• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3816 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ خرداد

روش تنزيه دامن شورا از فساد

بهروز بهزادي روزنامه نگار

از اين سموم كه به طرف بوستان بگذشت
عجب كه بوي گلي هست و رنگ نسترني
مزاج دهر تبه شد در اين بلاحافظ
كجاست فكر حكيمي و راي برهمني
در شبكه‌هاي اجتماعي نوشته‌ها و ويديوهايي مي‌چرخد و هر روز لايك فراوان مي‌گيرد. اين ويديوها مربوط به تني چند از اعضاي پيشين شوراي شهر تهران و چند شهر ديگر است.
مثلا آقاي ايكس در تهران زميني از سهميه مترو گرفته و سند آن را به نام برادر و مادرش زده است و جالب است كه در بعضي از اين نوشته‌ها و ويديوها آمده خانم ايگرگ نيز چنان كرده و مي‌بينيم كه در زمينه فساد،  عدالت جنسيتي نيز رعايت شده است. به هر حال همين ايكس و ايگرگ اگر درست باشد نشانه فساد است. گرچه آنچه در شبكه‌هاي اجتماعي درباره واگذاري زمين و خانه به ثمن بخس به اعضاي شوراي شهر در تهران و شهرستان‌‌ها به صورت نوشته و عكس و فيلم منتشر شده بسيار زياد است و مي‌طلبد كه درباره آنها بررسي شود.
اين بررسي‌ها چند خاصيت دارد:
1-‌ اينكه اين ديدها نبايد به عنوان استخوان لاي زخم باقي بمانند و نشانه فساد گسترده در شوراي شهر كه مرجعي دموكراتيك است، شوند و شوراها را بدنام كنند.
2-‌ صحت و سقم اين ادعاها اگر روشن شود باعث خواهد شد كه كسي بدون دليل بدنام نشود و كس ديگري كه ممكن است فساد كرده باشد، از مجازات نتواند بگريزد.
3-‌ آقاي روحاني، رييس‌جمهور كه قول مبارزه با فساد داده است، مي‌تواند براساس همين قول خود، وزارت كشور را مامور بررسي اين اتهامات كند. گرچه اعضاي جديد شوراي شهر نيز بر تنزيه اين شورا چنين شأني دارند و مي‌توانند مساله را پيگيري كنند.


به هرحال پيگيري اين اتهامات و معرفي مسببان احتمالي مفسده به قوه قضاييه اين خاصيت رادارد كه دامان كل شوراها و به‌خصوص شوراي بزرگ شهر تهران از اتهام فساد پاك شود و اگر خداي‌ناكرده موردي درست از آب درآيد، همان مورد افشا و مفسد احتمالي مجازات شود.
4- از همه مهم‌تر اينكه رسيدگي به اين اتهام‌ها در شوراها كه آرزو مي‌كنم در همان حد اتهام باقي بماند و هيچ‌گاه درستي آنها ثابت نشود، مي‌تواند الگويي باشد براي مبارزه با ساير اتهام‌هاي ريز و درشتي كه متاسفانه در شبكه‌هاي اجتماعي – يعني به آساني در تلفن‌هاي همراه مردم – در دسترس است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون