• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3800 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت

سخنان انتخاباتي عبدالله نوري خطاب به مردم:

بايد بين«آب» و «سراب» انتخاب‌كنيد

گروه احزاب

«چگونه بدون محاسبه درآمد هزينه، اين‌گونه بي‌محابا وعده‌هايي مي‌دهيد كه هيچ دولتي قادر به انجام آن نخواهد بود و تنها باعث تشويش خواهد شد؟» اين گفته عبدالله نوري، سياستمدار كهنه‌كار اصلاح‌طلب است كه در اين روزهاي انتخاباتي از دغدغه خود مي‌گويد. او در ديداري كه به مناسبت روز پاسدار و جانباز صورت گرفت تلاش كرد تا بگويد چرا از تداوم رياست‌جمهوري روحاني دفاع مي‌كند و چرا اين روزها از وعده‌هاي بدون پشتوانه رقباي روحاني ناراحت است.
نوري در اين ديدار ضمن گراميداشت ياد و نام شهدا و ايثارگران جهادسازندگي و با تاكيد بر اينكه اهدافي كه براي آنها انقلاب شد را از دست ندهيم، گفت: «اگر در ايران انقلاب هم نمي‌شد، ايران سرنوشتي داشت و يك سري كارها در آن انجام مي‌شد و اين طور نبود كه كشور در 40 سال پيش متوقف شود. ما گفتيم مي‌خواهيم اسلام پياده شود و قرآن و اخلاق حاكم شود. از منظر حاكميتِ اخلاق و صداقت به كجا رسيده‌ايم؟ آيا پاسخ قانع‌كننده‌اي براي بي‌اخلاقي‌ها، تهمت‌هايي كه زده و خلاف‌هايي كه گفته مي‌شود، دربرابر شهدا داريم؟»
وي با اشاره به وعده‌هاي انتخاباتي برخي كانديداهاي رياست‌جمهوري، گفت: «براي اداره يك خانه، بر اساس درآمدها، روي هزينه‌ها فكر و اولويت‌بندي مي‌شود؛ يعني مبناي هر هزينه‌اي، درآمد است. حالا شما شاهد هستيد هيچ بحثي از درآمد كشور نمي‌شود و در مورد ايجاد اشتغال و پرداخت يارانه و تامين مسكن و موارد ديگر صحبت مي‌كنند. پتروشيمي اعلام كرده است كه هر يك ميليون تن توليد، 16 هزار شغل ايجاد مي‌كند، اما كانديدايي مي‌گويد هر يك ميليون تن توليد، دويست هزار شغل ايجاد مي‌كند و من هشت ميليون تن اضافه مي‌كنم. اگر اين طور بود با 51 ميليون تن فعلي بايد 10 ميليون نفر در پتروشيمي مشغول به كار مي‌بودند! وقتي فقط در پتروشيمي 10 ميليون نفر بر سر كار باشد، چرا بيكار وجود دارد؟ ديگري مي‌گويد من بنا دارم توليد پتروشيمي را از 2 ميليون تن به 12 ميليون تن برسانم در حالي كه الان توليد پتروشيمي 51 ميليون
تن است.»
وي تاكيد كرد: «يك وقتي مي‌گفتند اگر كانديدايي پول دهد كه به او راي دهند، تخلف است يا اگر كسي بگويد 50 هزار تومان مي‌دهم تا به من راي بدهي، تخلف است. حال اگر كسي بگويد به من راي دهيد تا از ماه آينده ماهانه 150 هزار تومان به شما بدهم هيچ اشكالي ندارد؟ مجلس و رييس مجلس مي‌گويند كه اين حرف‌ها را نزنيد؛ چنين بودجه‌اي وجود ندارد، ولي مي‌گويند. خوب است يكي از كانديداها بگويد اين پول را از كجا مي‌آورد؟ مثلا بگويد من بنا دارم بنزين هزار توماني را سه هزار تومان كنم و همه بدانند قرار است از اينجا برداشته و آنجا هزينه شود.»
وزير كشور در دولت اصلاحات گفت: «به ذهنم رسيد اگر از من بپرسند به چه كسي بايد راي داد، بگويم به كسي كه دروغ نگويد يا كمتر دروغ بگويد و كسي كه احساس كند مردم شعور دارند. چطور مي‌شود براي اينكه رييس‌جمهورشد، به‌گونه‌اي حرف زد كه اگر در شرايط غيرانتخاباتي كسي اين‌گونه حرف بزند، ممكن است به اتهام سياه‌نمايي و تشويش اذهان عمومي او را مجازات كنند؟»
عبدالله نوري افزود: «مگر فردي در كشور هست كه از بودن فقر خوشحال شود؟ همه مسوولان مي‌خواهند كه فقر، بيكاري، تورم، ركود، ناهنجاري‌هاي اجتماعي و مشكلات اقتصادي در كشور نباشد. كسي كه كانديداي رياست‌جمهوري مي‌شود بايد برنامه و راه‌حل ارايه دهد و بگويد من براي رفع فقر اين كار را مي‌كنم؛ نه اينكه بگويد من بنا دارم فقر نباشد! همه بنا دارند فقر نباشد.»
وي بيان كرد: «چه دليلي دارد كه بگوييم موفقيت برجام ارتباطي به ديپلماسي كشور ندارد؟ مگر قبل از اين دولت مجاهدان، ملت و مقاومتِ ملت نبوده است؟ تحريم‌ها آمد و وضعيت ما را به فلاكتي انداخت كه تا چهار سال پيش دچار آن بوديم. لابد اين چهار سال اتفاقي افتاده است؛ چرا بخواهيم آن را ناديده بگيريم؟»
وي با بيان اينكه برجام يك حركت ملموس است، تصريح كرد: «كشور با مجموعه‌اي از تهديدها و تحريم‌ها مواجه بوده كه آثار خود را در سيستم‌هاي بانكي، اقتصادي، بازرگاني، واردات، صادرات، دارو و درمان، كشتيراني و ده‌ها مورد ديگر گذاشته است. اين براي همه ملموس است كه مذاكره‌اي شده، به توافقي رسيده‌اند و بعد از آن گفته‌اند كه تحريم‌هاي هسته‌اي به اين شكل، يك يك برداشته شود. اين درست نيست كه چون من با اين دولت مخالف هستم، بگويم هر كاري اين دولت انجام داده بد است.»
عبدالله نوري تاكيد كرد: «خدمات وزارت امور خارجه بسيار با ارزش است؛ نبايد تقدير شود؟ كسي منكر اين نيست كه نيروهاي مسلح ما كار خودش را انجام مي‌دهد و از آن هم بايد تقدير شود، ولي وقتي وزارت خارجه يك كار ارزشمند انجام مي‌دهد، به جاي اينكه از آن تقدير شود بايد از نيروهاي مسلح تقدير شود؟ آنها هم اميران اين كشور هستند. چرا دوگانگي ايجاد مي‌كنيم و اينها را مقابل هم مي‌گذاريم؟ بگوييم ملتي دست به دست هم داده و نيروهاي مسلح، وزارت خارجه و همه مجموعه كشوري و لشكري آن در جهت پيشبرد اهداف نظام كار مي‌كنند.»
وزير كشور در دولت سازندگي ادامه داد: «آنها هم خادم ملت ايران هستند و دارند به اين كشور خدمت مي‌كنند؛ چه اشكالي دارد كه از آنها هم تجليل شود؟ شما تجليل كنيد يا نكنيد چيز روشني است كه همه آن را مي‌بينند. مردم مي‌بينند كه چهار سال پيش چه وضعيتي داشتيم و الان وضعيت ديگري پيدا شده است. اگر ما در صحبت‌هاي خود طوري وانمود كرديم كه اين مسائل به ديپلماسي ارتباط ندارد، به نظر من بيشتر به ضرر خود ما است چون مردم دارند مي‌بينند كه ارتباط دارد.»
وي افزود: «مردم نقش خودشان را دارند، نيروهاي مسلح نقش خودش را دارد، وزارت خارجه نقش خودش را دارد و هر دستگاهي جايگاه خودش را دارد و مكمل هم هستند. نمي‌شود به خاطر اينكه بگوييم اين دولت خوب نيست يا به اين دولت راي ندهيد، كار مثبت آن را زير سوال ببريم. فرض بگيريد كه اين برجام پر افتخار را يك گروه ديگر انجام داده بودند، همين برخورد مي‌شد؟ برجام يكي از كارهاي افتخارآفرين ايران است كه ما بايد به آن افتخار كنيم و همانقدر كه اسراييل و دشمنانِ افراطي خارجي ايران از آن عصباني هستند، ما بايد از آن خوشحال باشيم و به آن مباهات كنيم. به نظر من، الان هم خود ملت بايد انتخاب كنند كه مي‌خواهند همان مسير تحريم‌ها و تهديدها ادامه يابد يا مسير بهبود روابط و تعامل با دنيا و تنش‌زدايي با جهان؟»
عبدالله نوري ضمن تاكيد بر نگراني خود، گفت: «شخصي مي‌گويد من يارانه دهك‌هاي پايين را سه برابر مي‌كنم. براي اينكه ارزشِ پولي 45 هزار تومان، 15 هزار تومان شده است. دقت كنيد سال 89 قانون يارانه وضع شده و از آغاز سال 90 يارانه پرداخت شده است. در آن زمان دلار از هزار و پنجاه تومان به سه هزار و چهارصد تومان رسيد. اين كاهش ارزش پول متعلق به همان زمان است. چرا آن وقت اين افزايش يارانه اتفاق نيفتاد؟ چون منبع نداشته است. آن دولت با آن همه درآمد، منبع نداشته است. چرا به اين دولت با درآمد محدودش نقد مي‌كنيد؟ چرا آن وقت اعتراض نكرديد و نگفتيد كه يارانه نقدي بايد سه برابر شود؟»
وي ادامه داد: «فردي مي‌گويد ما پنج ميليون شغل ايجاد مي‌كنيم و تا زماني كه شاغل نشدند، ماهانه 250 هزار تومان بيمه بيكاري مي‌دهيم. اين رقم‌ها را بنويسيد و حساب كنيد كه چه رقم‌هايي از اين اعداد حاصل مي‌شود. برنامه و بودجه يعني اينكه دولت مجموعه برنامه‌ها را جلوي خود مي‌گذارد و براساس درآمدها و محدوديت‌ها اولويت‌بندي مي‌كند. قانون بودجه از درآمدها شروع مي‌شود و بعد مي‌گويد از محل اين درآمدها اين هزينه‌ها صورت مي‌گيرد. اول درآمدها را
بگوييد.
مثلا بگوييد سال آينده قرار است كاري كنيم كه قيمت نفت سه برابر شود يا بگوييد مي‌خواهيم كاري كنيم كه ماليات سه برابر شود. از سوي ديگر هم، شما كه مي‌گوييد مي‌خواهيم از يك قشر ماليات نگيريم. پس چگونه بدون محاسبه درآمد هزينه، اينگونه بي‌محابا وعده‌هايي مي‌دهيد كه هيچ دولتي قادر به انجام آن نخواهد بود و تنها باعث تشويش خواهد شد؟»
عبدالله نوري گفت: «بايد خودمان را در جايگاهي كه چهار سال قبل بوديم، بگذاريم و احساس‌مان اين نباشد كه يك روزه مسائل حل مي‌شود. هركس ادعا كند يك روزه مسائل حل مي‌شود خلاف گفته است. به نظر من يا بايد بگوييم دانسته حرف خلاف مي‌زند يا بايد بگوييم كه نمي‌داند. وقتي با درآمدتان، نمي‌توانيد همه خريدهاي يك خانه را انجام دهيد، درآمد را در نظر مي‌گيريد و اولويت‌بندي مي‌كنيد.»
وي افزود: «الان هم آقاي كانديدايي كه قرار است از مردم راي بگيرد بايد بگويد قرار است اينگونه درآمدها را تامين كنيم. مثلا بگويد مي‌خواهم درآمد نفت را به 70 ميليارد دلار برسانم و نحوه انجام اين كار را توضيح دهد. برنامه ارايه دهد. بگويد من بنا دارم ماليات را دو برابر كنم و شكل انجام اين كار را هم بگويد. بگويد مي‌خواهم عوارض را به اين شكل تغيير دهم. مي‌خواهم قيمت آب و برق و گاز و بنزين و گازوييل را تا اين حد افزايش دهم، بعد جمع بزند كه درآمد آينده كشور دو برابر مي‌شود و از محل اين دو برابر شدن مي‌خواهم اين كارها را انجام دهم.»
عبدالله نوري در پايان سخنان خود گفت: «مجددا عرض مي‌كنم، مردم عزيز، بايد بين اين دو سيستمِ اداره حكومت يكي را برگزينند، سراب يا آب. اميد كه كشور ايران بيش از اين آسيب نبيند و مسير رشد و پيشرفت ادامه يابد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون