• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3807 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۵ ارديبهشت

يك كودك و زن جان باختند

2 كشته و بيش از 400 مصدوم در زمين لرزه بجنورد

اعتماد


بيشتر از يك ماه و نيم از زلزله خراسان رضوي در شهرهاي سفيد سنگ و فريمان مي‌گذرد و اين در حالي است كه دوباره خراسان شمالي و اين‌بار شهرهاي بجنورد، مانه و سولقمان لرزيد. ساعت نزديك به ده و نيم شنبه شب اهالي اين سه شهر و روستاهاي همجوار زلزله‌اي را احساس كردند كه در دستگاه‌هاي لرزه‌نگار قدرت آن را 7/5 ريشتر ثبت كردند. در اين زلزله دو نفر از جمله يك خانم 54 ساله در روستاي لنگر و يك دختر12 ساله در روستاي قراجه فوت و 419 نفر نيز مصدم شدند. به گفته رييس مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي 223 نفر از اين مصدومان به صورت سرپايي مداوا و 177 نفر نيز در بيمارستان‌ها بستري شدند. تقي دولت‌آبادي با بيان اينكه 57 نفر در بيمارستان‌ها بستري هستند، افزود: 26 نفر از مصدومان تحت عمل جراحي قرار گرفته‌اند و يكي از مصدومان براي درمان به بخش ويژه منتقل شده كه اكنون در اين بخش بستري است. 10 نفر از مصدومان نيز توسط جمعيت هلال‌احمر استان به مراكز درماني انتقال داده شده‌اند. پير حسين كوليوند رييس اورژانس كشور در گفت‌وگو با ايرنا تعداد مصدومان زلزله 7/5 ريشتري منطقه «پيش‌قلعه» خراسان شمالي را تا ظهر دوشنبه بيش از 400 نفر اعلام كرد و افزود: از اين تعداد ۳۴۳ نفر به صورت سرپايي درمان شدند و 53 نفر از مصدومان نيز در بيمارستان جديد امام حسن (ع) بجنورد كه ساعاتي قبل از زلزله توسط دكتر هاشمي وزير بهداشت افتتاح شده بود تحت درمان قرار گرفتند. همچنين 2 نفر در بيمارستان پورسيناي آشخانه و ۲ نفر در بيمارستان امام خميني شيروان بستري شدند و تحت درمان قرار دارند. علاوه براين سخنان روابط عمومي اورژانس كشور هم اعلام كرد: بر اثر زمين لرزه 7/5 ريشتري خراسان شمالي و (پيش قلعه) تا اين لحظه ۴۱۹ نفر مصدوم شدند، كه ۳۸۱ نفر پس از درمان مرخص شدند. با توجه به اطلاعات به دست آمده ۳۸ نفر از مصدومان حادثه در بيمارستان امام علي بجنورد بستري هستند. معاون عمليات سازمان امداد و نجات هلال احمر نيز با اعلام ارايه خدمات امدادي به متاثران زلزله خراسان شمالي گفت: امدادگران از يكشنبه شب در حال خدمت‌رساني بوده و ۵ هزار و ۶۵ تن را اسكان اضطراري داده‌اند. شاهين فتحي با اعلام اينكه امدادرساني در ۲ شهرستان آسيب‌ديده بجنورد، مانه‌ و سملقان از زلزله 7/5 ريشتري خراسان شمالي، در حال انجام است، گفت: امدادگران در ۳۰ شهر و روستاي آسيب‌ديده از زلزله در حال ارايه خدمات امدادي هستند. وي با اشاره به نجات ۱۹ تن از زير آوار عنوان كرد: تاكنون ۴۰۰ تن از هموطنان در اثر زلزله مصدوم شده و ۱۰ مصدوم نيز توسط هلال‌احمر به مركز درماني منتقل شدند. فتحي با اشاره به به‌كارگيري ۵۱ تيم عملياتي شامل ٢٣٢ امدادگر و نجاتگر عنوان كرد: به منظور اسكان زلزله‌زدگان يك‌هزار و ۱۳ دستگاه چادر برپا شده و يك‌هزار و ۷۳۰ تخته پتو، ۲ هزار و ۲۸۰ قوطي كنسرو و ۵۹۰ تخته موكت توزيع شده است. علي يحيايي، معاون امداد و نجات هلال احمر استان سمنان نيز با اشاره به اينكه ۲۰ امدادگر در قالب چهار گروه، با تجهيزاتي مانند دو سگ زنده‌ياب، آواربردار و... راهي خراسان‌شمالي شده‌اند، تاكيد كرد: چهار خودروي آفرود نيز از سوي هلال‌احمر استان سمنان به مناطق زلزله‌زده اعزام شد. وي با بيان اينكه امدادگران استان سمنان هم‌اكنون در صحنه هستند، افزود: برآوردهاي اوليه از خسارات زمين لرزه 22:30 شنبه شب در خراسان شمالي هنوز تمام نشده است.
 بجنوردي‌ها بيرون از خانه‌هاي‌شان خوابيدند
ايرنا گزارش داده كه شهروندان بجنوردي شنبه‌شب پس از وقوع زلزله با برپاكردن چادر در بوستان‌هاي اين شهر شب را در چادرها صبح كردند. هجوم مردم به بوستان‌هاي شهر به حدي زياد بود كه جايي براي برپاكردن چادر در اين بوستان‌ها وجود نداشت، به همين دليل برخي از شهروندان چادرهاي خود را در فضاي باز خيابان‌ها يا محله‌ها برپا كردند. زمين‌لرزه در عمق 11 كيلومتري زمين كه كانون مركزي آن پيش‌قلعه است در 22 كيلومتري شمال غرب بجنورد اتفاق افتاده است. محمدرضا صالحي، استاندار خراسان‌شمالي از آماده‌باش تمامي شركت‌هاي آب، برق، گاز و مخابرات خراسان‌شمالي خبر داد و افزود: برخي روستاها متاسفانه به علت وقوع زلزله نشتي گاز داشته‌اند كه طبق هماهنگي‌هاي انجام شده گاز 11 روستا قطع شده است و فردا به وضعيت فني خطوط گاز اين روستاها رسيدگي مي‌شود. در پي وقوع حادثه زلزله شنبه شب مشكلي در قطعي آب و برق نداشته‌ايم و برق تمامي مناطق شهرستان بجنورد متصل است.
60 ميليون ريال وام بلاعوض به زلزله‌زده‌ها
معاون بازسازي و بازتواني سازمان مديريت بحران كشور اعلام كرد تمامي واحدهاي مسكوني در روستاهاي استان خراسان‌شمالي با پيگيري دولت تحت پوشش بيمه بوده و خسارات ناشي از زلزله ديشب را نيز بيمه پرداخت خواهد كرد. محمدفريد لطيفي افزود: موضوع بيمه يكي از موضوعات مهمي است كه در چند سال اخير توجه ويژه‌اي نيز به آن شده و پيگير اجراي آن بوديم. خوشبختانه با پيگيري‌هايي كه انجام داده‌ايم سال گذشته تمامي اقدامات قانوني مربوط به بيمه واحدهاي مسكوني در تمامي روستاهاي خراسان‌شمالي به اتمام رسيد و تمامي اين واحدها تحت پوشش بيمه درآمدند. وي با بيان اينكه اين اقدام با پيگيري دولت و استانداري انجام شد گفت: تمامي خسارات وارده به واحدهاي روستايي از سوي بيمه پرداخت خواهد شد. معاون بازسازي و بازتواني سازمان مديريت بحران كشور درباره نقاط آسيب‌ديده در بافت شهري نيز افزود: در بافت شهري نيز مطمئن نيستم كه آيا طرح بيمه سراسري اجرا شده يا خير؟ اما اگر اجرا نشده باشد از سوي دولت تامين اعتبار شده و علاوه بر 60 ميليون ريال وام بلاعوضي كه به آنان تعلق مي‌گرفت، 300 ميليون ريال تسهيلات بانكي با سود پنج درصد و بازپرداخت 15 ساله نيز به آنان تعلق خواهد گرفت. لطيفي با بيان اينكه موضوع بيمه تاثير زيادي در كاهش خسارات و همچنين تسريع جبران خسارات حادثه‌ديدگان دارد، افزود: سال گذشته نيز در سيل روستاي سيجان، دهياري كه خانه‌ها را بيمه كرده بود به داد روستاييان رسيده و خسارات آنان جبران شد. همچنين به گزارش ايلنا، علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي به نمايندگي از رييس‌جمهور از مناطق زلزله‌زده خراسان‌شمالي بازديد كرد. در ادامه مديرعامل سازمان تامين اجتماعي نيز درباره كمك سازمان تامين اجتماعي به زلزله‌زدگان گفت: تمامي امكانات درماني، بيمه‌اي و امدادرساني اين سازمان براي ارايه خدمات سريع به هموطنان زلزله‌زده قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون