• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3797 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت

نمايشگاه كتاب تهران آغاز به كار كرد

رييس‌جمهوري ايتاليا به نمايشگاه كتاب پيام داد

ندا آل طيب

 

سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با سخناني از رييس مجلس شوراي اسلامي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معرفي ناشران برگزيده، پيام تبريكي ازسوي رييس‌جمهوري ايتاليا، حضور هياتي از آلمان و... آغاز به كار كرد.
معمولا در دوره‌هاي گذشته نمايشگاه كتاب با حضور رييس‌جمهوري كار خود را آغاز مي‌كرد اما ازآنجا كه در اين دوره به فاصله اندكي از برپايي نمايشگاه، انتخابات رياست‌جمهوري را در پيش داريم و با در نظر گرفتن اين نكته كه حسن روحاني نيز جزو نامزدهاي اين انتخابات است، رييس‌جمهوري در افتتاحيه اين رويداد حضور نداشت. پيش از اين هم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرده بود قرار نيست نمايشگاه به محلي براي تبليغ كاندايدها تبديل شود و نبايد عرصه فرهنگ را در اختيار سياست قرار داد. بنابراين طبيعي بود كه رييس‌جمهور براي افتتاح نمايشگاه نيايد. اينچنين بود كه نمايشگاه سي‌ام صبح ديروز 12 ارديبهشت ماه با حضور علي لاريجاني، رييس مجلس و سيدرضا صالحي اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مجموعه «شهر آفتاب» افتتاح شد. ازآنجا كه در اين دوره از نمايشگاه كشور ايتاليا به عنوان مهمان ويژه حضور دارد، در مراسم افتتاحيه نيز انتيمو چزرو، معاون وزير ميراث و فعاليت‌هاي فرهنگي اين كشور حضور داشت. ضمن اينكه وزير فرهنگ وهياتي از دست‌اندركاران نشر صربستان، مائورو كنچاتوري سفير ايتاليا در ايران، كارلو چرتي رايزن فرهنگي ايتاليا، محمود آموزگار دبير شوراي برنامه‌ريزي و اجرايي صنوف نشر و جمعي از فعالان حوزه نشر نيز از حاضران در برنامه بودند.
تاثير مثبت برجام بر حوزه نشر و كتاب
در اين برنامه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام آمادگي كرد كه از سال آينده كليد نمايشگاه به صنوف واگذار شود اين يكي از برنامه‌هايي است كه سال‌ها از آن صحبت مي‌شود و گامي در واسپاري امور به اصناف است.
 سيد رضا صالحي‌اميري نمايشگاه كتاب تهران را يكي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي فرهنگي پس از انقلاب اسلامي دانست و گفت كه مي‌توانيم ادعا كنيم نمايشگاه، محصول انقلاب اسلامي است.
وزير ارشاد از نقش مهم كتاب در انديشه امام، مقام معظم رهبري و در تحول فكري مردم سخن گفت و يادآوري كرد كه حتي در دوران دشوار جنگ هم كه كشور در سخت‌ترين وضعيت قرار داشت، باز هم برگزاري نمايشگاه كتاب در اولويت بوده است: «اين اولويت در آن سال‌ها نيز تغيير نكرد. به طوري كه در سال ۶۶ نمايشگاه كتاب تهران با حضور ۳۲ ناشر خارجي برگزار شد. برگزاري نمايشگاه كتاب در آن روزها بهترين گواه براي اهميت دادن به كتاب و فرهنگ در جمهوري اسلامي ايران است.»
وزير فرهنگ كه همواره در سخنانش از واگذاري امور اجرايي به اصناف به عنوان يكي از مهم‌ترين رويكردهاي دولت روحاني نام برد و در سخنان اخير خود نيز بار ديگر بر اين نكته تاكيد كرد: «امسال و در سي‌سالگي نمايشگاه كتاب تهران اتفاق مهمي افتاده و آن واگذاري امور به تشكل‌هاي صنفي است. ما در سي‌سالگي نمايشگاه مي‌توانيم افق‌هاي نمايشگاه را ترسيم كنيم و آمادگي داريم كليد نمايشگاه را از سال آينده به صنوف واگذار كنيم و به عنوان سياستگذار بر آن نظارت كنيم.»
او در ادامه صحبتش آماري درباره رشد انتشار كتاب در سال‌هاي اخير ارايه كرد و يكي از برنامه‌هاي مهم دولت در حوزه فرهنگ را اين نشان تحول در حوزه كتاب و كتابخواني طي اين سال‌ها دانست.
صالحي اميري از تاثير مثبت برجام بر عرصه نشر و بهبود ارتباط با ناشران ديگر كشورها نيز گفت: «متاسفانه در ادوار گذشته به دليل تحريم‌ها، ناشران خارجي در نمايشگاه كتاب تهران كمتر شركت مي‌كردند اما در فضاي پس از برجام، نقش بين‌المللي نمايشگاه كتاب پررنگ شد و اكنون چند كشور اروپايي و آسيايي تمايل دارند در نمايشگاه كتاب تهران شركت كنند. امسال كشور ايتاليا ميهمان ويژه نمايشگاه است و حضور پررنگي در آن دارد. اين شروع به نمايشگاه كتاب محدود نيست و ادامه خواهد داشت. همچنين در راستاي تقويت بعد بين‌المللي نمايشگاه امسال بحث شهر ميهمان ويژه نمايشگاه كتاب دنبال شد و شهر استانبول تركيه امسال ميهمان نمايشگاه كتاب تهران است. اين بعد نمايشگاه كتاب در بين كشورهاي منطقه بي‌نظير است.»
رييس‌جمهوري ايتاليا به روحاني تبريك گفت
در ادامه برنامه، انتيمو چزرو، معاون وزير ميراث و فعاليت‌هاي فرهنگي كشور ايتاليا پيام سرجيو ماتارلا، رييس‌جمهور اين كشور را خواند؛ پيامي كه در آن رييس‌جمهوري ايتاليا برگزاري نمايشگاه كتاب را تبريك گفته بود: «مفتخرم تا افتتاح نمايشگاه كتاب تهران را كه ميزبان ايتاليا است، تبريك بگويم. اين اتفاق مويد دوستي و پيوند دو كشور ايتاليا و ايران است. من افتتاح اين نمايشگاه را به آقاي روحاني، رييس‌جمهور ايران صميمانه تبريك مي‌گويم. در ديداري كه در ژانويه ۲۰۱۶ در ايتاليا با ايشان داشتيم، نيز فرهنگ در مركز گفت‌وگوهاي ما قرار داشت.»
رييس‌جمهور ايتاليا در ادامه اين پيام، تاريخ جاده ابريشم و آمدن كاغذ از خاور به باختر را هم يادآوري كرده بود: «در ايران هم مانند ايتاليا كتاب و كتاب‌خواني تاريخي ديرينه دارد و در اين مسير بود كه كاغذ و كتاب تاريخ جهان را تغيير داد. دو كشور ايران و ايتاليا آيين و احساسات و تجربيات خود را از طريق كتاب برجاي گذاشته‌اند.»
در ادامه معاون وزير ميراث و فعاليت‌هاي فرهنگي كشور ايتاليا پيام داريو فرانچسكيني، وزير اين وزراتخانه را هم خواند. پيامي كه در آن حضور ايتاليا در نمايشگاه كتاب تهران به عنوان نقطه عطفي در روابط فرهنگي بين دو كشور توصيف شده و آمده بود: «اين روز بزرگ براي اينجانب مايه خوشبختي است. براي اين اتفاق با سيدرضا صالحي‌اميري، وزير فرهنگ ايران تلاش و رايزني‌هاي زيادي انجام داده‌ايم. ما به اهميت اين رويداد كه در نوع خود بزرگ‌ترين رويداد فرهنگي خاورميانه است، واقف هستيم. تعداد بازديدكنندگان، ناشران و غرفه‌ها؛ اين نمايشگاه را به فرصت مغتنمي تبديل مي‌كند.»
وزير ميراث و فعاليت‌هاي فرهنگي ايتاليا در ادامه پيامش نوشته بود: «ما تلاش مي‌كنيم تا همكاري نزديكي با صنعت نشر ايران برقرار كنيم و رابطه فرهنگي با ايران را به خصوص در حوزه كتاب زياد كنيم و شناخت متقابل دو جامعه مدني را از اين راه افزايش دهيم. ما به خود مي‌باليم كه در اين رويداد مهم شركت مي‌كنيم.»
بعد از خواندن اين پيام‌ها، محمود آموزگار، دبير شوراي برنامه‌ريزي و اجرايي صنوف نشر نيز بيانيه‌ اين صنف را خواند و در ادامه از تمبر يادبود سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با حضور علي لاريجاني، رييس مجلس رونمايي شد و ناشران برگزيده سال ۹۵ با دريافت تنديس و جوايزي تقدير شدند.
ناشران برگزيده پارسال معرفي شدند
ناشران برگزيده سال گذشته به شرح زير معرفي شدند:
«ناشر برگزيده بزرگسال در بخش خصوصي تهران، انتشارات ميزان.
ناشر خصوصي بزرگسال در بخش شهرستان، انتشارات موسسه فرهنگي دارالحديث. ناشر بزرگسال غيرخصوصي انتشارات سوره مهر؛ در اين بخش انتشارات سمت به عنوان ناشر شايسته تقدير معرفي شد. ناشر كودك و نوجوان در بخش خصوصي تهران انتشارات قدياني؛ در اين بخش انتشارات شهر قلم و افق به عنوان ناشران شايسته تقدير معرفي شدند. ناشر كودك و نوجوان شهرستان انتشارات جمال و براق به صورت مشترك برگزيده‌ شدند. انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به عنوان ناشر نمونه سال در بخش غيرخصوصي كودك و نوجوان معرفي شد. در بخش جنبي و ناشران نوپا نيز انتشارات شهيد كاظمي، انتشارات كتابستان معرفت و انتشارات گمان ناشران برتر معرفي شدند. نماينده انتشارات شهيد كاظمي برگزيده اين بخش جايزه خود را به شهداي مدافع حرم اهدا كرد.
اما ايتاليا تنها مهمان خارجي اين دوره از نمايشگاه نيست بلكه بر اساس خبري كه «مهر» منتشر كرده است، هياتي متشكل از ناشران و اديبان آلماني در نمايشگاه كتاب تهران شركت مي‌كنند. اين هيات با حضور در غرفه نمايشگاه بين‌المللي كتاب فرانكفورت در شهر آفتاب حضور خواهند داشت. در اين هيات نمايندگاني از نمايشگاه كتاب فرانكفورت شامل توبياس وس، قائم‌مقام نمايشگاه فرانكفورت و كلوديا دوبري، مسوول پروژه بين‌المللي نمايشگاه كتاب فرانكفورت حضور خواهند داشت و آثار و نمايندگاني از ۱۸ ناشر آلماني نيز در اين دوره از نمايشگاه كتاب تهران حضور دارند. ضمن اينكه براي نخستين‌بار جمعي از شاعران آلماني از خانه شعر برلين نيز براي نخستين‌بار حضور پيدا مي‌كنند.
نمايشگاه كتاب از ۱۳ تا ۲۳ ارديبهشت در شهر آفتاب برپاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون