• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3805 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ ارديبهشت

چهره‌ها- خبرها

هشدار ترامپ به رييس سابق اف‌بي‌آي

دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا به جيمز كومي، رييس بركنار شده پليس فدرال امريكا - اف‌بي‌آي - گفته است از افشاي محتواي گفت‌وگوهاي‌شان به رسانه‌هاي خبري خودداري كند. آقاي ترامپ در مطلبي در توييتر خود در روز جمعه، ۲۲ ارديبهشت نوشت: «بهتر است جيمز كومي قبل از اينكه درز مطلب به مطبوعات شروع كند، اميدوار باشد كه نواري از گفت‌وگوهاي ما وجود نداشته باشد.»
اين هشدار ظاهرا در واكنش به گمانه‌زني برخي رسانه‌ها در مورد علت تصميم رييس‌جمهوري امريكا به بركناري آقاي كومي نوشته شده است. عصر سه‌شنبه، دفتر رييس‌جمهوري امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه رييس‌جمهوري بر اساس توصيه وزير دادگستري و معاون وزارت دادگستري تصميم به اخراج رييس اف.‌بي.‌اي گرفته است. در نامه آقاي ترامپ، نظر وزير دادگستري در مورد عدم شايستگي رييس اف‌بي‌آي دليل اخراج او عنوان شده است. اخراج آقاي كومي انتقادات و سوالاتي را در مورد انگيزه تصميم رييس‌جمهوري در پي داشته است. برخي اعضاي حزب دموكرات اين سوال را مطرح كرده‌اند كه آيا اين تصميم با تحقيقات رييس اف‌بي‌آي در مورد اعمال نفوذ روسيه در مبارزات انتخاباتي رياست‌جمهوري ارتباط داشته است يا نه؟ بعضي منابع نيز بدون توجه به علت بركناري رييس اف‌بي‌آي، نحوه اعلام تصميم رييس‌جمهوري را غيرعادي دانسته و مورد انتقاد قرار داده‌اند.

 

 

بازداشت ده‌ها تن از كاركنان سابق بورس استانبول

رسانه‌هاي تركيه مي‌گويند، بيش از ۵۰ نفر از كاركنان سابق بازار بورس استانبول روز جمعه ۱۲ مه (۲۲ ارديبهشت) در اين كشور بازداشت شده‌اند. روزنامه «خبرترك» در وب‌سايت خود گزارش داد كه اين افراد به ارتباط با فتح‌الله گولن، روحاني ترك ساكن امريكا و منتقد دولت اردوغان متهم شده‌اند. دولت تركيه گولن را عامل اصلي كودتاي نظامي نافرجام ماه جولاي در اين كشور در سال ۲۰۱۶ مي‌داند. گولن اين اتهام را رد كرده است. اين افراد طي عمليات غافلگيركننده و گسترده پليس در صبح جمعه ۱۲ مه بازداشت شدند.
خبرگزاري دولتي آنادولو نوشته است كه ۴۵ نفر ديگر نيز دست‌كم در ۶ استان كشور تحت پيگرد قرار دارند. خبرترك نوشته است، در چارچوب تحقيقات مربوطه براي بيش از ۱۰۰ نفر قرار بازداشت صادر شده است.
از كودتاي تركيه به اين طرف حدود ۱۱۳هزار نفر در ارتباط با جنبش فتح‌الله گولن بازداشت شده‌اند. بيش از ۴۷هزار نفر از اين افراد به گفته دولت تركيه در حال حاضر در بازداشت موقت به سر مي‌برند. حدود ۱۴۵هزار تن از كساني كه در استخدام دستگاه قضايي، پليس و ارتش بودند نيز در همين رابطه اخراج يا تعليق شده‌اند.
يك هفته پيش گزارش‌هاي تلويزيوني حاكي از آن بود كه بيش از ۱۰۰ قاضي و دادستان ديگر نيز از كار بركنار شده‌اند.

 

موافقت امريكا با قرارداد دو ميليارد دلاري فروش پاتريوت به امارات

دولت امريكا اعلام كرده با فروش سامانه‌هاي دفاع هوايي پاتريوت به ارزش تقريبي دو ميليارد دلار به امارات متحده عربي موافقت كرده است.
به گزارش ايسنا، به نقل از سي‌ان‌ان، بر اساس يك بيانيه آژانس همكاري امنيتي- دفاعي امريكا كه سازمان ناظر بر فروش سلاح‌هاي اين كشور به طرف‌هاي خارجي است، اين سامانه‌ها شامل ۶۰ سامانه پاتريوت پي‌اي سي-۳ و ۱۰۰ موشك جي‌اي‌ام- تي است كه در اختيار امارات متحده عربي به عنوان همپيمان منطقه‌اي واشنگتن قرار مي‌گيرد. پنتاگون به كنگره امريكا اطلاع داده كه اين اقدام در راستاي سياست خارجي و امنيت ملي امريكاست و به امنيت يك متحد مهم واشنگتن كه عامل ثبات و پيشرفت اقتصادي منطقه است كمك مي‌كند.
با اين وجود كنگره امريكا بايد برنامه فروش اين موشك‌ها به امارات متحده عربي را تاييد كند. اين خبر حدود دو هفته پيش از سفر دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا به خاورميانه و بازديدش از عربستان سعودي و اسراييل اعلام شده است. امريكا در تجهيز كشورهاي عربي همواره نگراني‌هاي اسراييل را در نظر مي‌گيرد و سلاح‌هايي در اختيار كشورهاي عرب متحدش كه «برتري كيفي» تسليحات ارتش اسراييل را مختل كنند قرار نمي‌دهد.امريكا در تابستان سال ۲۰۱۵ ميلادي با فروش ۶۰۰ موشك پاتريوت پي‌اي‌سي-۳ به عربستان سعودي موافقت كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون