• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3805 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ ارديبهشت

تركيب جوان كشتي فرنگي ايران به قهرماني آسيا رسيد

موفقيت سربازان وظيفه‌شناس اشكاني در هند

اميررضا احمدي

رقابت‌هاي كشتي فرنگي قهرماني آسيا به ميزباني هندوستان برگزار شد و پسران گوش شكسته ايران توانستند تيم ايران را به يك قهرماني با ارزش برسانند. قهرماني‌اي كه طعم و بوي متفاوتي داشت. قهرماني‌اي با طعم اميد؛ اميد به آينده كشتي فرنگي با جواناني كه گويي هم‌قسم شده‌اند تا به اندازه تمام سال‌هايي كه پشت خط مانده‌اند و مجال خودنمايي پيدا نكرده‌اند، سرود ملي ايران را در ميادين مختلف طنين انداز كنند. در روز نخست مسابقات تيم ايران در اوزان 80، 98 و 130 كيلوگرم توسط رامين طاهري، سيدمصطفي صالحي‌زاده و بهنام مهدي‌زاده به مدال طلا دست يافت. در وزن 66 كيلوگرم توسط علي ارسلان صاحب مدال برنز شد و پژمان پشتام در وزن 75 كيلوگرم از دور رقابت‌ها كنار رفت. در روز دوم و پاياني رقابت‌ها، سامان عبدولي به مدال نقره وزن 59 و افشين بيابانگرد به نقره 71 كيلوگرم دست يافته بودند و حسين نوري نماينده وزن ۸۵ كيلوگرم مدال طلاي آسيا را از آن خود كرد تا ايران با ۴ طلا، يك نقره و ۲ برنز و كسب 69 امتياز بالاتر از قزاقستان و كره‌جنوبي قهرمان شود. قزاقستان با 59 امتياز دوم شد و كره‌جنوبي با 59 امتياز بر سكوي سوم ايستاد. تيم كشتي فرنگي كشورمان سال گذشته هم با كسب 4 مدال طلا توسط افشين بيابانگرد (71 كيلو)، رامين طاهري (80 كيلو)، مهدي علياري (98 كيلو) و امير قاسمي‌منجزي (130 كيلو) و يك نقره سامان عبدولي (59 كيلو) و 2 برنز مهدي زيدوند (66 كيلو) و پيام بويري (75 كيلو) با 71 امتياز قهرمان شده بود.
انقلابي كه نتيجه داده
سِير صعودي فرنگي‌كاران همچنان ادامه دارد. پس از روي كار آمدن علي اشكاني جوان، پوست‌اندازي در نفرات و كادر فني در دستور كار قرار گرفت تا تيم ملي را با شكل و شمايلي جديد ببينيم. از همان ابتدا ترس از اينكه كشتي فرنگي نتواند در كالبد جديدش موفق شود ذهن بسياري از هواداران را به تشويش كشاند و ناكامي دو چهره با تجربه ايران يعني افشين بيابانگرد و يوسف قادريان در رقابت‌هاي جهاني اوزان غيرالمپيكي بر شدت اين موضوع افزود تا اشكاني با اولتيماتوم اعضاي شوراي فني –كه قبل‌تر از او حمايت كرده بودند- مواجه شود؛ اما پسران اشكاني كارشان را از جام جهاني آبادان شروع كردند. پس از درخشش خيره‌كننده جوانان جوياي نام ايران در جام جهاني و كسب جايگاه سوم، فرنگي‌كاران با درخشش در مسابقات قهرماني آسيا و قهرماني زودهنگام نشان دادند درخشش در جام جهاني يك جرقه نبوده و حالا حالاها ادامه دارد. مردان كشتي فرنگي توانستند با اقتدار بر بام كشتي آسيا بايستند. با تيمي كه اكثر نفراتش يا جواناني بودند كه تازگي به رده بزرگسالان آمده‌اند يا نفراتي بودند كه سال‌ها پشت خط مانده و هميشه منتظر چراغ سبزي بودند تا شايستگي‌هاي خود را به نمايش بگذارند، اما كمتر فرصت خودنمايي پيدا كردند.
قهرماني آسيا نشان داد اعتماد به جوانان و سرمايه‌ها هميشه جواب مي‌دهد؛ شايد كمي دير اما جواب مي‌دهد و حالا بهتر آن است كه تمام شرايط را براي اين جوانان تازه‌نفس آماده كرد تا بتوانند خود را براي ميادين بزرگ‌تر و مهم‌تر آماده كنند. شاگردان علي اشكاني از روز 27 ارديبهشت بايد در بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي پنجه در پنجه رقباي گردن‌كلفت آذربايجاني و ترك بيندازند و شايستگي‌هاي خود را نشان دهند. البته تيم ملي ايران در آن مسابقات با تركيبي متفاوت و البته با تجربه‌تر به ميدان مي‌رود؛ اما مطمئنا آن كشتي‌گيران هم به اندازه تيم اعزامي به دهلي نو تشنه موقعيت و مبارزه‌اند تا قابليت‌هاي خود را نشان دهند و در نهايت به ميعادگاه جهاني در فرانسه برسند.
حق با لالوويچ بود
«در قوانين تغيير انجام شده تا اين كشتي را قوي‌تر و با تغييرات بهتري مواجه كنند. ما مطمئن هستيم كه اين قوانين مي‌تواند به تكنيكي‌تر شدن اين ورزش و زيبايي فنون كمك زيادي كند. » اين جملات بخشي از سخنان و توضيحات نناد لالوويچ رييس اتحاديه جهاني كشتي درباره تغيير قوانين در كشتي فرنگي و حذف برخي قوانين جمله خاك اجباري است. در نگاه اول شايد اين جمله لالوويچ براي جامعه كشتي فرنگي و كشتي ايران قابل هضم نباشد. كشتي فرنگي ايران سال‌ها با كار در خاك خو گرفته و به پشتوانه قدرتي كه ورزشكاران در اين زمينه داشته‌اند توانست مدال‌هاي مختلف جهان و المپيك را از آن خود كنند. خيلي‌ها مي‌پنداشتند تغيير قوانين باعث ضعيف شدن كشتي فرنگي ايران مي‌شود و فقر فن در سرپا كار را براي ايراني‌ها دشوار مي‌كند. در ابتدا هم اينچنين بود. اما ملي‌پوشان ايران نشان دادند با تمرينات مداوم و اجراي تاكتيك‌هاي جديد مي‌توان با قوانين جديد خو گرفت و كشتي‌هاي زيبايي را اجرا كرد. مسابقات قهرماني آسيا در هندوستان به خوبي گوياي اين امر بود كه تغيير قوانين و حذف خاك اجباري نه تنها كشتي فرنگي ايران و ساير كشور‌ها را به چالش نكشيده بلكه اين كشتي را زيبا و جذاب‌تر كرده. در مسابقات قهرماني آسيا خوشبختانه شاهد آن بوديم كه اخطارهاي داوران كمترين تاثير را در سرنوشت كشتي‌ها داشت و به جز فينال وزن 59كيلوگرم در بقيه اوزان تمامي فينال‌ها با امتيازات بالا به پايان رسيد. در اين رقابت‌ها بارها شاهد آن بوديم كه كشتي‌گيران با اجراي فنون زيبا و پرتابي توانستند از حريفان امتياز بگيرند. نمونه بارز اين امر را مي‌توان در كشتي‌هاي نمايندگان كشورمان مانند علي ارسلان ديد كه بارها با اصرار بر اجراي سوبلكس حريفان را آزار مي‌داد و با همين سبك توانست از تسمرادف نامدار امتياز بگيرد. يا مصطفي صالحي‌زاده جوان كه با وجود وزن نسبتا بالا توانست به راحتي گارد حريفان را بازكند و با اجراي كمرگيري و خاك و بارانداز مرحله به مرحله تا مدال طلا پيش برود. همه اينها گوياي اين امر است كه در اين زمينه حق با لالوويچ بوده و مطمئنا در مسابقات با كيفيت‌تر و مهم‌تر همچون رقابت‌هاي جهاني شاهد كشتي‌هاي زيبا و به مراتب فني‌تري از سوي فرنگي‌كاران كشورهاي مختلف خواهيم بود.
امروز آزادكاران روي تشك مي‌روند
بيست و هفتمين دوره رقابت‌هاي كشتي آزاد قهرماني آسيا روزهاي 23 و 24 ارديبهشت ماه در شهر دهلي‌نو كشور هند برگزار مي‌شود و امروز در نخستين روز اين مسابقات رضا اطري در وزن 57 كيلوگرم، ميثم نصيري در وزن65 كيلو گرم، بهمن تيموري در وزن 74 كيلو گرم و حسين شهبازي در وزن 97 كيلوگرم به ميدان مي‌روند. فردا در روز پاياني مبارزات بهنام احسان‌پور در وزن 61كيلوگرم، حامد رشيدي در وزن 70 كيلوگرم، عليرضا كريمي در وزن 86 كيلوگرم و يداله محبي در وزن 125 كيلوگرم به مصاف رقباي خود مي‌روند. اين تيم را محمد طلايي به عنوان سرمربي و علي اكبر دودانگه، امير توكليان و احسان لشگري به عنوان مربي همراهي مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون