• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3786 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳۰ فروردين

دولتمردان در برابر تخريب‌ها به صحنه آمدند

كارنامه «عبور از بحران»

اسحاق جهانگيري:

  شعار «مبارزه با فساد» دادند و «فسادهاي قرن» رخ داد

 7/2 میلیارد دلار و بشكه‌هاي نفت بدون يك رسيد به زنجانی‌دادند

 

علي طيب‌نيا:
دولت ميراث‌دار  700 هزار ميليارد بدهي است

محمد باقر نوبخت:
جهانگيري براي دفاع از دولت به صحنه آمد

 

گروه سياسي

سخنگوي دولت با خبر استقبال اعضاي كابينه از كانديداتوري اسحاق جهانگيري، در جمع خبرنگاران حاضر شد؛ كانديدايي كه قرار است در مناظرات انتخاباتي مكمل حسن روحاني باشد، با اين اقدام خود رضايت دولتمردان يازدهم را هم به همراه دارد تا براي يك بار هم كه شده، از طريق رسانه ملي نسبت به آنچه كه تحويل دولت يازدهم داده شده براي مردم روشنگري كند. اين وعده‌اي است كه نه تنها از سوي اسحاق جهانگيري و از طريق يكي از شبكه‌هاي اجتماعي او اعلام مي‌شود بلكه سخنگوي دولت نيز آن را تاييد مي‌كند. محمدباقر نوبخت، در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه «اسحاق جهانگيري براي انتخابات رياست‌جمهوري نام نويسي كرده است، نظر دولت در اين زمينه چيست و اينكه طبق اعلام وي آيا دولت تصميم دارد درباره اقدامات دولت قبل روشنگري كند؟»، گفت: «در حال حاضر رويكرد برخي منتقدان اين است كه بخش خالي ليوان را نشان دهند و مختصات موجود را با وضع مطلوب مقايسه مي‌كنند. واقعيت اين است كه اين ليوان بايد پر شود. البته ما نسبت به وضعيت ايده‌آل فاصله داريم. اما اگر كسي مي‌خواهد واقعا كارآمدي دولت را ببيند اين مختصات را نسبت به روز نخستين كه ما اين دولت را تحويل گرفتيم مقايسه كند و ببيند كه اگر آن روند ادامه پيدا مي‌كرد در سال 96 به كجا مي‌رسيديم. نوبخت با تاكيد بر اينكه دولت نيازمند است كه نسبت به اين تبيين اقدام كند، تصريح كرد: «به همين جهت اقدام آقاي جهانگيري اقدام واقعا ارزشمندي است كه در جهت دفاع از عملكرد دولت وارد اين صحنه شدند، حتما در مناظرات تلاش مي‌كنند نسبت به عملكرد دولت و واقعيت‌هايي كه وجود دارد روشنگري كنند. وي ادامه داد: درد اين دولت در چهار سال گذشته اين نبود و نيست كه بياييم هر روز جامعه را متشنج كنيم و بگم بگم راه بيندازيم يا كاغذ دربياوريم و نشان دهيم. سخنگوي دولت اضافه كرد: هر چيزي بود قوه قضاييه رسيدگي مي‌كند؛ و نهايتا در مورد آن بحث مي‌شود. البته متاسف هستيم از اينكه در برابر اين روش اخلاق‌مدارانه دولت، عده‌اي آمدند كه تا ديروز نه تنها به ما بلكه بايد به دستگاه قضا پاسخگو مي‌بودند يك وجهه طلبكارانه پيش‌گرفته‌اند. در اين نوع موارد بنده هم باشم، مطمئن باشيد كه مطالب لازم را مي‌گويم. قصد آقاي جهانگيري و سياست دولت تخريب هيچ كانديدايي نيست. در جهت مشاركت حداكثري در انتخابات الزاماتي وجود دارد كه يكي از اين الزامات موضوع عدم تخريب و كثرت كانديداها است كه از اين بابت خوشبختانه كثرت كانديداها وجود دارد و مطمئن باشيد كه دولت هيچ كانديداي محترمي را تخريب نمي‌كند. اينها همه فرزندان كشور هستند كه براي خدمت شانه آماده كرده‌اند. ما حداكثر توانايي‌هاي خود را عرضه مي‌كنيم و جامعه داوري مي‌كند كه كدام يك از كانديداها مي‌توانند از عهده اين كارها بربيايند.
انتخابات سالمي را برگزار مي‌كنيم
سخنگوي دولت در ادامه از الزامات ديگر انتخابات پيش‌رو را سلامت برگزاري آن عنوان كرد و گفت: دولت سلامت انتخابات را تضمين مي‌كند. با توجه به اينكه دولت مسوول برگزاري انتخابات توسط وزارت كشور است، گرچه اين برگزاري با همكاري مردم انجام مي‌شود و نظارت شوراي نگهبان نيز اعمال مي‌شود، اما انتخاباتي سالم را برگزار و به كثرت كانديداها و عدم تخريب كانديداهاي رياست‌جمهوري توجه دارد و اينها را به عنوان الزامات مشاركت حداكثري مي‌داند.
توضيح درباره  انسداد تماس تلگرام
نوبخت در پاسخ به سوالي درباره علت مسدود شدن تلگرام صوتي گفت: اين اقدام در خارج از دولت انجام شده است و مسووليت آن بر عهده دوستاني است كه گفتند اين كار بايد صورت بگيرد.
دو هزار و 46 طرح ناتمام در زمان آغاز
سخنگوي دولت با اشاره به برخي انتقادها كه مي‌گويند پروژه‌هاي افتتاحي دولت، مربوط به دولت قبل است، گفت: «زماني كه دولت يازدهم روي كارآمد با دو هزار و 46 طرح ناتمام مواجه شد كه مي‌توانستيم بگوييم اين طرح‌ها به ما ربطي ندارد و خودمان طرح‌هاي جديدي را ارايه مي‌كرديم اما انصاف نديديم كه اين اقدام را انجام دهيم. نوبخت افزود: لذا از استاندار و مجامع نمايندگان استان‌ها سوال كرديم كه كدام يك از طرح‌ها، اولويت‌دار است و آن را در دستور كار قرار داديم؛ اما از اين نظر به دولت ظلم شد چون بر اساس منافع ملي اقدام كرديم.  نوبخت در پاسخ به اين سوال كه «با توجه به استعفاي معاون اجرايي رييس‌جمهوري و كانديداتوري معاون اول براي انتخابات رياست‌جمهوري، مديريت دولت در ماه پاياني به چه شكل خواهد بود؟» گفت: امروز رييس‌جمهوري مانند چهار سال گذشته نيازمند تعرفه شخصي نيست و براي مردم شناخته شده است. بهترين تبليغ دولت، خدمات چهار ساله دولت يازدهم است. نوبخت افزود: در حال حاضر اقداماتي كه از سوي رييس‌جمهوري در افتتاح طرح‌ها صورت مي‌گيرد جزو وظايف ايشان است و تبليغاتي و انتخاباتي نيست بلكه در جهت تكميل عملكرد گذشته است. در حال حاضر رييس‌جمهوري و معاون اول در محل كار خود و به انجام امور اجرايي مشغول هستند و اگر يك روز دولت مصوبه و تصميم نداشت مي‌شود گفت كه مكثي در كار پيش آمده است ولي همه همكاران به تعهد خود به ملت پايبند هستند و از اين بابت خدشه‌اي به كار وارد نخواهد شد.
حضور جهانگيري مكمل است
نوبخت در پاسخ به اينكه گفته مي‌شود ثبت نام جهانگيري به دليل نتوانستن رييس‌جمهوري در دفاع از عملكرد خود است، گفت: عملكردي كه قابل دفاع نباشد آدام اسميت هم نمي‌تواند دفاع كند. وي افزود: در حال حاضر مهم‌ترين اقدام دولت به درستي تبيين مي‌شود و به نظر شما در برابر تعدد كانديداها كه البته از آن استقبال مي‌كنيم و همه آنها مي‌گويند رقيب‌شان يك نفر است، نبايد دولت به تبيين عملكرد خود بپردازد؟ اينكه از دولت فردي برود و اقدامات را توضيح بدهد، سنجيده است حال اگر دستاوردي نداشته باشيم به جاي دو نفر 200 نفر هم بروند، اگر كاري نشده باشد فايده‌اي ندارد. حضور جهانگيري مكمل است و همه انتظار تبيين واقعيت‌ها را دارند تا موجب برگزاري انتخاباتي سالم‌تر شوند تا مردم بدون جوسازي تصميم‌گيري كنند. نوبخت در پاسخ به اينكه برخي پرداخت چند برابري يارانه را مطرح مي‌كنند آيا امكان‌پذير است؟ گفت: براي اضافه كردن يارانه‌ها يا بايد قيمت حامل‌هاي انرژي افزايش يابد يا از بودجه عمومي برداشت كنيم كه در حال حاضر نيز مازاد پرداختي را از بودجه عمومي برداشت مي‌كنيم. بنابراين طرح چنين موضوعاتي بي‌اطلاعي از آمار و ارقام است و از نظر اعداد و ارقام موجود، اصلا امكان‌پذير نيست.

 

گروه سياسي| روزي كه در دقايق آخر مهلت ثبت‌نام وارد ستاد انتخابات كشور شد و نام خود را براي نامزدي رياست‌جمهوري ثبت كرد جمله مهمي را بيان كرد و گفت: يك بار ديگر براي ملت همه ابعاد مختلف را مشخص كنم كه دولت در زمينه اقتصاد، مسائل سياست داخلي و اختلافات داخلي، مسائل بين‌المللي و مسائل فرهنگي و از همه بدتر بحثي كه در زمينه فساد وجود دارد چه چيزي را تحويل گرفت. وقتي اين جمله را بيان كرد بسياري تصور مي‌كردند معاون اول رييس‌جمهور آمده تا در مناظره‌ها و در مقابل لشكركشي اصولگرايان حسن روحاني را ياري كند. اكنون اما به نظر مي‌رسد آقاي معاون اول از همين روزها آغاز كرده است. او بي‌پرده‌تر و صريح‌تر از هميشه به سخن آمده و مي‌گويد: در سال‌هاي گذشته شعار مبارزه با فساد دادند اما بزرگ‌ترين فسادهاي قرن اتفاق افتاد. شعار كار و تلاش دادند و شاهد هدر رفت منابع كشور بوديم. به گزارش ايرنا، اسحاق جهانگيري ديروز در مراسم بهره‌برداري از تصفيه خانه فاضلاب شهر پرند اظهار كرد: گذر زمان صداقت دولت‌ها را نشان مي‌دهد. خيلي‌ها شعار مي‌دهند اما وقتي كه در كوران اتفاقات بايد از آزمايش‌ها سربلند بيرون بيايند، مشخص مي‌شود كه شعارها براي منافع زود گذر خود با فريب ملت مظلوم بوده است. جهانگيري افزود: دولت تدبير و اميد در خصوص تبعيت از فرامين مقام معظم رهبري شعار نداد چرا كه همه مسوولان كشور موظف هستند در راستاي جهت‌گيري‌هايي كه رهبر معظم انقلاب ترسيم مي‌كنند حركت كنند. معاون اول رييس‌جمهوري در ادامه با اشاره به نامگذاري امسال مبني بر اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل و تعيين فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتي از سوي رهبر معظم انقلاب و رييس‌جمهور گفت: بر اساس فرمايش مقام معظم رهبري ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي بايد نافذالكلمه باشد اما اين ستاد فقط در حد قوه مجريه عمل كرد و براي تحت مديريت قرار دادن قواي ديگر اقدامي انجام نداد و صرفا در چارچوب قوانين موجود عمل كرد. او در ادامه به دستاوردهاي سال گذشته دولت اشاره مي‌كند و مي‌گويد: دستاوردهاي سال گذشته كه فراتر از هدف‌گذاري‌ها بود، در سال گذشته قرار بود 7500 واحد توليدي راكد و نيمه فعال از تسهيلات بانكي استفاده كنند كه با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده 23 هزار واحد نيمه فعال و راكد موفق شدند از اين تسهيلات بهره‌مند شده و دوباره فعال شدند. قرار بود صادرات كشور 20 درصد افزايش پيدا كند كه ميزان رشد صادرات در سال 95 نسبت به سال 94 از نظر وزني 38 درصد رشد داشت. جهانگيري با ابراز تاسف از انتشار برخي مطالب در برخي رسانه‌ها در خصوص بهره‌برداري از طرح‌هايي همچون پارس جنوبي، خاطرنشان كرد: برخي رسانه‌ها نوشته بودند كه عكس يادگاري با طرح‌هاي دولت گذشته، دولت گذشته اگر مي‌توانست خودش چنين عكس‌هايي مي‌گرفت چرا كه هم از درآمدهاي سرشار برخوردار بود و هم وعده داده بود كه ظرف 35 ماه اين طرح‌ها را اجرا خواهد كرد.
معاون اول رييس‌جمهوري با اشاره به اتفاقات ناراحت‌كننده در دولت گذشته افزود: شركت ملي نفت در دوره گذشته 50 ميليارد دلار از منابع بانك مركزي و ذخاير ارزي كشور در اختيار شركتي به نام نيكو قرار داد تا براي اجراي طرح‌ها اين اعتبارات را به شركت ملي نفت بدهد. وي افزود: 2 ميليارد و 700 ميليون دلاري كه به بابك زنجاني داده شد از همين محل بود كه به آن شركت دستور دادند اين مبلغ را به بابك زنجاني بدهد تا او در ميان پيمانكاران توزيع كند. جهانگيري با بيان اينكه پرداخت اين مبلغ به بابك زنجاني بدون دريافت وثيقه مناسب صورت گرفته است، گفت: چند مقام دولتي روي يك برگ كاغذ امضا كردند كه اين پول به يكي از بانك‌هاي خارج از كشور واريز شود و زماني كه امضا مي‌كردند هيچ گزارشي از وجود وسابقه چنين بانكي هم دريافت نكردند. جهانگيري با بيان اينكه اتفاقاتي همچون اتفاق بابك زنجاني ناراحت‌كننده است، گفت: ناراحت‌كننده‌تر از آن اينگونه سوءمديريت‌ها است كه باعث غارت سرمايه ملت ايران شده است. معاون اول رييس‌جمهوري با بيان اينكه مديريت خوب مي‌تواند معجزه كند و از حداقل منابع حداكثر بهره‌برداري را حاصل كند، اظهار كرد: سوء مديريت مي‌تواند منابع كشور را به آتش بكشد، متاسفانه قدر مديريت در كشور شناخته نمي‌شود و گاهي سخنان دلسرد‌كننده باعث مي‌شود مديران خوب و بي‌حاشيه كشور نتوانند آنگونه كه بايد به مردم خدمت كنند.
برخي خسارت‌ها قابل جبران نيست
معاون اول رييس‌جمهور ديروز يك بيمارستان هم در شهرستان بهارستان افتتاح كرد و در افتتاح اين بيمارستان از خسارت‌هايي گفت كه غيرقابل جبران است، از اينكه فردي غير ارزشي خود را ارزشي نشان داده يا فردي غير انقلابي خود را انقلابي جا بزند. به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در آيين افتتاح بيمارستان امام حسين شهرستان بهارستان، ضمن تاكيد بر پيگيري مشكلات اين شهرستان گفت: انتظارات وتوقعات مردم متناسب با شرايط جديد متفاوت شده وحتما بايد در همين راستا به مناطق اطراف تهران نيز توجه شود. معاون اول رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: مهم‌ترين ‌شأن و جايگاه دولت برنامه‌ريزي و فكر براي توسعه كشور در افق‌هاي بلندمدت است. حتي كشورهاي حاشيه خليج فارس كه از نظر برنامه‌ريزي بسيار بيشتر از ايران عقب هستند با كمك مشاوران خارجي برنامه‌هاي بلندمدتي براي خود طراحي كردند چراكه با اين افق‌هاي بلند و روشن است كه جوانان به آينده اميدوار مي‌شوند. جهانگيري همچنين تصريح كرد: در اداره كشور در مدتي ضعفي پيش آمد و خيلي به كشور خسارت زد كه اين خسارات فقط مادي نبود چون خسارات مادي بعضا قابل جبران است اما برخي خسارت‌ها قابل جبران نيست و جبران آنها زمان زيادي مي‌برد. مثلا اينكه فردي غير ارزشي خود را ارزشي نشان داده يا فردي غير انقلابي خود را انقلابي جا بزند. وي با اشاره به افزايش درآمد نفتي در سال‌هاي اخير و مشهود نبودن تاثير آن بر زندگي مردم و كشور تصريح كرد: منظور من اين نيست كه پول‌ها را خوردند، بردند يا دزدي كرده‌اند. من اين حرف را نمي‌زنم اما بد مديريت كردن مي‌تواند آينده يك كشور را نابود كند. معاون اول رييس‌جمهور افزود: اين نظام نيازمند يك سري از خودگذشتگي‌هاست. اما برخي فكر مي‌كنند موفقيت‌ها در اين كشور فقط براي خودشان است. ما در مقطع حساسي هستيم و بايد تصميمات دقيق و مهمي بگيريم. اميدواريم حركت توسعه‌اي براي كشور نيز ادامه پيدا كند. جهانگيري با بيان اينكه اصلي‌ترين كار در دولت براي ما از ابتدا تعيين اولويت‌ها بود، گفت: يكي از موضوعات چالش هسته‌اي و برون‌رفت از آن، ايران هراسي و تبديل تنش‌ها به دوستي‌ها بود. در عين حال با تعامل با دنيا مسير اقتصاد مقاومتي را هموار كرديم كه البته در اين راه نقايصي هم هست كه بايد با مديريت آنها را حل كرد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون