• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3820 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۹ خرداد

اتهام‌زني تازه به‌ظريف

ادعاهاي شگفت‌انگيز يك عضو جبهه پايداري واكنش شديد وزارت‌خارجه را در پي داشت

گروه سياسي


 پيش‌كشيدن سياست «صبر و مدارا» هم ديگر جايز نيست، آن هم در برابر اخبار نادرست كه از زبان يكي از منتقدان هميشگي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران مبني بر «تعهد به تحويل سردار سليماني به امريكايي‌ها» عنوان مي‌شود. محمود نبويان جديدترين قسمت از داستان انتقادات به تيم هسته‌اي را با اين اظهارات نادرست كليد مي‌زند تا استراتژي بازندگان انتخابات همچنان روي آوردن به خبرهاي واهي باشد. فردي كه در سابقه‌كاري‌اش نمايندگي مجلس را داشته و از قضا عضو كميسيون ويژه رسيدگي به برجام هم بوده است، در سخناني كه در جمع مردم مازندران داشته طوري وانمود مي‌كند كه انگار هيچ چيزي از برجام نمي‌داند و در آن كميسيوني هم كه ساعت‌ها ظريف و معاونانش به تفسير بندبند توافق هسته‌اي پرداخته‌اند، اصلا حضور نداشته است. اطلاعاتي كه او در آخرين سخنراني‌اش به مردم مي‌دهد، چيزي غير از اين نيست. او از 4 سال تلاش دولت يازدهم با واژه «سركاري» ياد مي‌كند و جالب اينجاست كه تاكيد هم دارد كه بگويد: «من دبير كميسيون برجام بودم» تا شايد بتواند آنچه را كه عنوان مي‌كند براي مخاطبانش باورپذير سازد.
نبويان در مازندران چه گفت؟
«4 سال همه ما را سركار گذاشتند تحت عنوان برجام»، اين جمله نخست نبويان براي ورود به بحث هسته‌اي بود تا در ادامه از دستوراتي بگويد كه از سوي امريكا براي تخته شدن درهاي فردو و نطنز صادر و از سوي ايران هم مورد اجرا قرار گرفته است. او در ادامه از بتون‌ريزي تاسيسات اراك مي‌گويد كه براي برداشتن تحريم‌ها انجام شده و ادامه مي‌دهد: «90درصد هسته‌اي خودمان را از دست داديم و 1000 دانشمند هسته‌اي خودمان را اخراج كرديم. چي به دست آورديم؟» اين سخنان در حالي مطرح مي‌شود كه دبير كميسيون ويژه برجام نمي‌خواهد اين واقعيت را بپذيرد كه فعاليت‌هاي غني‌سازي ايران همچنان ادامه دارد و تحقيقات و توسعه هسته‌اي هم حتي فراتر از قبل و روي ماشين‌هاي بالاتر مانند ‌اي‌آر هشت ادامه يافته است. مصداق اين حرف‌ها هم قراردادهاي همكاري‌هاي هسته‌اي است كه در يك سال گذشته امضا شده و نمونه آن فروش آب سنگين ايران بوده است. نبويان در ادامه سخنان خود با تاكيد دوباره بر اينكه «من دبير كميسيون ويژه برجام بودم»، از يكي از مفاد توافق هسته‌اي ياد كرد و گفت: «در برجام نوشته شده بود كه امريكا گفته 75درصد تحريم‌ها را دست نمي‌زنيم، ظريف از طرف روحاني رفته و تعهد داده كه عيبي ندارد. در ژنو به ما تعهد داده بودند كه 25 درصد تحريم‌ها يعني تحريم‌هاي هسته‌اي را برمي‌داريم اما اكنون بعد از اينكه ما به همه تعهدات خودمان نقد عمل كرديم، آنها مي‌گويند ما فقط نصف تعهدات خودمان را عمل مي‌كنيم». نبويان در ادامه به ورود پول چمداني به ايران هم اشاره مي‌كند و اين موضوع را كه در دولت قبل به عنوان پديده شگفت‌انگيز از آن ياد مي‌شده به اين دولت نسبت مي‌دهد. او عنوان مي‌كند كه «امريكا به ما قول داده بود كه ما تحريم‌هاي بانكي را بر مي‌داريم تا شما بتوانيد پول نفت خودتان را به داخل كشور منتقل كنيد. قرار بود در دي ماه 94 اين كار را بكند اما الان بعد از يك‌سال و نيم امريكا زير قول خودش زده است در حالي كه ما 90 درصد صنعت هسته‌اي خودمان را تعطيل كرديم. ما الان نفت صادر مي‌كنيم اما امريكا نمي‌گذارد يك دلار آن را به ايران بياوريم و بايد چمداني بياوريم. پول‌هاي فروش نفت ما در بانك‌هاي اتحاديه اروپا بلوكه شده است و نه تنها به ما سود نمي‌دهند بلكه به خاطر نگهداري پول‌هاي ما از ما كارمزد هم مي‌گيرند. حاصل ديپلماسي غلط را ببينيد!»
«حاج قاسم سليماني» را تحويل دهيد
اما اوج اظهارات نادرست محمود نبويان آنجا بوده كه او از «سردار قاسم سليماني» نام مي‌برد و تعهد به تحويل او به امريكايي‌ها از سوي ظريف را مطرح مي‌كند. نبويان اگرچه در ابتدا عنوان مي‌كند كه نمي‌خواستم وارد اين بحث شوم، اما ترجيح مي‌دهد كه اظهارات نادرست هسته‌اي خود را كامل كند و از شرط جديد امريكا پرده‌برداري كند. او با اين جمله كه حتما باور نمي‌كنيد و من هم جاي شما بودم باور نمي‌كردم، مخاطبان را توصيه به مطالعه كرده و عنوان مي‌كند: «امريكا گفته است در صورتي رابطه بانكي برقرار مي‌شود كه شما «حاج قاسم سليماني» را كت‌بسته به ما تحويل بدهيد! متاسفانه وزير دولت روحاني رفت و تعهدش را به امريكا داد و برگشت!» موضوعي كه اگرچه هيچ عقل سليمي آن را نخواهد پذيرفت و از اين حيث جاي نگراني نيست اما بالاخره بايد در يك جا با آن برخورد شود و به نظر مي‌رسد كه اين‌بار دستگاه ديپلماسي بنا ندارد كه همچنان با اين تهمت‌زنندگان، با سياست مدارا رفتار كند.
صحبت‌هايي كه از درون موساد و سيا شنيده مي‌شود
صبح دوشنبه و با برگزاري نشست خبري سخنگوي وزارت امور خارجه، فرصتي براي طرح اين سوال و پيگيري اين موضوع از بهرام قاسمي بود. او در برابر سوال خبرنگاران با بيان اينكه «من نمي‌دانم كه اين شخص كيست و فرصت نكردم كه ببينم چه گفته است»، اظهار كرد: «آنچه در كليت ديدم موضوعي بود كه بايد به آن مي‌خنديديم. موضوع خنده‌دار و عجيبي است و اميدوارم چنين چيزي وجود نداشته باشد و يك ايراني آنقدر درايت و درك داشته باشد كه اينگونه بي‌پروا، ناروا، دروغ و نادرست سخن نگويد». سخنگوي وزارت امور خارجه عنوان كرد: «اين حرف بسيار ناپسند و غلط است. من نمي‌فهمم اين سخنان را بر چه اساس و بر مبناي كدام اصول ديني و اخلاقي مي‌توان مطرح كرد، تنها مي‌توانم فكر كنم كه شايد اين صحبت‌ها، صحبت‌هايي است كه از درون موساد يا سيا شنيده يا مطرح مي‌شود.» قاسمي در ادامه گفت: «من نمي‌توانم باور كنم كه در ايران عزيز كسي بتواند در اين حد سخن غلط و دروغ را به اين شكل مطرح و اتهاماتي وارد كند». سخنگوي دستگاه ديپلماسي در خصوص رسيدگي به اين اظهارات عنوان كرد: «سياست ما در وزارت امور خارجه با وجود همه بي‌اخلاقي‌هايي كه در چند سال اخير وجود داشت سياست صبر و مدارا بود و هرگز فكر نكرديم كه به سيستم قضايي مراجعه كنيم و سعي كرديم با توضيح و سخن موضوع را حل و فصل كنيم.» وي افزود: «اگر صحت و سقم انتساب اين فايل صوتي به اين فرد ثابت شود و همچنين معلوم شود كه منظورشان وزير امور خارجه كشورمان بوده، اين وزارتخانه حق پيگيري قضايي را براي خود محفوظ مي داند و موضوع را با جديت پيگيري خواهيم كرد. اين سخن، سخن تلخ و ناروايي است كه نمي‌توان از كنار آن به راحتي عبور كرد و در روز روشن و در برابر ملت چنين اتهاماتي را عليه مسوولان كه زندگي، كار و حيثيت‌شان را براي منافع ملي گذاشته‌اند اينگونه سخن گفته شود».
 واكنش ظريف به اظهارات نبويان
محمد جواد ظريف، پس از انتشار فايل صوتي منتسب به محمود نبويان، در صفحه اينستاگرام خود تنها به نوشتن يك بيت شعر اكتفا كرد. او نوشت: «تو با خداي خود انداز كار و دل خوش‌دار/ كه رحم اگر نكند مدعي، خدا بكند». تا توضيحات بيشتر از روابط خوب او با سردار سليماني از سوي سايت انتخاب منتشر شود. ظريف در توصيف حاج قاسم سليماني از آشنايي 20 و چند ساله و ارتباط و همكاري خود با او در مذاكرات عراق- قبل و بعد از حمله امريكا- گفته و عنوان مي‌كند: «من ايشان (سردار سليماني) را شخصيت بسيار فهيم و دليري مي‌دانم كه امكان مفاهمه براي بنده با ايشان وجود دارد». حال اين ارتباط چگونه به تعهد تحويل سردار سليماني به مقامات امريكايي ختم مي‌شود، سوالي است كه فقط و فقط بايد آن را از محمود نبويان پرسيد كه البته بعيد به نظر مي‌رسد كه خود او نيز پاسخي براي اظهارات نادرست خود داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون