• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3789 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳ ارديبهشت

مناظره‌هاي انتخاباتي زنده شدند

وزير كشور: روحاني به لغو پخش زنده مناظره‌ها اعتراض كرد

گروه سياسي

در حالي كه كمتر از يك ماه به انتخابات رياست‌جمهوري باقي مانده است، مناظره زنده يا ضبط شده كه بسياري از آن با عنوان مناظره مرده ياد كرده‌اند تبديل به داغ‌ترين بحث انتخاباتي شده است. دور روز پيش بود كه خبر رسيد كميسيون تبليغات انتخاباتي تصميم گرفته تا مناظرات انتخاباتي رياست‌جمهوري دوازدهم به صورت ضبط شده از تلويزيون پخش شود. اين مساله واكنش‌هاي زيادي را در شبكه‌هاي اجتماعي برانگيخت. در ميان كانديداها اما حسن روحاني نخستين كسي بود كه به اين روند اعتراض كرد و در سخنراني خود در شيراز خيلي سريع به اين مساله واكنش نشان داد. در همان ساعات نخست انتشار خبر و در حالي كه رييس‌جمهور موضع خود را اعلام كرده بود، رسانه‌هاي اصولگرا، دولت را هدف حمله‌هاي خود قرار دادند و اعلام كردند كه در جمع كميسيون 5 نفره، دولت با پخش زنده مناظره‌ها مخالف بوده است. اكنون وزير كشور توضيحات بيشتري درباره اين موضوع ارايه كرده است. او مي‌گويد: رييس‌جمهور 2 بار در تماس مستقيم با من به لغو پخش زنده مناظره‌ها اعتراض كرد. او همچنين اعلام كرده 4 نفر از 5 عضو كميسيون تبليغات انتخاباتي به مناظره ضبط شده راي مثبت داده‌اند. اعلام اين عدد نشان مي‌دهد دست كم يكي از آن 5 نفر به دولت نزديك بوده زيرا در اين كميسيون دو نماينده از دولت حضور دارند، وزير كشور يا نماينده تام الاختيارش و دبير ستاد انتخابات كشور كه زير مجموعه وزارت كشور است. با همه اينها به نظر مي‌رسد با اعلام نظر قاطع حسن روحاني به اين روند اميد مي‌رود كه مناظرات به صورت زنده از صدا و سيما پخش شود.
 به گزارش ايسنا، عبدالرضا رحماني‌فضلي درحاشيه همايش فرماندهان ناجا و با حضور در جمع خبرنگاران گفت: موضوع پخش مناظره‌هاي ضبط شده از سوي كميسيون تبليغات مطرح شده و در افكار عمومي و رسانه‌ها واكنش‌هاي بسياري داشت ولي من اين سوال را مي‌خواهم از شما و همه رسانه‌ها و مردم بپرسم كه در مناظره‌هاي آزاد و زنده چه حرف و مطلبي قابل بيان است كه در مناظره‌هاي ضبط شده قابل گفتن نيست؟! تنها نگراني آن است كه عده‌اي بخواهند مواردي را سانسور كنند و از مناظره‌ها دربياورند كه براي چنين مواقعي پيش‌بيني‌هاي لازم انجام شده و ناظران و نماينده‌هاي كانديداها حضور خواهند داشت و هيچكس نمي‌تواند به جز مواردي كه مصداق تهمت، خلاف و برهم زننده شؤونات است، موضوعي را از مناظره‌ها خارج كند. رحماني فضلي در پاسخ به اين سوال كه پخش مناظره‌هاي ضبط شده از جذابيت مناظرات خواهد كاست، گفت: من قبول دارم كه جذابيت برنامه‌هاي زنده بيش از برنامه‌هاي ضبط شده است، اما بايد بدانيد كه در حوزه امنيت عمومي در جلسه مذكور استدلال‌هايي مطرح شد كه منجر به اين تصميم‌گيري شد كه 4 نفر از 5 عضو اين كميسيون به پخش ضبط شده مناظره‌هاي تلويزيوني راي دادند. او اضافه كرد: نكته‌اي كه بايد به آن توجه داشت آن است كه در برنامه‌هاي زنده هر حرفي كه زده شود ديگر قابل مديريت نيست و ما در سال 88 هزينه‌هاي بسياري را بابت اين حرف‌ها پرداخت كرديم كه آثار آن و كدورت‌هاي آن سال همچنان باقي است. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا با رييس‌جمهور در اين زمينه مشورتي كرده يا خير گفت: من در اين زمينه هيچ‌مشورتي با آقاي روحاني نداشتم. وزير كشور در ادامه سخنانش با انتقاد از رفتار برخي رسانه‌ها در واكنش به اين تصميم ستاد انتخابات كشور گفت: من خوشحالم كه رسانه‌ها در موضوعات مختلف كشور وارد مي‌شوند و نظرات خود را مطرح مي‌كنند و حتي انتقاد نيز انجام مي‌دهند ولي متاسفانه برخي رسانه‌ها به جاي انتشار مسائل كارشناسي، به صورت سياسي با موضوع برخورد كردند و عنوان كردند كه اين تصميم، تصميم رحماني فضلي وزارت كشور است حتي برخي ديگر عنوان كردند كه اين تصميم با نظر رييس‌جمهور و از طريق من گرفته شده در حالي كه صادقانه عنوان مي‌كنم در اين موضوع هيچ مشورت و همفكري با رييس‌جمهور نداشتم و حتي پس از اعلام اين مصوبه رييس‌جمهور نخستين‌ كسي بود كه نسبت به آن معترض شد و نه تنها در شيراز بلكه 2 بار در تماس مستقيم با خودم اعتراض خودش را به اين تصميم ابراز كرد.
ممنوع‌التصويري احمدي‌نژاد كذب است
بالاخره وزير كشور به شايعات هم پايان داد و اعلام كرد ممنوع‌التصويري احمدي‌نژاد كذب است. چند روز گذشته شايعاتي در فضاي مجازي پيچيده بود، مبني بر اينكه انتشار خبرهاي مربوط به رييس دولت سابق براي رسانه‌ها ممنوع شده است. وزير كشور ديروز درباره اين شايعات گفت: شوراي امنيت كشور هيچ مصوبه‌اي درباره ممنوع‌التصويري محمود احمدي‌نژاد نداشته است و اخبار منتشرشده در اين خصوص كذب است. وزير كشور با بيان اينكه انتخاب فرد دوم سياسي كشور و نخستين فرد اجرايي كشور و همزماني آن با انتخابات شوراي شهر اهميت موضوع را دو چندان مي‌كند، ادامه داد: انتخابات حتما بايد در امنيت كامل برگزار شود و ما قاطعانه با جريان‌هايي كه بخواهند امنيت عمومي را خدشه‌دار كنند برخورد خواهيم كرد. رحماني فضلي افزود: از شش ماه قبل، دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي و فضاي انتخاباتي را رصد كرده و لذا با هر تخلفي برخورد خواهيم كرد. او تصريح كرد: نكته حايز اهميت آن است كه شخص بنده به عنوان وزير كشور نه‌تنها مسوول برگزاري انتخابات بلكه مسوول برگزاري انتخابات در امنيت كامل و سلامت تمام هستم و اين دو اصل باعث مي‌شود تا تصميمات سخت‌تر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون