• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3805 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ ارديبهشت

طرح‌هايي براي جلوگيري از خام‌فروشي مواد معدني

مهدي كرباسيان، رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) به موضوع جلوگيري از خام فروشي مواد معدني و درنتيجه محقق كردن شعار مورد تاكيد رهبري اشاره و تصريح كرد: در بخش فولاد اقدام‌هاي خوبي براي فرآوري سنگ آهن و تبديل آن به كنسانتره و گندله برداشته شده است. به عنوان مثال، اكنون 9 كارخانه فرآوري در منطقه سنگان ساخته مي‌شود كه اكنون كارخانه كنسانتره فعال شده و كارخانه‌هاي گندله فولاد مباركه، گندله اُپال و كنسانتره توسعه ملي نيز تا شهريور امسال راه‌اندازي شود.
وي افزود: در حوزه سيرجان، گل گهر و جلال آباد پروژه‌هاي متعددي در حوزه كنسانتره و گندله به نتيجه نشسته است؛ در دولت يازدهم ميزان ظرفيت توليد كنسانتره كشور كه از خام فروشي جلوگيري مي‌كند 54 درصد رشد كرده و در گندله 45 درصد افزايش يافته است.
كرباسيان درباره آخرين وضعيت زنجيره توليد فولاد، گفت: در حوزه تكميل زنجيره فولاد، ظرفيت توليد كنسانتره، از 8/28 ميليون تن به 44 ميليون تن ارتقا پيدا كرد و ظرفيت توليد گندله نيز در حالي كه پيش از اين يك محصول وارداتي براي ايران محسوب مي‌شد با افزايشي 45 درصدي به 32 ميليون تن رسيد كه پيش‌بيني مي‌كنيم در سال 96 زنجيره فولاد به توازن كامل برسد.
در بخش مس، در سال 93، 2 كارخانه كنسانتره در معادن سونگون و سرچشمه راه‌اندازي شد و طي سال 95، ركورد صادرات كنسانتره و كاتد مس را داشتيم و حدود 700 ميليون دلار صادرات داشتيم.
فولاد نقطه قوت صنايع معدني است
رييس هيات عامل ايميدرو با اشاره به آخرين وضعيت توليد فولاد و تكميل زنجيره فولادي كشور، عنوان كرد: زماني كه هدفگذاري 55 ميليون تن توليد فولاد در سال 1404 مطرح شد، بسياري از كارشناسان اعلام كردند كه اين كار شدني نيست و تصميم غيرواقعي گرفته شده است؛ اما موفق ‌شديم ظرفيت توليد فولاد را در سال 95 به 30 ميليون تن برسانيم. نقطه قابل افتخاري كه در اين زمينه وجود دارد رساندن صادرات فولاد از 200 هزار تن در سال 91 به حدود 6 ميليون و 800 هزار تن در سال 95 است كه حاصل تكميل طرح‌هاي فولادي و توجه به زنجيره توليد فولاد است.
كرباسيان در خصوص دستاوردهاي دولت يازدهم تصريح كرد: اين دولت موفق شد در حوزه اكتشاف نزديك به 5/2 برابر تاريخ معدن ايران اقدام كند، به گونه‌اي كه طي 80 سال گذشته كل اكتشاف در حوزه معدن حدود 100 هزار كيلومتر مربع بود اما از سال 93 تا امروز بيش از 250 هزار كيلومتر مربع اكتشاف شد. حاصل اين اكتشافات، افزايش ذخاير مواد معدني است؛ به طوري كه در سنگان، با اكتشافات صورت گرفته ذخيره معدن سنگ آهن از 900 ميليون تن به يك ميليارد و 200 ميليون تن ذخيره قطعي رسيد.
اين مقام مسوول وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: در بخش طلا در زرشوران، 80 تن ذخيره قطعي به 110 تن رسيد. در سيستان و بلوچستان و فلات مركزي نيز 30 تا 40 تن طلا اكتشاف شده و در عناصر نادر خاكي نيز ظرفيت از 300 هزار تن به يك ميليون و 200 هزار تن افزايش يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون