• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3817 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۶ خرداد

«اعتماد» از واكنش‌فعالانه فراكسيون اميد گزارش مي دهد

پزشكيان و مطهري خط قرمز اصلاح‌طلبان

طيف موسوم به مستقلين كه همان طيف حامي علي لاريجاني، رييس مجلس محسوب مي‌شوند و در انتخابات مجلس دهم اكثر آنها با قرار گرفتن در ليست اصلاح‌طلبان وارد مجلس شدند؛ حالا در انتخابات هيات‌رييسه مجلس قصد ائتلاف با طيف نزديك به جبهه پايداري را دارند. همين امر باعث شد تا اميدي‌ها مجبور شوند تصميم بگيرند در انتخابات هيات‌رييسه به ليست مستقلي فكر كنند. اميدي‌ها حفظ دكتر پزشكيان و علي مطهري در ليست نايب‌رييسي مجلس را به عنوان خط قرمز خود عنوان كرده و به ادامه وضعيت موجود هيات‌رييسه راضي هستند.

بدعهدي‌هاي دنباله‌دار
فراكسيون اميد اگرچه قصد داشت از در ائتلاف با طيف نمايندگان حامي لاريجاني وارد شود اما تصميم نمايندگان حامي لاريجاني براي ائتلاف با نمايندگان طيف جبهه پايداري نظر آنها را تغيير داد. اين موضوع از جلسه تاكتيكي ديروز طيف نزديك به علي لاريجاني با طيف نزديك به جبهه پايداري‌ قطعي شد؛ جلسه‌اي كه كاظم جلالي و بهروز نعمتي از طيف نزديك به علي لاريجاني و حميدرضا حاجي بابايي و مجتبي ذوالنوري از طيف نزديك به جبهه پايداري در آن حاضر بودند و در آنجا تصميم گرفتند ليستي 12 نفره بدون حضور اميدي‌ها براي 12 پست هيات‌رييسه ارايه دهند. تصميم آنها اين است كه 6 نفر از طيف حامي لاريجاني و 6 نفر هم از طيف نزديك به جبهه پايداري انتخاب شوند. اگرچه كاظم جلالي از فراكسيون اميد هم دعوت كرده بود تا در اين جلسه حاضر شوند اما اميدي‌ها از قبل حضورشان در مذاكره براي ائتلاف را منوط به عدم حضور نمايندگان طيف نزديك به جبهه پايداري كرده بودند.
شرطي كه برآورده نشد تا آنها تنها يكي از اعضاي فراكسيون خودشان را آن هم به صفت شخصي به اين جلسه بفرستند؛ بدون آنكه بخواهند در روند تصميم‌گيري‌ها دخالتي داشته باشند. جالب اينكه برخي از اعضاي طيف نزديك به علي لاريجاني از جمله بهروز نعمتي از جلسه ديروز و اين ائتلاف بي‌اطلاع هستند. نعمتي به «اعتماد» مي‌گويد: طيف نزديك به علي لاريجاني ديروز جلسه‌اي نداشت و هنوز هيچ چيز مشخص نيست و بايد مذاكرات را ادامه داد. به اين ترتيب هنوز انتخابات هيات‌رييسه و روساي كميسيون‌ها در سال گذشته و بازي بخشي از اعضاي ليست اميد در زمين اصولگرايان از خاطره‌ها پاك نشده، حالا اثرگذاري اين طيف در دومين انتخابات هيات‌رييسه مجلس كه قرار است فردا برگزار شود عيان شده است.

چرا اميدي‌ها با طيف حامي لاريجاني براي ائتلاف به نتيجه نرسيدند؟
آن‌طور كه يكي از اعضاي هيات‌رييسه فراكسيون اميد به «اعتماد» گفته است كميته كاري فراكسيون اميد درباره انتخابات هيات‌رييسه چهار جلسه مشترك با طيف نزديك به علي لاريجاني ‌داشته است. برخي از اين جلسات در مركز پژوهش‌ها با حضور عبدالكريم حسين زاده، محمدعلي وكيلي، الياس حضرتي و محمدرضا تابش از فراكسيون اميد و كاظم جلالي و بهروز نعمتي از طيف نزديك به علي لاريجاني برگزار شده است. در جلسه ديگري هم از فراكسيون اميد محمدرضا تابش، الياس حضرتي و عبدالكريم حسين‌زاده حاضر بودند و از طيف نزديك به علي لاريجاني هم علاوه بر نعمتي، كاظم جلالي و مهرداد لاهوتي براي مذاكره آمده بودند. در جلسه دوم پيشنهاد 4-4-1 مطرح شد. به اين ترتيب كه چهار نفر اميدي چهار نفر از طيف نزديك به علي لاريجاني و يك نفر از فراكسيون زنان حضور داشته باشند و دو نفر نايب‌رييس و رييس بدون تغيير و ثابت باقي بماند.
 اين‌بار اگرچه فراكسيون اميد اين پيشنهاد را پذيرفت اما در جلسه سوم فراكسيون نزديك به علي لاريجاني از اين پيشنهاد منصرف شدند و باز هم گفتند پيشنهاد مطرح شده يك پيشنهاد شخصي و نه پيشنهاد طيف نزديك به علي لاريجاني بوده است. در جلسه سوم آنها پيشنهاد تازه‌اي را مطرح كردند. در اين پيشنهاد آنها گفتند براي 9 پست هيات‌رييسه چهار اميدي و چهار نفر مستقلين و يك نفر مرضي‌الطرفين حاضر باشد و نواب رييس و رييس هم ثابت باقي بمانند. اميدي‌ها باز هم اين پيشنهاد را پذيرفتند.
اما در همين اثنا كاظم جلالي رييس طيف نزديك به علي لاريجاني در مصاحبه‌اي با خانه ملت اعلام كرد فراكسيون اميد پاي مذاكره حاضر نمي‌شوند و خواستار حذف برخي گرايش‌ها در هيات‌رييسه هستند. اين موضوع با واكنش اميدي‌ها و اعتراض بهرام پارسايي، سخنگوي اين فراكسيون مواجه شد. پارسايي با گله‌مندي از جلالي اين اظهارات را خلاف واقع توصيف و اعلام كرد به زودي فراكسيون اميد ليست اعضاي اين فراكسيون و اسامي كساني كه با ليست اميد وارد مجلس شدند اما به فراكسيون وفادار نماندند را منتشر خواهد كرد تا مردم بدانند برخي با راي آنها چه مي‌كنند. شرايط مذاكره با اين اقدام جلالي متشنج شد. تا آنجا كه دوروز قبل برخي از اعضاي فراكسيون اميد به ديدار علي لاريجاني رفتند. در آن ديدار اما علي لاريجاني به شكل غير مترقبه‌اي گفت كه 9 پست هيات‌رييسه بايد به‌طور مساوي ميان طيف نزديك به جبهه پايداري، مستقلين، و اميد تقسيم شود. اما مهم‌تر آنكه او گفته بود از ميان نواب رييس هم يك نفر از فراكسيون اميد و يك نفر هم بايد از فراكسيون اصولگرايان و به‌طور مشخص «حميدرضا حاجي‌بابايي» باشد. موضوعي كه با مخالفت فراكسيون اميد مواجه شد. حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش دولت احمدي‌نژاد و يكي از حاميان سرسخت ابراهيم رييسي در انتخابات رياست‌جمهوري بود. طبيعي است كه بعد از جلسه ديروز طيف نزديك به علي لاريجاني و جبهه پايداري و تصميم آنها براي ائتلاف با يكديگر آن هم با اين شرايط، فراكسيون اميد تصميم به ارايه ليست مستقل در انتخابات هيات‌رييسه بگيرد.
به گفته يكي از اعضاي هيات‌رييسه فراكسيون اميد اگرچه اعضاي اين فراكسيون از ابتدا در مذاكراه براي ائتلاف با حاميان لاريجاني حاضر بودند و پيشنهادهاي مختلف طرف مقابل را (تا آنجا كه خطوط قرمز اين فراكسيون مخدوش نمي‌شد) پذيرفتند اما حاميان لاريجاني در اين مدت با ارايه گزارش‌هايي با برداشت خود به دولت و همينطور به نمايندگان مجلس سعي در ايجاد ذهنيت منفي نسبت به اميدي‌ها داشتند.

تلاش براي حذف علي مطهري
هر چه هست زمزمه‌ها بيانگر تلاش براي حذف علي مطهري از هيات‌رييسه و جايگزيني حاجي‌بابايي به جاي اوست. تلاشي كه از چندي پيش و به ويژه بعد از ديدار اعضاي فراكسيون اميد با سيد محمدخاتمي، رييس دولت اصلاحات به اوج خودش رسيد. در آن ديدار تعدادي از اعضاي هيات‌رييسه از جمله علي مطهري حاضر بود و نمايندگان جبهه پايداري علاوه بر نطق‌هاي تند و تيز عليه آنها، شكايتي را هم به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان داده بودند. شكايتي كه البته به جايي نرسيد و اين هيات ديدار اين نماينده‌ها را خارج از چارچوب وظايف نمايندگي تشخيص نداد. حالا بايد انتظار داشت بعد از پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها اين قبيل تلاش‌ها بيشتر از گذشته بشود. اما آيا آنها پيروز خواهند شد؟

بازي مستقلين و شانس اميدي‌ها
واقعيت اين است كه در مجلس دهم هيچ كدام از سه فراكسيون اكثريت مطلق نيستند اما چينش فراكسيوني در اين مجلس شرايط ويژه‌اي براي طيف نزديك به علي لاريجاني ايجاد كرده است. آنها اقليتي هستند كه در بزنگاه‌هاي تصميم‌گيري با چرخش به سوي يكي از دو فراكسيون ديگر يعني فراكسيون اميد و اصولگرايان جبهه پايداري شرايط را به نفع خود تغيير مي‌دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون