• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3805 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ ارديبهشت

آشنا در نامه‌اي به علي‌‌عسگري:

صداوسيما در برگزاري مناظره نمايندگان نامزدها مقاومت مي‌كند

پاسخ صدا و سيما: كميسيون نظارت بر تبليغات رياست‌جمهوري بايد تصميم‌گيري كند

گروه سياسي

«مناظره نمايندگان نامزدها»؛ اين پيشنهادي است كه از سوي مشاور فرهنگي حسن روحاني به رييس سازمان صدا و سيما مي‌شود، آن هم در آستانه پخش سوم آن. پس از آنكه مناظره‌هاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري به صحنه تقابل كانديداها تبديل شد، خيلي‌ها فاصله آن را با مناظره‌هاي واقعي بسيار زياد دانستند. موضوعي كه از همان دقايق آغازين شروع در نخستين پخش خود با به حاشيه رفتن يكي از كانديداهاي اصولگرا، خود هم به حاشيه رفت، انتقاد بسياري از مردم را برانگيخت.
 از آن پس تريبون مناظره‌ها، به اتهام‌زني‌هايي اختصاص يافت كه ديگر سكوت از سوي كانديداها جايز نبود. آنها هم وارد همين مباحث شدند و آنچه در اين ميان فراموش شد اعلام برنامه‌هايي است كه بايد محوريت اين مناظره‌ها را تشكيل دهد. با اين حال و با اطلاع از عدم تغييري كه هيچگاه در روال برگزاري مناظره‌ها شكل نخواهد گرفت، پيشنهادات ديگري از راه مي‌رسد. بعد از آنكه پيشنهاد مناظره‌هاي دو به دو به جايي نرسيد، اين‌بار نوبت به ارايه درخواست ديگري از سكاندار صدا و سيماي ملي شد.
مشاور رييس‌جمهور در نامه‌اي به رييس سازمان صداوسيما از برگزار نشدن مناظره ميان نمايندگان نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري انتقاد و خواستار برخورد با اين تخلف شد. به گزارش ايلنا، متن نامه حسام‌الدين آشنا به رييس سازمان صداوسيما به اين شرح است: «به استحضار شريف مي‌رساند؛ معاون سياسي سازمان صدا و سيما با وجود مصوبه اجماعي كميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات تاكنون در برابر برگزاري مناظره‌هاي سه‌گانه ميان نمايندگان تخصصي داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري مقاومت كرده است. از آنجا كه شيوه فعلي مناظره‌ها كمك چنداني به آگاهي مقايسه‌اي مردم نسبت به برنامه‌هاي تفصيلي داوطلبان نمي‌كند، مصرانه تقاضا دارم با اين تخلف آشكار برخورد قانوني صورت گرفته و در اسرع وقت امكان برگزاري اين مناظره‌ها فراهم شود».
اين تقاضا در حالي صورت مي‌گيرد كه برنامه‌ريزي صدا و سيما از طريق كميسيون نظارت بر تبليغات پيش از برگزاري نخستين مناظره انتخاباتي صورت گرفته و هرچند اصل موضوع از مصوبات كميسيون تبليغات بوده اما به نظر مي‌رسد، به دليل ضيق وقت اجراي آن تقريبا دور از ذهن به نظر برسد. آن‌گونه كه از سوي اين كميسيون نشدني بودن اجراي اين برنامه هم قابل پيش بيني بوده و آنان هيچ جايي در جدول پخش برنامه‌ها براي آن اختصاص ندادند.

پاسخ به نامه آشنا
تصميم‌گيري به عهده كميسيون نظارت بر تبليغات است
پس از درخواست برگزاري مناظره نمايندگان كانديداها، معاونت سياسي رسانه ملي در پاسخ به آن، تصميم‌گيري را به عهده كميسيون نظارت بر تبليغات گذاشت. اين درحالي است كه جدول برنامه تبليغاتي كانديداهاي رياست‌جمهوري چيده شده و جايي براي نمايندگان آنان در نظر گرفته نشده است.
در اين پاسخ آمده است: «تصميم‌گيري در مورد مناظره نمايندگان نامزدها به عهده كميسيون نظارت بر تبليغات است و صدا و سيما تنها مجري تصميمات اتخاذ شده است». در ادامه، اين نامه به تصميم‌گيري در خصوص مبحث مناظره نمايندگان نامزدهاي انتخابات به تصويب كميسيون بررسي تبليغات انتخابات اشاره شده اما عنوان كرده است كه: «منتها زمان‌بندي مناسب براي اين مناظره به لحاظ جدول پخش انجام نشده و در حال حاضر ما مشغول برنامه‌ريزي براي اين مساله هستيم». اما اگرچه اين تصميم در كميسيون نظارت گرفته شده اما هيچ اقدامات اوليه براي اجرايي كردن آن در نظر گرفته نشده است. آن‌گونه كه در ادامه آمده است: «در اين راستا ما هيچ نامه‌نگاري مبني بر معرفي نمايندگان نامزدها براي اين مناظره نداشتيم. متعاقب آن هيچ نامه‌اي هم از ستادي دريافت نكرده‌ايم.»

هنوز وارد اجراي قانوني و حقوقي مناظره نمايندگان نامزدها نشديم
اما اين موضوع انگار پيش از اين تنها در فضاي مجازي مطرح شده بود و به هيچ عنوان به كانديداها اعلام نمي‌شود تا براي معرفي نمايندگان خود به كميسيون تبليغات اقدام خاصي انجام دهند. در ادامه پاسخ معاونت سياسي صدا و سيما به حسام الدين آشنا عنوان شده است: «بنابراين موضوعاتي كه مبني بر اين مساله در فضاي مجازي مطرح مي‌شود در واقع نوعي گمانه‌زني بوده ما هنوز وارد اجراي قانوني و حقوقي مناظره نمايندگان نامزدها نشديم».

در حال برنامه‌ريزي براي برگزاري مناظره نمايندگان كانديداها هستيم
تنها اميدواري‌اي كه رسانه ملي به مشاور فرهنگي رييس‌جمهوري مي‌دهد برنامه‌ريزي‌هايي است كه در خصوص اجرايي كردن اين درخواست در حال انجام است. آن‌طور كه در ادامه اين پاسخ آمده است، صدا و سيما اعلام كرد: «ما در حال برنامه‌ريزي براي اين مساله هستيم لذا بايد به اين نكته‌ اشاره كنم كه كميسيون مرجع تصميم‌گيري در اين رابطه است و سازمان صدا و سيما مجري تصميمات اتخاذ شده است». با اين حال به نظر مي‌رسد اراده رسانه ملي براي تحقق اين درخواست، جدي باشد. هرچند كه طي روزهاي اخير از سوي برخي افراد در فضاي مجازي عنوان شده بودند معاونت سياسي صداوسيما مانع برگزاري مناظرات نمايندگان نامزدهاي انتخابات شده است، اما هرچه باشد آنها در عصر روز جمعه و پيش از برگزاري آخرين مناظره كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري با پيشنهادي روبه‌رو شدند كه خيلي هم دور از دسترس نيست.
معاونت سياسي رسانه ملي در ادامه اعلام كرد: «در حال حاضر ما مشغول برنامه‌ريزي با سازمان صدا و سيما در اين رابطه هستيم تا اينكه اين سازمان بتواند در زمان و ساعتي مناسب اين مناظره را پوشش دهد و در عين حال تداخلي با برنامه نامزدهاي انتخابات نداشته باشد». در پايان اين نامه هم به مناظره روز جمعه اشاره شد و آمده است: «در مناظره امروز (جمعه) هم، شيوه مناظره به مانند شيوه‌ دو مناظره قبلي است. طبق شكايات مطروحه از برخي نامزدها در بخش پاياني مناظره امروز ان‌شاءالله به وقت پاياني آنها دو دقيقه اضافه مي‌شود.»

فرصت 5 روزه كميسيون نظارت بر تبليغات رياست‌جمهوري
با اين حال آنچه از مفاد اين نامه بر مي‌آيد، اين است كه صدا و سيما هيچگونه مخالفتي با برگزاري مناظره نمايندگان كانديداها ندارد و اين تنها محدوديت زماني است كه آنها را از اجراي برنامه‌ريزي كميسيون تبليغات دور ساخته است.
بنابراين بايد منتظر ماند و ديد كه آيا بالاخره براي يك بار هم كه شده مناظره‌اي به معناي واقعي كلمه انجام خواهد گرفت. چيزي كه با گذشت سه دوره از انتخابات رياست‌جمهوري، تقريبا به بيراهه رفت و شايد تنها با حضور نمايندگان كانديداها باشد كه چهره‌اي واقعي از خود به نمايش بگذارد. البته باز هم تصميم‌گيري نهايي بر عهده كميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري است. اين كميسيون تنها 5 روز فرصت دارند كه تصميم‌گيري اوليه خود را اجرايي كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون