• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3820 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۹ خرداد

با هدف ارزآوري و تحقق اقتصاد مقاومتي صورت مي‌گيرد

افزايش صادرات ايران‌خودرو به بازارهاي منطقه

رونق صنعت خودروسازي به‌عنوان يكي از مولفه‌هاي اصلي اقتصاد كشور موجب رشد شاخص‌هاي اقتصادي در سطح كلان مي‌شود. توليد صادرات‌محور يكي از اركان اصلي خودروسازي است كه با مشاركت‌هاي بين‌المللي خودروسازان در حال تحقق يافتن است.     
گروه صنعتي ايران خودرو كه پيشاني صنعت خودروسازي كشور است در اين زمينه پيشگام بوده و درصدد است با توليد محصولات با كيفيت و صادرات‌محور، بازارهاي خود را گسترش داده و با كسب درآمد ارزي به وضعيت بالانس ارزي رسيده و از منابع دولتي بي‌نياز شود. اين شركت با اجراي توافقات بين‌المللي قصد دارد محصولات مشترك توليدي با خودروسازان مطرح جهان را به زنجيره توزيع آنان صادر كرده و بازار 80 ميليوني داخل را به بازار 300 ميليوني منطقه پيوند زند.
ارزآوري يكي از ظرفيت‌هاي مهم صنعت خودروسازي است و صادرات خودرو يكي از مباحث مهمي است كه توسط همه خودروسازان مطرح جهاني پيگيري مي‌شود. كسب سود از طريق فروش خودرو، لوازم يدكي و همچنين خدمات پس از فروش هدفي است كه همه خودروسازان به دنبال آن هستند.
در مقوله صادرات شرايط براي همه خودروسازان يكسان نيست و صادرات خودرو با فراز و فرود بسياري مواجه مي‌شود. ايران خودرو به عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان خودرو در خاورميانه در سال‌هاي اخير در اين بخش حضور نسبتا موفقي داشته است.
اين شركت با مشاركت‌هاي بين‌المللي قصد توسعه بازار محصولات خود را دارد. ايران خودرو محصولات توليد مشترك با پژو را به صورت جداگانه به برخي كشورها صادر خواهد كرد.
در مجموع در سال گذشته صادرات خودرو در كشور به دليل وضع تعرفه‌هاي مالياتي و گمركي جديد در عراق به عنوان بزرگ‌ترين بازار صادرات صنعت خودرو ايران با كاهش مواجه شد. به گونه‌اي كه مونتاژ خودرو در اين كشور را با عدم توجيه اقتصادي همراه مي‌كرد.
درحال حاضر، مشتري اصلي صادرات ايران خودرو عراق است. ايران خودرو در عراق خط توليد احداث كرده و محصولات را به صورت SKD (نيمه منفصله) ارسال مي‌كند. دولت عراق از ابتداي سال گذشته تعرفه واردات SKD را از صفر درصد، معادل CBU و به 25 درصد افزايش داد اما با مذاكرات بسياري كه از سوي سفير ايران در عراق و همچنين وزير صنعت با مقامات عراقي صورت پذيرفت و پس از گذشت يك سال و در اواخر اسفندماه سال گذشته بخش‌نامه جديد در عراق صادر شد و وضعيت گمركات به روال گذشته بازگشته است.

برنامه ايران خودرو
براي توسعه صادرات
از جذابيت‌هايي كه موجب ايجاد و توسعه بازار براي محصولات خودروسازان مي‌شود، استانداردهاي آلايندگي يورو 6، حجم بالاي موتور و گيربكس اتوماتيك است. براي اين منظور ايران خودرو برنامه‌هاي متعددي را براي دستيابي به شرايط مطلوب صادرات محصول تدارك ديده است. از جمله اينكه قرار است محصولات اتوماتيك تا پايان سال از طريق واحد تحقيق و توسعه ايران‌خودرو به سبد محصولات اضافه شود. طبق بررسي‌هاي بازار صورت گرفته، تقاضا در بازار‌هاي لبنان، سوريه، عراق، الجزاير و تونس روي خودروهاي اتوماتيك است. در مجموع، در حال حاضر نياز بازارهاي صادراتي براي محصولات اتوماتيك بر خودروهاي دستي غالب است، در بازارهايي مثل آفريقا نيز كه محصولات ايران خودرو مشكلي از نظر سطح استاندارد ندارد، تقاضاي غالب بر خودروهاي اتوماتيك است. برهمين اساس ايران خودرو تلاش مي‌كند تا محصولات خود را با گيربكس اتوماتيك توليد و عرضه كند. درحال حاضر مذاكراتي با شركت پژو صورت گرفته تا پژو 207 اتوماتيك در آينده‌اي نزديك وارد بازار شود. پروژه ديگر ايران خودرو توليد پارس اتوماتيك است كه امسال وارد بازار خواهد شد.
ايران خودرو با رسيدن به اين اهداف و برخورداري از محصولات اتوماتيك صادرات 20 هزار دستگاهي در سال جاري را به ثبت خواهد رساند كه البته اين آمار بدون در نظر گرفتن محصولات پژو خواهد بود. طبق قرارداد 30 درصد از محصولات پژو بايد صادر شود.

توزيع محصولات ايكاپ
منافع و عوايد حاصل از صادرات ايكاپ به صورت مشترك براي دو شركت ايران خودرو و پژو خواهد بود. محصولات مشترك در شبكه توزيع پژو صادر خواهد شد و طبق توافقات صورت گرفته در برخي از بازارهاي منطقه كه ايران خودرو بر آن تسلط و شناخت كافي دارد، صادرات به صورت انحصاري برعهده اين شركت خواهد بود و بديهي است صادرات و توزيع در بازارهايي كه پژو از شبكه گسترده و نمايندگي برخوردار است صرفه بيشتري خواهد داشت.

احياي بازارهاي صادراتي
 ايران خودرو
از سوي ديگر در سال جاري با توجه به رفع محدوديت گمركي در عراق، خط توليد سمند جديد در اين كشور راه‌اندازي شده است. سمند جديد از داشبورد مدل سورن بهره مي‌برد و نخستين محموله آن نيز صادر شده است. صادرات به بازار كردستان عراق نيز به دليل بالارفتن سطوح استانداردي آنها، در سه سال اخير متوقف شده بود. ايران خودرو موفق شد در اين بازار صادرات خود را با محموله‌اي از پارس و 405 مجدد آغاز كند. صادرات به بازار سوريه هم از سال گذشته دوباره فعال شده و ايران خودرو قصد دارد در نمايشگاه خودروي اين كشور در سال جاري با سه محصول جديد 207 اتوماتيك، هايما و اچ‌سي كراس حضور پيدا كند. با تلاش‌ها و پيگيري‌هاي صورت گرفته، ايران خودرو موفق شد در سال گذشته استاندارد EAC (استاندارد اتحاديه اوراسيا) را براي 6 محصول به دست آورد و در كنار آن مذاكراتي را براي صادرات به قزاقستان براي تامين شبكه تاكسيراني اين كشور انجام داده است. همچنين در سال گذشته 300 دستگاه دنا به الجزاير صادر كرده و در حال حاضر مراحل همولوگيشن يا همان اخذ تاييديه استاندارد محصول رانا در اين كشور در دست اقدام است. از سوي ديگر مراحل همولوگيشن رانا در كشور تونس پايان يافته و به زودي مذاكرات نهايي براي صادرات اين خودرو صورت خواهد گرفت. همچنين همولوگيشن دنا نيز در تونس درحال پيگيري است. اين در حالي است كه سطح استاندارد در اين كشور بسيار بالاست. همچنين ايران خودرو در نظر دارد بازار كشور افغانستان را به عنوان بازاري كه در اين سال‌ها مغفول مانده، از طريق ايجاد نمايندگي مستقيم راه‌اندازي كند.

راه‌اندازي خط توليد ايران خودرو
در كشورهاي هدف
تغيير رويكرد ايران خودرو از سرمايه‌گذاري مستقيم به ارايه خدمات فني و مهندسي و سرمايه‌گذاري طرف مقابل در كشورهاي هدف صادراتي، موجب شده تا در سال‌هاي اخير با كشورهاي مختلف مذاكراتي را براي احداث سايت توليدي انجام دهد.
 بر همين مبنا طبق مذاكراتي كه ميان ايران خودرو با آذربايجان صورت گرفته، به زودي سايت توليدي در شهر نفتچاله اين كشور راه‌اندازي شود. درحال‌حاضر عمليات ساختماني احداث سايت به خوبي پيش رفته و تجهيز خطوط درحال پيگيري است. با توجه به شناخت مردم آذربايجان از خودروي سمند، اين خودرو نخستين محصول توليدي اين سايت خواهد بود. در فاز دوم نيز در قالب برنامه‌اي سه‌ساله ساير محصولات ايران‌خودرو شامل دنا و سورن در اين خط توليد خواهد شد. با بررسي‌هاي بازار كه توسط ايران خودرو صورت گرفته، اولويت اين شركت در صادرات، اتحاديه گمركي اوراسيا شامل روسيه، قرقيزستان، بلاروس، ارمنستان و قزاقستان است. ايران خودرو در سال گذشته از طريق اداره استاندارد قزاقستان موفق شد تقريبا روي تمام محصولات خود شامل سورن، سورن توربو، دنا و رانا گواهي اين اتحاديه را كسب كند. اين شركت از طريق بلاروس و قزاقستان وارد اين اتحاديه شده است. جمهوري اسلامي ايران قصد دارد از طريق دولت به اين اتحاديه بپيوندد. ايران خودرو درصدد است مونتاژ در بلاروس را آغاز كند تا بتواند در اين حوزه بدون پرداخت گمرك فعاليت كند.
گروه صنعتي ايران خودرو با رويكرد فعلي در صادرات محصول به صورت احداث سايت با سرمايه طرف مقابل يا ارسال كامل محصول در كنار مشاركت‌هاي بين‌المللي كه صادرات 30 درصدي محصولات مشترك را هدف قرار داده است، به دنبال نقش‌آفريني در بازارهاي بين‌المللي و كسب سهم مناسب از آن است. اين امر نيز مستلزم توليد رقابتي و با كيفيت است كه با توسعه محصولات و عرضه محصولات مدرن و به روز محقق خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون