد اين مصوبه بود، لذا ما نبايد پاسخگو باشيم.
قانوني تدوين شود كه شرايط ثبت نام در انتخابات را مشخص كند
از سوي ديگر روز گذشته آيت‌الله احمد جنتي گفت: امسال تعداد زيادي از افراد براي شوراها ثبت نام كردند. شناخت از اين افراد، كار خيلي مهم و دشواري است. تشخيص اينكه آيا داوطلبان، توانايي و صلاحيت لازم را دارند يا خير امري بسيار مهم است. اعضاي منتخب شوراي شهر، بسياري از امكانات را در اختيار دارند و در فضاهاي مختلف كارهاي فرهنگي مي‌كنند بنابراين عملكرد آنها در فرهنگ كشور و جامعه بسيار تاثيرگذار است. به گزارش مهر، وي در خصوص داوطلبين انتخابات رياست‌جمهوري اظهار داشت: برخي از افرادي كه براي رياست‌جمهوري ثبت نام كرده‌اند، كمترين اطلاعاتي در خصوص مسووليت‌هاي رييس‌جمهور ندارند و لذا بايد قانوني تدوين شود كه محدوديت‌هايي در خصوص ثبت‌نام داوطلبين ايجاد كند. مجلس بايد در اين خصوص قانونگذاري كند و ما هم كمك مي‌كنيم تا شرايط خاصي براي ثبت نام‌كنندگان درنظر گرفته شود. وي با اشاره به اينكه بخش عظيمي از آينده كشور به دست رياست‌جمهوري است، گفت: براي ثبت‌نام، بايد شرايط و محدوديت‌هايي قرار داده شود تا افراد با شرايط خاص بتوانند ثبت نام كنند. در اين خصوص بايد روشنگري كرد و رسانه‌ها بايد اين موضوعات را براي مردم تبيين كنند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون